Mijn checklist voor een artikel

Checklist voor artikelen

Voordat ik een artikel online zet, controleer ik eerst of ik alle stappen van mijn checklist wel heb gedaan. Deze checklist helpt mij namelijk om een artikel te schrijven die aan mijn eisen voldoet, zodat ik al mijn artikelen op dezelfde manier heb gemaakt.  Ik merk dat de stappen in mijn checklist helpen om alle artikelen dezelfde kwaliteit te geven. Aangezien ik alles zo goed mogelijk wilde uitleggen, is deze pagina wat langer dan mijn andere pagina’s. Voor het gemak heb ik dus een inhoudsopgave toegevoegd. 

De checklist bevat deze onderdelen:

Welke onderdelen behoren er tot mijn checklist?

Thema uitkiezen

Allereerst bekijk ik welk thema ik wil behandelen. Ik probeer iedere categorie op mijn website iedere week een keer aan bod te laten komen, op die manier zorg ik voor diversiteit. Niet iedereen zit te wachten op elke dag een beauty-post en dus vind ik het belangrijk om divers te zijn. Iedere dag dus 1 of 2 categorieën. Hieronder zie je alle categorieën die mijn website bevat. 

Als ik een categorie heb gekozen, is het tijd om daarbij een onderwerp/thema te kiezen. Wanneer ik even geen inspiratie heb, vraag ik mijn volgers om ideeën. 

Zoekwoordenonderzoek

Nu ik een categorie en thema heb gekozen, is het tijd om te kijken welke zoekwoorden ik er allemaal aan kan koppelen. Een artikel schrijven is leuk, maar je wilt natuurlijk ook wat views bereiken. Ik zoek via verschillende manieren naar zoekwoorden. Google Trends helpt mij uit te zoeken welke zoekwoorden er in welke provincie populair zijn en wat Google verwacht dat het zoekwoord gaat doen. Je weet dus ongeveer of een zoekwoord zal groeien of juist zou dalen in populariteit. Daarnaast gebruik ik ook Ubersuggest, deze website helpt je aan suggesties om zoekwoorden te vinden die op jouw thema lijken. Wil je graag meer weten over seo en hoe ik erop in speel, klik dan hier of klik op de afbeelding hiernaast.

Content schrijven

Vervolgens is het tijd om daadwerkelijk de tekst van het artikel te schrijven. Als eerst plaats ik de kopjes die ik wil behandelen alvast in mijn pagina. Op die manier weet ik ongeveer wat erin zal komen. Om dat te bepalen, probeer ik me eerst in te leven in wat ik als lezer over dit onderwerp zou willen weten en vervolgens wat een ander erover zou willen lezen. Die twee gegevens koppel ik samen, zodat ik een volledige pagina schrijf.  

Afbeelding maken of kiezen

Het visuele aspect is steeds belangrijker bij het maken van een artikel. Een afbeelding maken of kiezen behoort daarom uiteraard tot deze checklist. Je kunt ervoor kiezen om een stockfoto te kiezen of om je eigen foto’s te maken. Wanneer je kiest voor een eigen foto, heb je uiteraard een unieke foto waarvan je weet dat niemand anders hem heeft. Je hebt namelijk copywrite op je eigen foto’s en teksten. Wees niet bang, als je ervoor kiest om stockfoto’s te gebruiken maakt het jouw pagina niet minder succesvol of iets dergelijks. 

Meta instellingen

Om je pagina te laten voldoen aan seo, moet je je meta instellingen invullen. De titel, meta beschrijving en URL zijn cruciaal bij het ontvangen van bezoekers via zoekmachines. Zorg ervoor dat ze het zoekwoord bevatten waar jouw pagina op focust. Gebruik je een plugin, dan kun je dit eenvoudig via dat systeem invullen. 

uitleg meta instellingen

Webdesign volgens mijn checklist

Ik probeer mijn pagina’s allemaal dezelfde sfeer te geven. Ten eerste staat dat professioneel en daarnaast wekt dat vertrouwen. Als al je pagina’s er hetzelfde uitzien, weten zowel lezers als potentiële samenwerkingen wat ze van jou kunnen verwachten. Uiteraard kan je sfeer en/of de kwaliteit van je foto’s een keer veranderen, het is soms een zoektocht naar je eigen stijl. Je wordt bovendien steeds beter en creatiever in je vak en dat maakt dat je ook veel meer uit je webdesign kunt halen. Probeer enkel wel een bepaald consequentie aan te houden. Ik doe dit gemakkelijk via Elementor. In de pro-versie kun je zogeheten global widgets toevoegen, zodat jou volledige site dezelfde stijl heeft. Wil je je kleuren pallet omgooien of je lettertype hoef je dit dus niet per pagina te veranderen. 

