Wat is branding en waarom is het belangrijk?

Branding

De indruk die je op iemand achterlaat is voor ieder mens, maar ook voor ieder bedrijf, erg belangrijk. Branding heeft alles te maken met wie jij als organisatie bent en dat dan vervolgens ook uitdragen naar de buiten wereld. Het vraagt namelijk een helder branding plan om jouw standpunten, visie en missie over te brengen naar de wereld. Maar voordat we ons druk maken over hoe we dat naar buiten wereld kunnen uitdragen, staan we eerst stil bij de vraag: wat is branding precies? Volgens marketing termen is branding de manier om brand value op te bouwen. Ik vertel je er graag meer over.

Persoonlijkheid

Branding heeft alles te maken met de persoonlijkheid van jouw bedrijf. Om dit duidelijk uit leggen, neem ik je mee in de wereld van de markt van fysieke producten. Maar in principe werkt deze theorie ook voor bedrijven die geen fysieke producten aanbieden. Je hebt vast wel is van de uitdrukking:  “de concurrentie is moordend” gehoord. Ieder bedrijf vindt dat hij of zij het beste product heeft die erop de markt te vinden is. Goedkoop, van top kwaliteit én, niet onbelangrijk, het ziet er ook nog is goed uit. Maar iemand die een product gaat aanschaffen kijkt maar zelden naar productkenmerken. Sommige hebben de kennis over de producten niet of vinden het uitzoeken van de beste productkenmerken van specifieke merken teveel tijd kost. Tegenwoordig maakt het dus ook steeds minder uit wat jouw dienst of product precies is. 

Sleutels tot succes

Belangrijker is wat jouw bedrijf anders doet dan andere bedrijven. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Om dat te beantwoorden moeten we ons verdiepen in hoe het publiek al die verschillende merken bekijkt, afweegt en uiteindelijk een beslissing neemt. Laten we namelijk eerlijk zijn wanneer jouw mobiel is gesneuveld, koop jij 9 van de 10 keer, als het even kan een upgrade, bij het merk die jouw vorige telefoon ook had. Dit heeft te maken vertrouwen en positieve ervaringen. Die twee sleutelwoorden zijn namelijk de sleutels tot succes.

Mensen bouwen namelijk een band met elkaar op door middel van vertrouwen en positieve emotionele reacties. En dat willen we dus voor ons bedrijf. Het is dus noodzaak om jouw branding plan zo persoonlijk mogelijk te maken. Mensen willen gezien worden als mens en niet als een zoveelste nummertje. Ook wanneer het gaat om een niet fysieke dienst of product, zoals een website of een blog. Maar hoe krijg je dat nou precies voor elkaar? 

Branding tips voor jouw bedrijf

  1. Wat is je doel?
    Het is verstandig om een helder doel te hebben. Wat wil je eigenlijk bereiken en wat wil je de wereld eigenlijk bieden met jouw dienst of product? Mensen willen graag dat hun leven beter en gemakkelijker wordt. Door helder uit te dragen wat jouw product hen oplevert, wek je interesse. 
  2. Heb helder welke kernwaarden jouw bedrijf hanteert 
    Waar staat jouw bedrijf voor? Denk hierbij aan bijvoorbeeld biologisch, veiligheid, oprechtheid, creativiteit, enz. Maak het jezelf niet te gemakkelijk door te staan voor bijvoorbeeld voor klantgerichtheid te gaan. Van ieder bedrijf wordt dit namelijk verwacht. Laat je fantasie de vrije loop. Hier kun je jouw bedrijf echt in laten uitblinken. Think outside the box! 
  3. Een bedrijfscultuur
    Het is belangrijk om een bepaalde bedrijfscultuur te hebben die matcht bij de stijl en kernwaarden van jouw bedrijf. Een bedrijfscultuur roept namelijk een bepaald gevoel bij jouw doelgroep op. Staat jouw bedrijf voor creativiteit? Dan is het passend om bijvoorbeeld je flexibel op te stellen en mee te bewegen met de klant. Normen en waarden komen hierbij om de hoek kijken. 
  4. Wat maakt jouw brand uniek? 
    Bijvoorbeeld een bepaalde signature voor jouw bedrijf maakt jouw brand uniek. Hierbij kun je denken aan een deel van je opbrengsten te doneren aan een goed doel of bij iedere bestelling een klein presentje meesturen. Wanneer de natuur erg belangrijk is voor jouw bedrijf, is het een leuke touch om een aantal zaden mee te sturen zodat iemand een plantje kan planten. 

Oké, ik heb een branding plan en wat nu?

Na het kiezen van een hostingpakket en uiteraard een domeinnaam hebben we nu dus ook een persoonlijk branding plan voor jouw eigen bedrijf. Kan je dan nu jouw online stem laten horen door je website online te zetten? Uiteraard kun je ervoor kiezen om op ieder moment online te gaan en gaande weg jouw website aan te passen en van alles te posten. Echter raad ik je dit niet aan. Er zijn nog een hoop stappen te zetten voordat je jouw professionele site online kunt zetten. Aan een lege site heeft namelijk niemand iets. Zorg er eerst voor dat jouw website eerst helemaal kloppend is bij jouw visie.  Dit kost even tijd maar zal uiteindelijk zijn vruchten afwerpen. Niet alleen de look, de feel maar ook het materiaal is doorslaggevend. Een website die maar half werkt, zorgt niet voor vertrouwen in jouw bedrijf.

Wat is dan nu de volgende stap om verder te komen? De lay-out van jouw website. Hoe maak je jouw website precies zoals jij het wilt hebben en helemaal kloppend bij de branding die jij voor ogen hebt? Ik leg je graag het een en ander erover uit. 

Wat heb jij in jouw branding plan opgenomen?

Branding

SHARE:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email