Kom jij Vitamine D tekort?

Kom jij vitamine D tekort

Onlangs is er een verband aangetoond tussen de inname van vitamine D en het corona virus. Momenteel is het innemen van extra vitamine D dus erg populair. Veel mensen komen in Nederland überhaupt vitamine D tekort. Dat kan ernstige gevolgen hebben op je lichaam. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de vitamine D waardes in je bloed op niveau blijven. In dit artikel lees je alles over vitamine D, vitamine D tekort, de volgen en de oplossingen. 

Vitamine D en corona

Momenteel zijn er aannames dat het innemen van vitamine D zou helpen tegen corona. De verkoop van vitamine D supplementen stijgt dan ook extreem. Hoe zit het precies. Het bewijs dat de inname van vitamine D een coronabesmetting zou verhelpen is er niet. In ieder geval nog niet. Momenteel zijn de onderzoeken wel opgang. Vitamine D versterkt namelijk je immuunsysteem en dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Er zijn wel een aantal aanwijzingen dat vitamine D tegen corona zou helpen. Die zijn echter gebaseerd op te kleine studies of observationele studies. 

In het verleden is al aangetoond dat vitamine D helpt tegen luchtweginfecties. Aangezien corona een grootte belemmering is voor de luchtweginfecties zou de inname van vitamine D dus in theorie moeten helpen. Daarnaast is er in een kleine studie aangetoond dat vitamine D ervoor zorgt dat het verloop van de ziekte minder ernstig is. Voorkomen doet het volgens dat onderzoek dus niet, maar zorgt ervoor dat het effect van de klachten minder heftig is. 

Dit laatste onderzoek was een Spaans onderzoek. In dat onderzoek is het volgende aangetoond. Van een groep van 50 mensen die extra vitamine D slikten, overleed niemand aan corona en slechts 1 persoon eindigde op de intensive care. Van een groep van 26 personen die geen extra vitamine D slikten, daarvan eindigde er 13 op de intensive care en overleefde er twee corona niet. Veel artsen raden dus aan om extra vitamine D te slikken. Vooral de mensen die tot de risicogroep behoren. 

Een tijdje geleden werd beweerd dat vitamine C tegen corona zou helpen

Tijdens de eerste lockdown rende iedereen massaal naar de winkels om vitamine C in te slaan. Destijds werd beweerd dat vitamine C namelijk zou helpen tegen corona. Echter zijn de artsen daar weer van terug gekomen, omdat niet bewezen kan worden dat het slikken van vitamine C helpt om een corona besmetting te voorkomen. Wel is aangetoond dat een overschot aan vitamine C helpt om eerder te herstellen van het corona virus. Momenteel is dus de hoop gevestigd op vitamine D. 

Wat is vitamine D?

Vitamine D is eigenlijk geen vitamine. Het is namelijk een groep prohormonen die een voorloper zijn van hormonen. Zij hebben zelf weinig tot geen hormonale effectiviteit. Je hebt namelijk een hoop verschillende soorten vitamine D. Wanneer je vitamine D supplementen koopt, zitten daar vaak de volgende vitamine D soorten in: vitamine D2 en vitamine D3. Je lichaam is in staat om vitamine D zelf te maken waardoor 90% van de vitamine D inname vanuit de zon wordt gemaakt. Vitamine D is in vetoplosbaar. Dit houdt in dat je dus vet nodig hebt om vitamine D gemakkelijker op te nemen. 

Je hebt dus voornamelijk twee verschillende soorten vitamine D. Vitamine D2 zitten voornamelijk in schimmels en paddenstoelen. Vitamine D3 is juist een stof die je aantreft in de huid van dieren en mensen. Je lichaam slaat vitamine D op zodat het later weer afgebroken worden. De opslag vindt plaats in organen en in vetweefsel. Je leest hier meer over vitamine D

Wat doet vitamine D?

Vitamine D speelt een belangrijke rol in het vergaren en het opslaan van calcium. Hetzelfde geld voor fosfaat. Bij een vitamine D tekort  krijg je dus ook een hoop klachten aan je tanden en botten. Vitamine D houdt bovendien je spieren en je immuunsysteem erg sterk. Het is zelfs zo belangrijk dat ouderen worden geadviseerd om de griepprik te vervangen voor een vitamine D injectie. Het helpt namelijk om ontstekingen tegen te gaan, versnelt het groei- en herstelproces en zorgt ervoor dat je calcium en fosfaat waardes op niveau blijven. 

