Omgaan met haatreacties als blogger

omgaan met haatreacties

Mijn website was nog geen week online en ik had al de eerste haat reactie te pakken. Momenteel zijn we nu een aantal maanden verder en hoe actiever je bent, hoe meer haat je ontvangt. Nu zal ik liegen als ik zou zeggen dat het mij niets doet, want het blijft pijnlijk. Je doet er alles aan om van jouw bedrijf een succes te maken en probeert dat op zo’n manier in te vullen waarvan jij denkt dat je het goed doet. Het is pijnlijk om dan haatvolle reacties te krijgen, waar je niets aan hebt. 

Het verschil tussen haat en kritiek

Feedback kan zowel positief als negatief zijn. In principe is negatieve feedback, of kritiek, niet perse haat. Het is de manier waarop de negatieve feedback wordt gebracht dat bepaald of het gaat om opbouwende kritiek of om haat. Soms is de scheiding tussen die twee nogal vaag. Wanneer iemand aangeeft jouw artikel onwijs saai te vinden, is dat niet leuk om te lezen, maar is niet perse haat. Het is zijn of haar persoonlijke mening over jouw artikel. Het wordt pas haat wanneer het opmerkingen worden, zoals: “je verdoet echt je tijd”, “je kan er helemaal niets van” of “je kan beter iets gaan doen waar je wel goed in bent”.

Toch kan de scheiding tussen haatreacties en kritiek bijzonder vaag zijn. Jij stopt veel tijd en moeite in je artikelen en wanneer mensen daar kritiek op hebben, kan dat kwetsend zijn. Sterker nog het kan je zelfs volledig demotiveren. Het is de kunst om je niet te laten ontmoedigen. Later in dit artikel lees je mijn tips over hoe je met haatreacties om kunt gaan.  

Redenen voor haatreacties

Ondanks geen enkele reden een goed excuus is om gemene reacties achter te laten, is het wat mij betreft belangrijk om eventuele redenen te weten. Dit kan je helpen om de haatreactie te relativeren en daarmee kan je het gemakkelijker een plekje geven. Het internet maakt het gemakkelijker dan ooit om een gemene reactie achter te laten. Hier onder volgen vijf mogelijke redenen voor haatreacties. 
  1. Je bespreekt een gevoelig onderwerp
    Bij het beschrijven van bepaalde onderwerpen, kan het zijn dat je een gevoelige snaar raakt. Zo zijn er altijd een aantal onderwerpen, die bij veel mensen heftige emoties oproepen. Denk bijvoorbeeld aan slavernij, racisme, geloof of bepaalde ethische dilemma’s. Door te reageren vanuit heftige emoties kunnen reacties niet altijd even fijn uit de hoek komen. 
  2. Je maakt indruk
    Wanneer je iets hebt geproduceerd dat indruk maakt, blijf je in de gedachten van mensen hangen. Het kan zo maar zijn dat degene continu aan jouw content blijft denken. Ondanks dit geen excuus is om een haatvolle reactie achter te laten, kan het er wel een verklaring zijn dat mensen zich gaan irriteren. Denk bijvoorbeeld maar aan het carnaval deuntje van de Efteling, onwijs irritant. 
  3. Je hebt succes
    Ben jij erg goed in wat je doet, dan kunnen mensen vanuit jaloezie haatreacties achter laten. Ondanks dit een veel voorkomende manier is waarop mensen zichzelf beschermen is, is het toch behoorlijk naar daar de dupe van te zijn. 
  4. Persoonlijke ervaringen rondom jouw beschreven onderwerp
    Iedereen maakt gedurende zijn leven allerlei ervaringen mee. Hierdoor verschillen ook de meningen rondom een onderwerp. Waarbij ik een hele negatieve ervaring heb met een bepaald onderwerp, heeft het jouw leven misschien juist in positieve zin beïnvloed. Of het nu draait om een bepaald product of activiteit, iedereen staat er op een andere manier in. 
  5. Je motiveert veranderingen
    Veel mensen zien veranderingen niet zitten. Weerstand is daarom ook een fenomeen die je regelmatig tegenkomt bij mensen. Veel mensen tonen weerstand op een agressieve manier, haatreacties dus. Wanneer mensen jouw visie niet zien zitten, kunnen de reacties zomaar is uit de handlopen.  
  6. Ze hebben het simpelweg niet door
    Misschien nog wel de moeilijkste van allemaal, is dat “haters” niet door kunnen hebben dat hun reactie vol haat zit. Veel mensen nemen niet oprecht de tijd om jouw artikel te lezen en vormen gebaseerd op een screening een reactie. Het kan zijn dat ze niet door hebben dat hun reactie inhoudsloos is en kwetsend overkomt. Ze hebben niet door dat hun reactie jou raakt of dubbelzinnig opgepikt kan worden. 

