Wat ik heb geleerd over het gebruik van Instagram

het gebruik van Instagram

Social media is een van de manieren om meer bezoekers naar je website te kunnen trekken. Ik ben daarom ook actiever op mijn Instagram (volg mij), aangezien ik niet alleen een groter netwerk wil, maar ook meer samenwerkingen wil opbouwen. Ik ben nu iets meer dan een maand actief bezig met mijn Instagram en het leek wel leuk om is op te schrijven wat ik in deze maand heb ontdekt en heb geleerd over het gebruik van Instagram. Ik ben benieuwd of jullie deze dingen al weten over het gebruik van Instagram.

Het gemak van een businessaccount

Wil je inzetten op een actiever gebruik van Instagram, dan is een van de eerste stappen om jouw Instagram om te zetten naar een businessaccount. Hiervoor hoef je niet aan te tonen dat je ook daadwerkelijk een bedrijf bent. Het gemak hiervan is eigenlijk dat je kunt zien wat voor bereik jouw foto’s hebben. En hoe hoger je bereik, hoe beter. Bovendien kun je gemakkelijk, onder anderen, zien waar jouw volgers vandaan komen (plaatsen en landen), hoeveel procent man of vrouw is en op welke tijden jouw volgers het actiefste gebruik maken van Instagram. Overigens kun je ook links toevoegen in je Instagram biografie, super handig wanneer je bijvoorbeeld meer bezoekers naar je website wilt trekken.

Waarom je dat wilt weten bij het gebruik van Instagram?

Je wilt zoveel mogelijk over het gedrag van jouw volgers weten, aangezien je daar dan beter op in kunt spelen. Het heeft bijvoorbeeld geen nut om foto’s te posten op tijden dat niemand actief is, je foto verdwijnt dan binnen de timeline van je Instagram-volgers. Wil je een specifieke doelgroep aantrekken, dan is het ook handig om te weten hoeveel procent man of vrouw is en in welke leeftijdscategorie je volgers zitten. Zo begon ik met 70% mannelijke volgers en 30% vrouwelijk, momenteel heb ik nu netjes 50%man en 50% vrouw.

Het gebruik van Instagram en andere social media groepen

Eigenlijk op allerlei social media kanalen zijn er groepen te vinden waarin je elkaar kunt supporten. Instagram is daar niet zo dol op en heeft daarom ook liever niet dat je daar gebruik van maakt. Toch bestaan er Facebookgroepen met duizenden mensen die je kunnen volgen. Enkel spelen er veel een follow-unfollow spelletje en daar heb je dus niet zo heel veel aan. Daarnaast moet je jezelf afvragen of je wel iets hebt aan volgers die jouw taal niet spreken, aangezien ze dus minder snel kunnen reageren op een Nederlandse caption.

Wil je toch gebruik maken van dit soort groepen, is het noodzakelijk om een veilige link naar je directe foto en/of je pagina te delen. Overigens zorgt dit er niet voor dat Instagram niet zal herkennen dat je gebruik maakt van supportgroepen. Facebook is namelijk eigenaar van Instagram en Whatsapp. Wel zorgt het ervoor dat jij en degene die op de link klikken minder snel geblokkeerd worden.

Screenshot 2020-04-29 at 12.17.13 - Edited

 

Wees voorzichtig met het gebruik van Instagram groepen

Doordat het follow-unfollow spelletje helaas grotendeels aanwezig is, ben je genoodzaakt om regelmatig even te kijken naar wie je moet ontvolgen. Via verschillende apps kun je kijken wie jou hebben ontvolgd. Dit is noodzakelijk om je engagement-percentage zo hoog mogelijk te houden. Wees wel voorzichtig met het volgen en ontvolgen van instagram-accounts, Instagram deelt regelmatig blokkades uit aan mensen die dit teveel doen. Er gaan geruchten dat 60 mensen in een uur volgen en ontvolgen de limiet is, maar anderen zeggen juist weer veel minder of juist veel meer. Kortom, verwijder ze wel maar met maten.

Engagement bij het gebruik van Instagram

Instagram hecht steeds meer waarde aan engagement, dan aan het aantal volgers. De aantallen staan hartstikke leuk, maar als je amper reacties, likes en/of saves krijgt, heb je er alsnog niet zo veel aan. Hoe meer volgers je hebt, hoe kleiner je engagement wordt en dat is ook niet zo erg. Toch moet je er alles aan doen om zoveel mogelijk engagement te bereiken tussen je volgers. Een band opbouwen is daarom belangrijk. Hoe vaker jij reageert, liked en saved bij anderen, des te eerder zijn zij bereidt om het ook bij jou terug te doen.