Vitamine D en kanker

Er is enig bewijs dat vitamine D een positief effect heeft op het overleven van kanker. Het is de enige vitamine waarbij een hoge dosering de overlevingskansen vergroot Echter zit daar ook meteen het probleem. Langdurig teveel vitamine D inname, kan namelijk ook een hoop klachten geven. Daarover lees je later meer. Er is nog en hoop onduidelijk over de invloeden die vitamine D op kanker heeft. Dit hangt namelijk ook van een hele hoop andere factoren af, zoals de huidskleur, de genen en de vitamine D waardes in je bloed. Je leest er hier meer over. 

Waar zit vitamine D in?

Wanneer je vitamine D wilt innemen door voeding, is het uiteraard belangrijk om te weten waar vitamine D in zit. Ik heb het voor je opgezocht. Vitamine D is met name te vinden in vette vis, zoals paling, makreel, haring en zalm. Geen vis liefhebber, zoals ik, dan kun je ook kiezen voor vlees en eieren. In rund- en kalfslever tref je na de vis de meeste vitamine D waarde aan. Smeer jij s’ochtends wel is margerine of halverine op je brood? In Nederland wordt aan die producten vitamine D toegevoegd. Ook in bak en braad producten tref je in Nederland vitamine D aan. In roomboter zit vitamine D al van nature, maar wel in aanzienlijk mindere maten. 

Ben je opzoek naar nog meer verschillende producten met vitamine D? Helaas zijn de opties niet heel uitgebreid. In vruchten zit geen vitamine D. Ook groenten bevatten extreem weinig of geen vitamine D. Net als bonen en peulvruchten, noten, zaden en pitten. Wil je een uitgebreide lijst aan producten met vitamine D zien, dan raad ik je aan om deze website te bezoeken.

vitamine d tekort

Hoe ontstaat vitamine D tekort?

Een vitamine D tekort komt steeds vaker voor. Vitamine D zit namelijk maar in weinig voedingsmiddelen en tegenwoordig krijgen mensen te weinig zonlicht. Het is dus belangrijk om een vitamine D tekort op tijd te constateren zodat je kunt ingrijpen. Een vitamine D tekort heeft de volgende oorzaken: 

  1. Vitamine D tekort komt vaak voor bij mensen met een getinte huid 

    Een huid met veel pigment heeft namelijk meer vitamine D nodig, dan een lichte huid. Dit komt doordat vitamine D bij een donkere huid minder gemakkelijk wordt aangemaakt dan bij een lichte huid. 

  2. Vitamine D tekort kan ontstaan bij het dragen van kleding die de huid volledig bedekt

    Wanneer je huid volledig wordt bedekt door kleding, bereiken minder zonnestralen je huid. Er ontstaat dan sneller een vitamine D tekort dan bij een huid die wel voldoende zonnestralen ontvangt. 

  3. Vitamine D tekort kan ontstaan bij weinig zonlicht en daglicht

    Wanneer je veel binnen zit, doe je veel minder zonnestralen op dan wanneer je veel buiten bent. Een vitamine D tekort kan dus ontstaan wanneer je veel binnen zit. Het advies is daarom om ieder uur 5 tot 10 minuten buiten te zijn. 

  4. Op oudere leeftijd hebben mensen een hogere vitamine D waarde nodig 

    Mensen die de 70 hebben gepasseerd hebben het dubbele aan dagelijkse vitamine D waardes nodig. Vitamine D versterkt namelijk de botten, het afweersysteem en voorkomt zwakke spieren. Allerlei symptomen waar mensen boven de 70 vaak last van hebben. 

  5. Vitamine D tekort ontstaat bij gelimiteerde voeding

    Vegetariërs en veganisten eten bijvoorbeeld geen vlees en vis, waar vitamine D het meeste in zit. Wanneer je ervoor kiest bepaalde voedingsmiddelen niet meer te eten, kom je niet alleen vitamine D tekort, maar ook allerlei andere stoffen. Die moet je dus op een andere manier zien binnen te krijgen. Dit is overigens ook het geval wanneer je een vetvrij dieet eet. 

  6. Vitamine D tekort kan ontstaan wanneer het aantal zonuren op een dag vrij kort is 

    In landen waar de zon slechts enkele uren per dag schijnt is het gemakkelijker om een vitamine D tekort te ontwikkelen. Je hebt namelijk minder tijd om zonuren op te doen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld bij ons in de winter, wanneer je in het donker vertrekt en in het donker thuiskomt. 