De gevolgen van haatreacties

Haatreacties kunnen een hoop teweegbrengen. Misschien zelfs meer dan je in eerste instantie had kunnen bedenken. Het kan zowel negatieve als positieve gevolgen hebben. De volgende gevolgen kunnen haatreacties op je hebben: 

Meerdere haatreacties

Allereerst is het belangrijk om te weten dat één haatreactie meerdere haatreacties uitnodigt. Zodra 1 schaap over het hek is zullen we maar zeggen. Het is dus belangrijk om er op voor bereid te zijn dat je meerdere haatreacties kunt krijgen. Er kan ook een volledige discussie ontstaan binnen de reacties. Sommige zijn het namelijk niet eens met de “hater” en dus kan er een discussie ontstaan. Ondanks je het liefste negativiteit wilt verwijderen, heeft de hater het recht om zich verdedigen tegen reacties op zijn opmerking. Daarover zal ik later wat meer vertellen. 

Demotivatie om door te gaan

Een vrij normale en logische reactie is demotivatie. Het kan je behoorlijk raken wanneer iemand kritiek geeft op jouw werk, laat staan een echte haatreactie. Het is belangrijk om te realiseren dat dit soort reacties gemakkelijk online geplaatst kunnen worden. Je hoeft maar een nep-account aan te maken en je kunt anoniem zeggen wat je zou willen. Wanneer je emotioneel bent geraakt, is het belangrijk om even rust te nemen en je gedachten te verplaatsen. Bekijk is hoe je er over een tijdje instaat. 

Extra motivatie

Waarbij de een juist gedemotiveerd raakt door haatreacties, kan het voor de ander juist extra energie geven. Een soort van olie op het vuur. Het kan ervoor zorgen dat jij extra veel energie hebt om nog meer aan de slag te gaan. Haat is namelijk ook een vorm van aandacht. Veel celebrtiy’s zijn juist heel groot geworden dankzij haat. Denk maar aan Kim Kardashian en Femke Louise. 

Inspiratie 

Het kan ook af en toe behoorlijk inspirerend zijn. Zo zijn er verschillende momenten geweest waarbij haatreacties voor inspiratie hebben gezorgd om de volgende stappen in mijn ondernemerschap te zetten. Dit artikel is bijvoorbeeld geïnspireerd door een haatreactie die ik heb gekregen. Het kan dus niet alleen motivatie geven om door te gaan, maar ook energie om de volgende stap te zetten. Zo ben ik momenteel bezig met een webshop. 

De rechten van de "hater"

Het is ontzettend begrijpelijk dat je haat en negativiteit zo snel mogelijk wilt verwijderen, toch hebben haters wettelijk gezien rechten. Je kunt dus niet lukraak je eigen pad trekken door opmerkingen te verwijderen wanneer het jou uitkomt. 

Verantwoordelijkheid rondom reacties

Wanneer we het hebben over reacties op je eigen website, dan ben jij verantwoordelijk voor wat jij op jouw website hebt staan. En dus ook voor de reacties en haatreacties die geplaatst worden. Je bent namelijk aansprakelijk voor de content die erop je website staat. Zorg er dus voor dat je de volgende soorten reacties verwijdert, reacties die: discriminerend van aard zijn, lasterlijke inhoud bevatten, onrechtmatig zijn en inbreuk maken op het auteursrecht. 

Haatreacties op andere websites

Je kunt ook haatreacties ontvangen op websites die niet van jou zijn. De politie neemt dreigementen vaak heel serieus. Haatreacties zijn echter vrij moeilijk voor de politie om iets mee te doen. Veel websites beschikken over de mogelijkheid om berichten en reacties te rapporteren. Zij beoordelen jouw rapport en kijken of het daadwerkelijk in strijd is met de voorwaarden die zij hebben opgesteld. Je kunt hierbij de hulp van vrienden, trouwe volgers en dergelijke inschakelen. Ook zij kunnen de reactie rapporteren. 

Verantwoordelijkheid van de “hater”

Doordat iedereen een account kan aanmaken en redelijk anoniem kan reageren op bepaalde berichten, is het moeilijk om de hater verantwoordelijk te houden voor haatreacties. Toch heeft hij het recht om zich te verdedigen tegen reacties van anderen. Dus of de persoon nu anoniem is of niet, simpelweg de reactie verwijderen is geen optie. Wanneer er een discussie ontstaat of wanneer erover de reactie van de persoon wordt gesproken, heeft hij/zij ten alle tijden het recht om zich te verdedigen. Verwijder je één reactie, dan moet je alle reacties verwijderen. 

Overigens heeft iedereen het recht van meningsuiting en bij het verwijderen van een bepaalde reactie ontneem jij/zij dat recht. Het is dus belangrijk om bij het reactie-vakje, jouw privacyverklaring of in je disclaimer op te nemen dat jij het recht hebt om reacties te verwijderen. Dat heet vooraf filteren. Op die manier, is het voor mensen geen verrassing wanneer jij een reactie verwijderd. 

