Een passend webdesign voor bij je bedrijf

Webdesign

Je hebt zorgvuldig je brandingsplan samengesteld waarbij je hebt nagedacht over de normen en waarden die je belangrijk vindt binnen jouw bedrijf. Daarnaast heb je waarschijnlijk enigszins nagedacht over de stijl die daarbij past. Houdt je van modern of juist van urban? Nu is het van belang om die stijl te vertalen naar jouw website. Een webdesign samenstellen lijkt misschien lastiger dan het eigenlijk is. Ik geef je graag wat tips hoe je jouw website helemaal kunt ontwerpen zoals jij wilt. 

Webdesign

Tot het webdesign behoort eigenlijk alles dat de bezoeker van jouw website kan zien. Dit wordt ook wel de Front-End van websites en webshops genoemd. Dit vind ik het leukste gedeelte van een website bouwen. Alle details kunnen ervoor zorgen dat jouw website er echt uitspringt en uniek maakt, maar tegenwoordig wordt de term webdesign veel breder ingesteld. De Back-End wordt er namelijk ook wel is mee bedoeld.

Vroeger was je genoodzaakt om je website te laten bouwen door een webdeveloper /webdesigner wanneer je geen tot weinig kennis had van programmeren. Tegenwoordig bestaan er allerlei plug-ins en programma’s waardoor je zonder programmeerkennis zelf je eigen webdesign kunt samenstellen. Ik gebruik Elementor Pro om mijn webdesign te ontwikkelen. Dit programma zorgt ervoor dat ik direct kan zien, hoe mijn Front-End eruit ziet. 

Welke elementen behoren tot webdesign?

Er zijn meerdere elementen die behoren tot het webdesign. Het zijn er zelfs teveel om op te noemen. Ik zal de belangrijkste elementen noemen zodat je ongeveer weet waar je aan kan denken. 

1. Statische of blogpagina?

Een van de eerst vragen die je jezelf moet afvragen is wat voor homepagina je graag wilt. Je kunt ervoor kiezen om een statische pagina in te stellen of om een blogpagina in te stellen. Een blogpagina toont automatisch al jouw berichten in een rijtje. Het is ook mogelijk om een statische pagina te kiezen. Hierbij is je homepagina een standaard pagina. Je kunt overigens zelf kiezen welke pagina je dan als homepagina wilt instellen, dit geef je aan binnen de instellingen van je contentmanagementsysteem. 

Wanneer je voor een statische of blogpagina kiest, hangt van jouw visie af. Ik werk met WordPress en zij stellen automatische een blogpagina in. Dit is vrij logisch omdat WordPress veel gebruikt wordt voor blogwebsites, maar WordPress kan uiteraard ook voor andere websites gebruikt worden. Biedt jij bijvoorbeeld een specifieke dienst aan, is het logischer om een statische pagina in te stellen. Je wilt namelijk dat bezoekers in één keer jouw gegevens hebben zonder te veel door klikken. 

Heb jij een blogwebsite net als ik, is het niet automatisch noodzakelijk om een blogpagina als homepagina te kiezen. Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor een statische pagina, waarin ik een portfolio-widget heb geplaatst zodat mijn laatste berichten worden getoond. Hierdoor worden mijn laatste berichten alsnog geshowd maar kon ik ook spelen met de overige widgets. 

2. Kleuren pallet

Allereerst is het belangrijk om na te denken over je kleuren pallet voor je webdesign. Voordat ik je meer vertel over het kiezen van de kleuren voor je website, wil ik je eerst het advies geven om een rustige achtergrond te kiezen, dat is namelijk het duidelijkste. Wanneer je kiest voor een drukke achtergrond, zoals een plaatje kunnen letters onduidelijk zijn. Bij een achtergrond met een hele felle kleur, kan het soms moeilijk zijn om de tekst te lezen of mensen met een bepaalde kleurenblindheid kunnen het niet lezen. Het beste is om te kiezen voor een lichte achtergrond zoals wit of lichte pasteltinten.  

Om je kleuren pallet samenstellen is het van belang om te kijken naar wat je onderwerp of onderwerpen. Een kleur kiezen die daarbij past is een verstandige keuze. Je wilt namelijk duidelijkheid uitstralen bij je bezoekers. Mensen screenen regelmatig websites en zodra zij denken dat het niet het thema is dat ze zoeken, klikken ze weg. Duidelijkheid is daarom erg belangrijk. 

3. Fonts

Er zijn wel honderden lettertypes waar je uit kunt kiezen. Van sierlijke letters tot dik gedrukte letters en ga zo maar door. Ik kan je adviseren om een helder en rustig lettertype te kiezen. Zo is voor iedereen duidelijk wat er staat geschreven. Op Google Fonts kun je de lettertypes bekijken die zo’n beetje alle programma’s ondersteunt. Er zijn websites waar je andere lettertypes kunt downloaden en kunt implementeren in je website maar dit is een risico. Wanneer een programma het lettertype niet ondersteunt, wordt de Front-End van website toch anders. Ook is het slim om na te denken welke lettertype combinaties je graag met elkaar wilt combineren. Dit brengt de stijl van je website echt tot leven. 

4. Details van jouw website

The Devil is in the details. Je webdesign kun je echt laten uit blinken door middel van nog meer details toe te voegen in je design. Het geeft je website net die extra touch. Met de details bedoel ik bijvoorbeeld de volgorde van je pagina’s opbouw. Misschien wil je deel-knoppen wel ergens anders of een ander plaatje? Maar daarnaast wil je misschien wel in plaats van puntjes voor je opsommingslijst wel een ander vormpje. Dit zijn allemaal voorbeelden van kleine details die jouw website net een andere look kunnen geven.  

Tot slot over webdesign

Uiteraard kunnen plug-ins niet alles voor je veranderen, zelfs na de aanschaf van Elementor Pro heb ik nog in de code van mijn website het een en ander veranderd. Toch moet je daar heel voorzichtig mee zijn. Als je eenmaal iets hebt veranderd in je code, is het moeilijk het weer terug te zetten als je geen back-up hebt gemaakt. Kopieer dus altijd de volledige code voordat je erin gaat sleutelen. Weg is weg. 

Hoe heb jij jouw webdesign samengesteld?

webdesign

*Deze pagina bevat affiliatie links

SHARE:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Misschien vindt je dit ook interessant?