Overigens heb ik hier ook een soort checklist voor gemaakt. Als je benieuwd bent, laat het me dan weten, dan schrijf ik daar ook een leuke pagina over. 

Spellingscontrole

Niet alleen zoekmachines, maar ook lezers vinden het fijn om pagina’s te lezen van goede kwaliteit. Het kan nooit helemaal foutloos en dat is ook niet erg. Wanneer je een krant opentrekt, schrik je af en toe van de spel- en grammaticafouten. Toch lees ik meerdere malen mijn artikelen door voordat ik ze publiceer. Af en toe krijg ik een berichtje over een spelfout of iets dergelijks. Dit pas ik dan aan en vul dan de link opnieuw in bij Google Search Console, overigens doe ik dit bij iedere aanpassing dat ik doe op een pagina. Google controleert namelijk op kwaliteit van teksten en dus helpt het om aan te geven dat je een aanpassing hebt gedaan.  

Social media

Wanneer mijn pagina helemaal af is, is het tijd om hem te publiceren en te promoten. Ik deel mijn artikelen op verschillende social media kanalen, zodat ik op meerdere manieren bezoekers kan bereiken. Ik deel graag met jou wat ik doe per social media kanaal. 

Facebook

Ik heb een bedrijfspagina van mijn website (klik op vind ik leuk) gemaakt. Hiermee deel ik alle links naar mijn pagina’s. Op die manier blijven al mijn volgers op de hoogte. Daarnaast deel ik alle pagina’s in Facebookgroepen. Door dit te doen bereik je in een keer een hoop mensen van je doelgroep. 

Twitter

Ik maak ook gebruik van Twitter. Het voordeel daarvan is dat je door middel van hashtags nieuwe bezoekers kunt bereiken. Ik heb eventjes getwijfeld of ik dit wel of niet in mijn checklist moest opnemen, aangezien ik nog vrij weinig over Twitter hoor. Desondanks heb ik een account aangemaakt en inmiddels krijg ik toch aardig wat bezoekers binnen door Twitter en dat terwijl ik niet eens veel volgers heb. Ben je ook actief op Twitter, volg me dan hier. 

Instagram

Instagram is een heel belangrijk platform. Veel samenwerkingspartners maken hier gebruik van en dus is het belangrijk om hier goed op in te spelen. Als je benieuwd bent, neem dan even een kijkje en volg me op Instagram. Dat helpt mij om aan meer samenwerkingen te komen. Vanaf 10.000 volgers kun je zo’n handige swipe-up link toevoegen, maar aan de 10.000 volgers zit ik nog niet. Tot die tijd plaats ik dus een linkje in mijn bio en maak met de app Mojo promotiefilmpjes voor stories. 

LinkedIn 

Iets wat ik niet had verwacht, is dat ik via Linkedin ook veel bezoekers zou ontvangen. Door middel van hashtags kun je veel mensen bereiken. Aangezien daar veel business mensen op te bereiken zijn lopen naar mijn ervaring beauty en haar producten reviews minder goed. 

Pinterest

Pinterest  (volg mij) wil ik in deze checklist graag even apart behandelen. Wat veel mensen niet weten, is dat Pinterest een zoekmachine is en geen social media kanaal. Hierop inspelen is dus ontzettend belangrijk. Je kunt het vergelijken met een visuele zoekmachine. Voordat je jouw prachtige foto’s op Pinterest zet, moet je eerst een Pinterest pin van je afbeelding maken. Ik doe dit via Canva. Ook hierin is het belangrijk om consequentie aan te houden. Zorg ervoor dat al je pins er hetzelfde uitzien. 

Om er voldoende uit te halen, moet je je pins op groepsborden zetten en actief pinnen. Je kunt pins van anderen repinnen en daarmee vergroot je onder anderen je bereik. Heb je nou absoluut geen tijd om dat allemaal te doen, bestaan er programma’s zoals Tailwind die het voor jou doen. Je stelt dan in op welke tijd, je welke pin wilt laten pinnen. Enkel is dat wel een betaald middel. 

Uiteraard werkt iedereen op zijn eigen manier. Dat deze checklist voor mij werkt, wil niet zeggen dat het voor een ander ook zo werkt. Overigens draait het om een vast patroon ontwikkelen die je blindelings kunt dromen. Het is ook echt niet zo dat ik mijn checklist er iedere keer bij pak, maar het is voor mij wel een geheugensteuntje om scherp te zijn over de stappen die ik neem. Ik hoop dat deze checklist jou ook verder gaat helpen bij het maken van je blog.

Hoe zorg jij ervoor dat je alle stappen doorloopt?

checklist

*Deze pagina bevat affiliatie links

DEEL DEZE PAGINA:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email