Omgaan met haatreacties

Welke verklaringen er ook zijn en wat de rechten van haters ook mogen zijn, haatreacties zijn simpelweg uitermate vervelend. Het is kwetsend, kost energie, roept enorm veel emotie op en kan zelfs ervoor zorgen dat jij wilt stoppen met wat je doet. Ondanks je het liefst wilt schreeuwen en grofweg haatvolle reacties terug wilt schrijven, helpt dat je niets verder. Sterker nog jij bent nog fouter bezig dan de hater. Dit zijn een aantal manieren hoe jij kan omgaan met haatreacties: 

  1. Tijdelijke afleiding om emoties op een rijtje te krijgen
    Mij helpt het ontzettend om simpelweg mijn laptop eventjes op zij te zetten, telefoon eventjes uit en echt even proberen tot rust te komen. Ik ben zelf iemand die blijft piekeren en nadenken en dus moet ik echt iets gaan doen waarbij ik niet hoef na te denken. Fitness helpt mij daarmee, maar ook een goede serie kan eens in de zoveel tijd helpen. 
  2. Het reageren op een haatreactie
    Je kunt er ook voor kiezen om te reageren op de reactie. Het is de kunst om toegankelijk en vriendelijk te blijven, ondanks de haatreactie geen leuke reactie is. Omgaan met haatreacties is niet makkelijk, maar je houdt de eer aan jezelf om dit op een respectvolle, maar duidelijke manier te doen.  
  3. Negeren van de haatreactie
    Je kunt er ook voor kiezen om de haatvolle reactie te laten staan en te negeren. Dit kan een lastige zijn omdat je de reactie dan misschien nog regelmatig moet zien wanneer anderen reageren. Het kan dan behoorlijk confronterend zijn, maar net zoals met woorden kan het je energie besparen door het te negeren. 
  4. Alles of niets verwijderen
    Zoals net al is beschreven, wanneer je ervoor kiest om een reactie verwijderen, moet je alle reacties rondom dat onderwerp verwijderen. Ook de reacties die een reactie zijn op de haatreactie. Je mag namelijk de hater het recht niet ontnemen om zichzelf te beschermen. 
  5. Informeer dat je reacties kunt verwijderen
    Deze is in dit artikel ook al even benoemd, maar vergeet niet te vermelden dat jij het recht behoudt dat je reacties mag verwijderen. Iedereen heeft vrijheid van meningsuiting, maar jij blijft verantwoordelijk met wat erop jouw website staat. 
  6. Relativeer de haatvolle reacties
    Ikzelf ben echt een professional in dingen groter maken dan dat ze zijn en dus is dit een goede leerschool voor mij. Wanneer je goed bent in het relativeren van haatvolle reacties dan is dat een goede manier om ermee om te gaan. Ze hebben dan een minder grote indruk op je. 
  7. De interpretatie 
    Onthoud dat alles wat je leest op een scherm, jij leest met intonatie zoals jij het bedoelt zou hebben. Het is dus maar net hoe je het opvat. Dit is vooral eentje die ik mijzelf altijd goed moet voorhouden. Jij typt en gebruikt hele andere woorden dan een ander dat doet. 
  8. De hater exposen
    Ik zie ook regelmatig dat mensen de hater exposen via hun social media kanalen. Vaak zijn dit mensen met een heel groot volgers bestand. Ik kan me voorstellen dat dit een hele fijne manier is om een soort “wraak” actie terug te doen. De vraag is uiteraard wat jij wilt uitdragen naar de rest van je volgers. Het is een risicovolle stap. Wanneer volgers het niet van je waarderen dat je dat doet, gaat het ten koste van je reputatie, je volgers aantal en de veiligheid die je volgers biedt. 

Tot slot over omgaan met haatreacties

Nu lijkt het misschien voor de hand liggend om te kijken welke manier bij jou past en die toe te passen. Alleen werkt het helaas niet zo. Het kan namelijk zomaar zijn dat er wel een kern van waarheid in de haatreactie zit, maar de verwoording ervan niet zo netjes is. Probeer dus altijd na te denken wat iemand zou kunnen bedoelen. Het is de kunst om het hoofdzaak van de bijzaken te scheiden en enkel wat met belangrijkste punt te doen. Sommige reacties zijn namelijk juist opbouwend bedoelt, alhoewel ze er niet zo uitzien. 

Het is van belang om ten alle tijden zakelijk en professioneel te blijven. Sla ook altijd een vriendelijke toon aan. Het is net als een service bij de winkel, ondanks je niet perse een dienst aanbiedt, je wilt toch dat mensen een positieve ervaring hebben. Andere websitebezoekers kunnen ook te horen krijg hoe jij met haat omgaat en dat kan, bij een ongepaste tegenreactie, je bezoekers kosten. Lees er meer over op deze website

Hoe ga jij met haatreacties om?

haatreacties

SHARE:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Misschien vindt je deze ook interessant?