Er zijn een aantal last minutes checks die ik je aanraad om te controleren voor een website online zetten. De eerste indruk telt en dus ook voor jouw website. Je wilt ervoor zorgen dat alle knoppen, links en dergelijke werken. Om ervoor te zorgen dat jij geen punten over het hoofd ziet voordat jij je website live zet, deel ik graag een aantal punten met je. Ook wanneer je website al tijdje online is, is dit een handige checklist om te kijken of je website nog puntjes mist. Een website online zetten vraagt namelijk wel enige precisie.
Wanneer kun jij je website online zetten?
Je website online zetten, wanneer kun je dat doen? Het maken van een website vraagt tijd en dus geduld. Je website live zetten is een flinke stap en dat is natuurlijk wat je het liefst zo snel mogelijk wilt doen. Desondanks is het belangrijk om er zeker van te zijn dat je er helemaal klaar voor bent om je website online te zetten. Er zijn een aantal elementen waar je rekening mee kunt houden bij het online zetten van je website.
Het doel van je website is duidelijk
Een website online zetten kan niet eerder dan dat je duidelijk hebt welk doel jij met de website hebt. Ieder doel vraagt namelijk andere structuur en lay-out. Wil jij mensen entertainen, informeren of heb jij een ander doel met je website. Verderop in dit artikel lees je meer over het bepalen van je doel met de site. Zodra je het doel duidelijk hebt, kun je namelijk overstappen naar het maken van een structuur van de website. Dat is namelijk ook een belangrijk element bij een website online zetten.
Je hebt vooraf bepaald hoe je de structuur van je website wilt hanteren
Aan dit punt zitten verschillende lagen. Allereerst kun je denken aan de interne linkbuilding van je website. Het is belangrijk om intern naar verschillende pagina’s te verwijzen. Binnen je pagina’s kun je namelijk verwijzen naar een ander artikel of blog die je eerder hebt gepost. Dit is niet alleen bezoekers heel fijn omdat zij meer informatie kunnen vinden, maar ook Google waardeert die stap. Houd het wel natuurlijk en verwijs niet binnen elke zin naar een ander artikel. Dat is erg vervelend lezen. Voor een website online zetten moet je dus tijd spenderen aan de structuur van je site.
Aan de andere kant gaat het ook om de opzet van je website. Denk bijvoorbeeld aan de menu’s die je wilt gebruiken aan de bovenkant van je website, maar ook aan de linkjes die je wilt hanteren in de footer van je website. Bezoekers moeten op iedere pagina de informatie vinden die zij nodig hebben. Denk aan call to actions, maar ook bezoekerstijden of het abonneren op een nieuwsbrief. Je kunt ook denken aan de structuur die je blogs geeft of je home-pagina. Het gaat om de structuur die bezoekers zien zodra ze je website openen, maar ook om de structuur achter de schermen.
Je website is vindbaar door zoekmachines
Een website online zetten doe je natuurlijk om ook resultaten te zien. Je wilt dat bezoekers je website vinden zodra jij website live zet. Dit kun je bereiken door je website aan te melden bij zoekmachines. Je kunt ervoor kiezen om je website niet direct aan te melden bij bijvoorbeeld Google, maar het is wellicht fijner om invloed uit te oefenen op je zoekresultaten. Via Google Search Console kun jij jouw website aanmelden bij Google. Er zijn ook andere zoekmachines waar jij je kunt aanmelden zoals Bing en Yahoo. Soms vinden zoekmachines je vanzelf.
Door je website aan te melden heb je niet alleen invloed op het feit dat zoekmachines je website gaan indexeren, maar je kunt ook de resultaten van je website bijhouden. Je kunt zien hoe goed jouw website wordt bekeken, bezocht en meer. Die informatie wil je weten om je website continu te verbeteren en je bezoekers te laten groeien. Voor een website online zetten moet je dus enige voorbereiding treffen rondom zoekmachine optimalisatie.