Tips bij reacties
  • Aan reacties, zoals “leukie”, “mooi” of “lekker” heb je niet zoveel. Hetzelfde geldt trouwens voor reacties met enkel emojis erin. Instagram herkent pas een reactie vanaf meer dan drie woorden. Dat is ook de reden dat er soms een vraag in de caption staat geschreven, dit helpt jou om een langer antwoord te kunnen vormen.
  • Probeer creatief te denken bij het plaatsen van een Instagram reactie. Benoem bijvoorbeeld specifieke dingen in de foto, zoals: “wat een leuke kleding stijl heb je. Die fleurige jurk staat je echt leuk!” Op die manier heb je meteen hele reactie staan.

Het gebruik van Instagram hashtags

Hashtags zijn overigens ook een manier om meer volgers te kunnen bereiken. Door middel van hashtags kun je bijvoorbeeld op de ontdekkingspagina te recht komen. Dat is de pagina als je op het loepje drukt op Instagram. Overigens is het ook een manier om ervoor te zorgen dat je hoog komt bij de recent en/of populair pagina van een specifieke Instagram hashtag. Hoe hoog je komt te staan is onder anderen afhankelijk van de grootte van de hashtag, of je wel of niet een openbaar account hebt en het bereik van jouw foto.

Tips bij het gebruik van Instagram hashtags
  • Probeer per foto een aantal grote, kleine en middelgrote hashtags te gebruiken. Hierdoor heb je op verschillende manieren de mogelijkheid om ontdekt te worden door nieuwe (potentiële) volgers.
  • Wissel af met je hashtags. Een goede foto staat voorlopig nog wel even bovenaan tussen de wat kleinere hashtags. Door in te zetten op meerdere hashtags, verspreidt jij jouw foto’s over Instagram hashtags heen.

Het gebruik van Instagram shadow/banned Hashtags

Oké dit is even een bijzondere met het gebruik van Instagram. De meningen zijn namelijk nogal verdeeld over het feit of er wel of geen shadow/ banned hashtags bestaan. De theorie is als volgt, er zouden namelijk hashtags bestaan die ervoor zorgen dat Instagram jouw account, voor mensen die jou nog niet volgen, onzichtbaar maakt. Online zijn er zelfs hele lijsten te vinden met welke hashtags daarvoor zouden zorgen.

Instagram zelf blijft dit echter ontkennen en zij zeggen dat zij niet mensen afkeuren op het gebruik van bepaalde hashtags. Toch zijn er online programma’s te vinden die jou helpen met het samenstellen van je hashtags en die aangeven welke hashtags je beter niet kunt gebruiken. Wees dus voorzichtig met het teveel gebruiken van dezelfde hashtags. Je wilt namelijk nuttig gebruik maken van Instagram.

Enkele tips bij het gebruik van Instagram shadow/banned hashtags
  • Gebruik verschillende hashtags en niet continu dezelfde.
  • Gebruik er niet te veel, helaas heb ik daar ook wel is een handje van.

Het gebruik van Instagram functies

Hoe actiever je bent, hoe beter eigenlijk. En dat wil niet perse betekenen dat je heel veel foto’s moet gaan posten. IGTV, allerlei functies bij de Stories, filmpjes en foto’s, Instagram geniet ervan als jij actief bent en beloond dat ook. Je wordt dan eerder voorgesteld aan anderen mensen. Probeer dus zoveel mogelijk gebruik te maken allerlei functies. Overigens is het ook slim om simpelweg op de foto’s en filmpjs van anderen te reageren en te liken. Niet alleen leuk voor de ander, maar ook handig dus voor jezelf.

Het gebruik van Instagram functies
  • Maak gebruik van locaties taggen. Door aan te geven dat je op een bepaalde locatie bent, heb je weer een manier om meerdere mensen te bereiken.
  • Gebruik vraag of quiz functies, hier reageren veel mensen op.

Wisten jullie dit al over het gebruik van Instagram?

het gebruik van instagram

SHARE

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Misschien vindt je dit ook interessant?