  7. Er zijn periodes in iemands leven waarbij behoefte is aan een hogere vitamine D waarde. Bijvoorbeeld bij een zwangerschap en bij jonge baby’s

    In sommige periodes van je leven is het noodzakelijk om extra vitamine D op te doen. Voor baby’s tot en met vier jaar ondersteunt het bij de ontwikkeling van de tanden, het skelet en bij de weerstand. Je leest hier meer over vitamine D en baby’s. Tijdens je zwangerschap helpt vitamine D bij het behouden van sterke botten. 

Soorten vitamine D tekort

Wanneer je denkt dat vitamine D tekort enkel betekend dat je te weinig vitamine D waardes hebt, heb je het mis. Gek genoeg kan vitamine D tekort in drie verschillende categorieën worden opgedeeld. Je hebt namelijk kortdurende vitamine D tekort, een te lage waarde in je bloed en langdurige vitamine D tekort. Deze drie soorten hebben zelfs drie officiële termen, namelijk: 

Vitamine D insufficiëntie

Dit betekend dat je tijdelijk vitamine D tekort hebt. De vitamine D waardes zijn bovendien maar een klein beetje te laag. Je ervaart slechts enkele symptomen in dit geval. Bijvoorbeeld vermoeidheid, spierpijn en krampen. Je kunt dit gemakkelijk oplossen door extra vitamine D op te nemen door bijvoorbeeld meer zonuren op te doen of vitamine D supplementen te nemen. 

Vitamine D dificiëntie 

In dit geval zijn de vitamine D waardes in je bloed veel te laag. Het is belangrijk om langdurig extra vitamine D op te doen. Wanneer je de waardes te laag laat, kunnen de klachten vervelende wendingen krijgen. Zo moet je denken aan gewrichtsklachten, botklachten en spierklachten. Deze vorm is moeilijker op te lossen omdat je veel te weinig vitamine D hebt. 

Vitamine D uitputting

In dit geval is er helemaal geen vitamine D in je lichaam te vinden. Dit is extreem gevaarlijk! Je kunt hiermee zenuwafwijkingen opdoen, botontkalkingen en vergroeiingen ontwikkelen en spierziekten krijgen. Het is in dit geval onvermijdelijk om vitamine D injecties te krijgen Het is belangrijk om de waardes direct om hoog te laten gaan. Je kunt namelijk ook problemen krijgen aan je schildklier bij vitamine D tekort.

Wat zijn vitamine D tekort symptomen?

Een vitamine D tekort kan een hoop symptomen geven. Uiteraard hoeven niet alle vitamine D tekort symptomen tot uiting te komen. Het ene lichaam reageert nou eenmaal heel anders dan het andere lichaam. Zo kan het zomaar zijn dat bepaalde symptomen die horen bij de volgende categorie zich op doen terwijl de waardes niet perse extreem laag zijn. Het is belangrijk om naar je lichaam te luisteren en op tijd in te grijpen. De volgende symptomen kunnen zich voor doen bij een te kort aan vitamine D: 

  • Groei- en ontwikkelingsproblemen
  • Zwakke botten
  • Botontkalking
  • Vermoeidheid
  • Snel verwondingen 
  • Pijn aan je spieren en gewrichten
  • Krampen 
  • Spiertrillingen
  • Zwak en lusteloos
  • Snel in paniek
  • Overgevoelige tanden of tandvlees
  • Angst aanvallen en nachtmerries
  • Depressieve gevoelens
  • Regelmatig verkouden
  • Hartproblemen
  • Overgewicht
  • Zenuwafwijkingen
  • Schildklier bijwerkingen

Wanneer vitamine D innemen?