Het doel van je website bepalen
Bij het maken van een website is het belangrijk om allereerst je doel te betalen met je site. Op die manier is het namelijk gemakkelijker om de laatste checks te doen voor het online zetten van je website. Een blog vraagt nou eenmaal een andere structuur dan een webshop. Het is belangrijk om daar rekening mee te houden om er zeker van te zijn dat de website aansluit bij de doelgroep die jij wilt benaderen. Over het algemeen kun je websites onder verdelen in de volgende categorieën.
- Een blog website
- Een webshop
- Een bedrijfswebsite
- Een educatieve website
- Crowdfunding website
Hoe bepaal je het doel van je website?
Nu je weet welke soorten websites er ongeveer te vinden zijn, is het van belang om te weten welke soort website het beste aansluit bij jouw doel. Het kan erg lastig zijn om te bepalen welke soort website jij nodig hebt. Desondanks is het wel belangrijk dat jouw website aansluit bij jouw doel, maar nog belangrijker bij de wensen van je klanten/bezoekers. Stel jezelf daarom de volgende vragen af:
- Wie is mijn klant of bezoeker?
- Waarom bezoekt mijn klant of bezoeker mijn website?
- Welke wensen of behoeften wil ik met mijn website vervullen? Waar is mijn website de oplossing voor?
- Zullen bezoekers mijn website blijven bezoeken?
- Wat maakt mijn website anders dan andere websites?
Wil jij je website online zetten, zorg er dan eerst voor dat je de antwoorden op bovenstaande vragen hebt kunnen beantwoorden. Je wilt namelijk een website maken die perfect aansluit bij jouw klanten en bezoekers. Een webshop zonder zoekfunctie is namelijk niet fijn om te bezoeken. Zorg ervoor dat jouw klant of bezoeker op iedere pagina direct kan vinden wat hij of zij nodig heeft. Duidelijkheid en structuur zijn cruciaal bij een website online zetten.
Bepaal ook het volgende voordat jij je website live zet
Na het bepalen van je doel van je website, is het ook belangrijk om nog een aantal andere elementen te controleren voor je website online zetten van je website. Daarmee zorg je ervoor dat je website een succes zal worden en dat is natuurlijk wat je wilt. Een website online zetten vraagt nou eenmaal een hoop tijd om er zeker van te zijn dat de website klopt, werkt en natuurlijk bezoekers trekt.
Wordt jouw website dynamisch, statisch of interactief?
Het is belangrijk om te bepalen of jouw website dynamisch, statisch of interactief wordt zodat je daar op kan inspelen. Wil jij dat bezoekers veel reageren op elkaar (interactief), maar heb je geen reageer knop actief, dan zullen reacties uitblijven. Focust jouw website juist op het aanbieden van jouw diensten, dan heb je met een dynamische layout niet de juiste structuur voor je website. Om beter onderscheid te kunnen maken tussen de drie lay-out licht ik ze graag aan je toe.
Dynamische website
Bij een dynamische website wordt er veel gepost op de site. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een nieuwswebsite of een blog website. Dagelijks of wekelijks komt er namelijk nieuwe content online om je bezoekers te blijven trekken. Ook een webshop kan dynamisch zijn omdat je wellicht maandelijks de nieuwe collectie wilt posten. Bij een dynamische website raad ik je aan om een homepage te maken met bijvoorbeeld het nieuwste artikel groot in beeld. Vervolgens kun je de oudere pagina’s in kleinere kopjes laten volgen. Deze website is bijvoorbeeld een dynamische website.
Statische website
Bij een statische website verandert de website eigenlijk helemaal niet zoveel. Wanneer jij jouw diensten wilt aanbieden als bijvoorbeeld een tuinman, dan heb je vaak vaste prijzen en diensten. Daar verandert niet veel aan. Wanneer de basis van je website goed staat, hoef je er niet veel aan te veranderen behalve up to date houden. Om meer bezoekers te trekken, hebben veel bedrijven naast een statische website ook een blog website. Het een hoeft het andere dus niet uit te sluiten.
Interactieve website
Bij een interactieve website draait het allemaal om de comments en reacties van bezoekers. Ook dit kan heel goed samengaan met een dynamische website. Denk bijvoorbeeld aan sites zoals forums of Dumpert. Er komen regelmatig nieuwe posts en de interacties zijn ontzettend belangrijk. Bij het maken van een interactieve website is het belangrijk om er voor te zorgen dat mensen makkelijk een reactie kunnen plaatsen.
Wil jij je website online zetten, controleer dan eerst deze punten
Er komt dus veel meer kijken dan je denkt bij een website online zetten. Je wilt van jouw website een succes maken en dus is het belangrijk om over elk detail zo goed mogelijk na te denken. Ik heb kort nog even een aantal handige checks die je kunt controleren nog voordat je kunt overgaan naar je website online zetten.
1. Heb je gedacht aan zoekmachine optimalisatie?
Wil jij je website online zetten, controleer dan eerst of alle pagina’s van je website voldoen aan de SEO. Een eigen website maken en onderhouden is ontzettend leuk en al helemaal als je ook nog bezoekers ontvangt. Dit vraagt dus zoekmachine optimalisatie. Ik raad je aan om hier vanaf het begin rekening mee te houden. Om achteraf al je pagina’s nog seo-vriendelijk te maken kost namelijk een hele hoop tijd. Wees niet bang er zijn tegenwoordig ook nog een hele hoop plug-ins die je erbij helpen. Wil je meer informatie over zoekmachine optimalisatie, neem dan een kijkje op deze pagina.
2. Is de veiligheid van je website op orde?
Je website moet veilig zijn voor jouw eigen gebruik maar ook voor het gebruik van je bezoekers. Er zijn allerlei maatregelen om dat te realiseren. Allereerst is een spam controle nodig. Vervelende spam reacties worden daarmee op afstand gehouden. Daarnaast kun je een SSL-certificaat inzetten. Dit zorgt voor het slotje naast je URL. Het slotje straalt zekerheid en veiligheid uit. Een van de laatste punten die ik nog wil benoemen is reCAPTCHA. Dit is ook wel het; ik ben geen robot aanvink boxje. Tegenwoordig hebben ze een nieuwe versie uitgebracht, namelijk reCAPTCHA V3. Dit systeem zorgt voor de controle of jouw website wordt bezocht door robots of door mensen.
3. Staan alle links goed en werken ze?
Om ervoor te zorgen dat bezoekers vertrouwen hebben in je website en dus terug zullen keren naar jouw website, moeten je links goed werken. Ik adviseer om je externe links te laten openen in een nieuw tabblad. Dit zorgt ervoor dat mensen jouw website niet verlaten en dat maakt dat zij jouw website niet opnieuw hoeven op te zoeken. Bij veel SEO-plugins kun je instellen dat alle externe artikelen in een nieuw tabblad geopend moeten worden.
4. Is jouw website consequent?
Het is belangrijk om een consequente website te hebben. Dat maakt dat er een bepaalde kwaliteit wordt geleverd aan je lezers en aan potentiële klanten. Het is dus raadzaam om een redelijk idee te hebben over hoe jij je pagina’s eruit wilt laten zien. Eerder noemde we al even de structuur van de website. Uiteraard heeft dit punt voor een groot deel te maken met jouw webdesign. Het is altijd wel een beetje een zoektocht want hoe handiger je wordt in het bouwen van pagina’s, hoe meer je kunt ontdekken. Je leert natuurlijk steeds meer en dus kun je ook steeds meer realiseren.
5. Heb je een privacyverklaring en/of disclaimer?
Een privacyverklaring is in ieder geval voor een blog-website verplicht. Zorg er dus voor dat jij hebt gecontroleerd of je een privacyverklaring nodig hebt of niet. Een disclaimer is niet verplicht. Het kan in sommige gevallen verstandig zijn om een disclaimer op te stellen. Houdt er wel rekening mee dat het niet altijd volstaat. Hier zie je mijn privacyverklaring en disclaimer. Wil je graag informatie over het maken van je eigen disclaimer, kijk dan hier.