Om te bepalen wanneer je extra vitamine D moet opnemen is het natuurlijk noodzakelijk om te weten welke vitamine D waardes er wordt gehanteerd. Er wordt een standaard van 30 nanogram gehanteerd. Voor ouderen van boven de 70  jaar is de vitamine D waarde 50 nanogram. Over het algemeen gelden de volgende vitamine D waardes: 

Vitamine D waardes Betekenis van de vitamine D waardes
0-10 ng/mlJe hebt een ernstig vitamine D-tekort
11-30 ng/mlJe hebt een vitamine D-tekort
31-100 ng/mlJe vitamine D-gehalte is optimaal
>100 ng/mlJe hebt teveel aan vitamine D

Bij een nanogram van onder de 30 is dus het moment wanneer je vitamine D supplementen in moet nemen of extra zonlicht op moet doen. Je kunt ervoor kiezen om je bloed te laten onderzoeken bij de huisarts, maar je hebt tegenwoordig ook testen die jij thuis kunt uitvoeren om te kijken of je vitamine D tekort hebt. Voor €24,- kun je bijvoorbeeld bij Bol.com een thuistest aanschaffen om je vitamine D waarde te bepalen. 

Hoe zit het met Vitamine D teveel?

Zoals je hier boven kunt lezen, kun je dus ook vitamine D teveel hebben. Dit kan enkel ontstaan bij het innemen van Vitamine D supplementen. Er zitten ook symptomen aan vitamine D teveel. Wanneer je langdurig een te hoge waarde van vitamine D inneemt, komen er slechts in enkele gevallen symptomen naar boven. Bij vitamine D teveel kun je last hebben van:

  • Misselijkheid
  • Vermoeidheid
  • Schade aan je hart
  • Schade aan je nieren
  • Schade aan je bloedvaten
  • Obstipatie
  • Verminderde eetlust
  • Teveel calcium in je bloed. Dit heeft calcium-intoxicatie
  • Oogbindvlies-ontsteking
  • Koorts
  • Dorst
  • Braken
  • Gewichtsverlies
  • Verwardheid

Vitamine D supplementen kopen?

Door de vermoedens dat vitamine D tegen corona helpt, is de verkoop van dit vitamine extreem gestegen. Wil je vitamine D supplementen kopen, dan kun je bij de volgende winkels terecht. Bij Body & Fit en uiteraard bij Bol.com. Je kunt ook terecht bij MyProtein en bij Nxt Level. Je kunt natuurlijk ook terecht bij de Kruidvat, Etos en bij andere drogisterijen en supermarkten. 

Wat zijn de adviezen rondom Vitamine D supplementen?

Groep Leeftijdsgroep Wie Extra vitamine D
in microgram (mcg) 
Kinderen 0 t/m 3 jaar Iedereen 10
Vrouwen4 t/m 49 jaarGetinte huidskleur 10
 4 t/m 49 jaarOverdag niet veel in de zon komen
of de huid bedekken 
 10
 50 t/m 69 jaarIedereen 10
 70 jaar en ouderIedereen 20
Zwangere
vrouwen
 Iedereen 10
Mannen4 t/m 69 jaarDonkere (getinte) huidskleur  10
 4 t/m 69 jaar Overdag niet veel in de zon komen
of de huid bedekken 
 10
 70 jaar en ouderIedereen 20

Hoe kun je vitamine D nog meer innemen?

Het innemen van vitamine D supplementen is een goede techniek om je vitamine D waarde op een bepaald niveau te houden. Je hebt ook vitamine D injecties. Dit zijn injecties, met een hoge dosis aan het vitamine, dat in je spier wordt gespoten. Hierdoor neemt het vitamine D gehalte in je lichaam snel toe. Je krijgt de injectie 1 keer in de 3/4 maanden. 

Overigens zijn vitamine D supplementen in verschillende varianten te koop. Zo zijn er kauwtabletten, ampullen die je in water vermengt, capsules, normale tabletten en als doseerspuitje. Voldoende opties om aan de juiste hoeveelheid te komen. Daarnaast kun je vitamine D dus ook door middel van voeding en zonlicht aanvullen. Momenteel komen veel mensen te weinig buiten. Lichttherapie is daarom ook een mogelijkheid. De lampen helpen tegen winterdepressies en hebben een betere potentie om vitamine D aanmaak te stimuleren dan de zonnebank. 

Lichttherapie duurt alleen niet lang genoeg om een groot verschil te realiseren in je vitamine D waardes. Je hebt net al gelezen dat de zonnebank dus ook een optie is. Nu raad ik je dat niet aan. Het is erg schadelijk voor je huid. Daarnaast is het niet effectief genoeg om verschil te maken in je waardes. Je hebt in ieder geval een hoop opties om vitamine D tekort te verhelpen. 

Heb jij een vitamine D tekort?

vitamine d tekort

*Dit artikel bevat affiliatie links

DEEL DEZE PAGINA:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Misschien vindt je dit ook interessant?