6. Staan de nieuwsbrieven gereed?
Het is verstandig om alvast je nieuwsbrieven te personaliseren. In het begin zullen nog niet veel mensen zich inschrijven op je nieuwsbrief maar het is wel verstandig om dit alvast in te stellen. Dit doe je vrij gemakkelijk in het dashboard van je contentmanagementsysteem. Ikzelf maak gebruik van WordPress. Ga naar dashboard > Instellingen > Lezen > E-mailtekst voor Blog-volger. Hier kun je een persoonlijke tekst neerzetten.
7. Heb je een werkend contactformulier?
Uiteraard is het ook handig om contactformulieren op te nemen in je pagina’s. In eerste instantie koppelt WordPress zich aan het e-mail account waarmee je je WordPress.org website hebt gemaakt. Wil je dat e-mailadres aanpassen dan moet je een aantal extra stappen zetten. Door de plugin Change WP eMail Details te downloaden, kun je het gemakkelijk aanpassen. De plugin is echter alleen via die link te vinden. Ik gebruik Elementor pro en daar heb je geen extra plug-in voor nodig om de e-mail aan te passen.
8. Is jouw website online wel responsive voor alle apparaten?
Het is belangrijk om jouw website ook te laten werken op telefoons, tablets en laptops. Mensen gebruiken namelijk steeds meer verschillende apparaten om op te internetten. Controleer dus altijd of je website wel responsive is. Dit kun je gemakkelijk doen via deze website: Google Friendly. Het is onlangs bewezen dat steeds meer mensen het internet afzoeken op hun telefoon. Je kunt dus een hoop bezoekers mislopen als jouw website niet werkt op een telefoon. Een website online zetten kan dus het beste wanneer de website mobile responsive is.
Je website online zetten, hoe doe je dat?
Staat alles klaar en is alles gereed, dan kun je overgaan naar je website online zetten. De vraag is natuurlijk hoe je een website live zet. Het eerste dat je nodig hebt om je website live te zetten is webhosting. Je hebt namelijk een stukje schijfruimte nodig op een webserver waar je jouw website als het ware opslaat. Dat stukje schijfruimte huur je als het ware bij een webhost. Het kiezen van een webhost is niet makkelijk. Je wilt namelijk een webhost met de servers in Nederland, goede service en makkelijk in gebruik. Ook moet de webhost passen bij jouw budget.
Na het kiezen van een juiste webhost, is het tijd om een domeinnaam te kiezen. Zo zie je maar dat er nog wel een aantal stappen zijn voor je website online zetten. De domeinnaam is het stukje dat in de url komt te staan. Het is de naam die jij geeft aan de website. Je kunt het beste een domeinnaam kiezen die bijvoorbeeld overeenkomt met jouw bedrijf of bij een persoonlijke website bij jouw naam. Houd er rekening mee dat de domeinnaam door bezoekers makkelijk te onthouden is.
Vervolgens is het tijd om de bestanden van je website te uploaden naar het stukje schijfruimte van de webserver. In veel gevallen heb je een FTP-programma nodig. Dat is een programma waarmee je bestanden kunt uploaden, verwijderen en aan kunt passen. Dit is zeg maar de wijze die je kunt gebruiken wanneer je al bestanden hebt gemaakt.
Ben je nog helemaal niet begonnen aan het bouwen, dan kun je na het kiezen van een webhost en domeinnaam je website gaan bouwen via een contentmanagementsysteem. Zorg ervoor dat je website tijdens het bouwen niet te vinden is voor bezoekers en voor zoekmachines. Je kunt je website eenvoudig verbergen voor zoekmachines. Heb je alles klaar staan voor je website online zetten, dan is het simpelweg een checkbox uitklikken en je website staat online.
Conclusie over een website online zetten
Een website online zetten vraagt dus wat meer stappen dan je wellicht in eerste instantie had gedacht. Je moet van te voren een hoop elementen uitdenken voor een online zetten. Echter zijn die elementen cruciaal om jouw website tot een succes te maken. Wat voor website je ook maakt, zorg ervoor dat jouw website voldoet aan de wensen en eisen van jouw doelgroep. Veel succes met je website online zetten!
Wat vond jij belangrijk bij jouw website online zetten?
*Deze pagina bevat affiliate links