Ik heb het syndroom van Tietze

Het syndroom van Tietze

Dat was even schrikken, toen ik een aantal jaar geleden onwijze pijn kreeg op mijn borst. Ineens deden bepaalde bewegingen onwijs veel pijn en kon ik veel minder kracht uitoefenen wanneer ik objecten moest optillen. Zwaar trainen zat er dus ook niet meer in. Ik vond dat nog niet eens zo heel erg, maar de pijnlijke steken daar maakte ik mij veel zorgen over. Waren het hart problemen of was er iets mis met mijn longen? Het bleek te gaan om het syndroom van Tietze. Ik vertel je er in dit artikel alles over. 

Wat is het syndroom van Tietze?

Bij het syndroom van Tietze is er sprake van een ontsteking van het kraakbeen dat je ribben aan je borstbeen verbindt. Het kan gaan om slechts één of juist meerdere ribben waarvan het kraakbeen ontstoken is. De pijn ontstaat op het moment dat het borstbeen gaat opzwellen. Hierdoor is het pijnlijk wanneer je hoest, niest en soms zelfs wanneer je inademt. Daarnaast zorgt de zwelling ook voor pijn wanneer je beweegt. De pijn is wel vaak maar aan één kant van het kraakbeen. 

Het syndroom van Tietze wordt gediagnosticeerd als ontstekingsreuma. Deze vorm van ontstekingsreuma komt bij mannen en vrouwen even vaak voor. Je kunt het syndroom van Tietze tijdelijk en chronisch hebben. Bij de tijdelijke vorm kan het zijn dat je de klachten enkel ervaart tijdens bepaalde periodes. Bijvoorbeeld in enkele maanden van het jaar. Bij de chronische variant ervaar je de klachten het hele jaar door. De klachten kun je soms weken tot maanden ervaren en daarna verdwijnen de klachten spontaan. 

Hoe zit het met het Syndroom van Tietze uitstraling?

In gevallen waarbij de klachten chronisch zijn, kan het zo zijn dat er uitstraling bij komt. De uitstraling kan in je schouder, armen en/of rug zijn. Dit kan ontstaan wanneer jij je spieren onder druk blijft zetten of wanneer pijnklachten niet meer weggaan. Het kan ook naar je nek en je hoofd uitstralen. 

Hoe ontstaat het syndroom van Tietze?

Helaas is het nog altijd onduidelijk hoe het syndroom van Tietze ontstaat. De klachten van het syndroom kan zich ieder moment spontaan opdoen, maar het kan ook langzaam opbouwen. Er is wel een wetenschappelijke onderbouwing met de verbanden met een ongeval met de borstkas, luchtweginfecties, reumatoïde artritis en zware inspanningen. Daarnaast kunnen stress en zwangerschap de kans op het syndroom van Tietze vergroten. Het is ook aangetoond dat reumatische aandoeningen in de familie de kans op het ontstaan vergroot. 

Is het syndroom van Tietze erfelijk?

Het syndroom van Tietze is enigszins erfelijk. Je hebt namelijk een grotere kans op het krijgen van syndroom van Tietze wanneer er in jouw familie reumatische aandoeningen zijn. Net als bij alle erfelijke aandoeningen hoeft het niet perse te betekenen dat het bij jou ook tot uiting komt. Er zijn nog veel meer factoren die een rol spelen bij het syndroom van Tietze. Ook wanneer er geen reumatische aandoeningen in jouw familie zijn, kun je het syndroom van Tietze ontwikkelen. Is het syndroom van Tietze erfelijk? Voor een deel wel maar voor een deel is het syndroom van Tietze niet erfelijk.  
 

Hoe wordt het syndroom van Tietze vastgesteld?

Thuisarts.nl meldt dat een bloedtest of een röntgenfoto niet aantoont dat er sprake is van een afwijking of aandoening. Het is voor een arts of dokter dus van belang om andere aandoeningen uit te sluiten. Je kunt namelijk enkel op basis van de afwezigheid én aanwezigheid van bepaalde klachten de diagnose ,het syndroom van Tietze, stellen. Hierdoor wordt vaak een bloedtest als nog gedaan om te kijken of er ontstekingswaarden zijn. 

Wat zijn de symptomen bij het syndroom van Tietze?

Om te weten waar je mee te maken hebt, is het belangrijk om de symptomen van het syndroom te weten. Een van de voornamelijkste symptomen is de pijn bij sommige bewegingen, niezen en hoesten. Er zijn echter nog veel meer symptomen die bij het syndroom van Tietze thuis horen. Op Tietzebehandeling.nl staat een vrij uitgebreide lijst aan klachten. Namelijk: 

  • Een felle stekende pijn achter en rond het borstbeen
  • Een brandende pijn rond de hele borststreek, maar vaak slechts aan 1 kant
  • De klachten ontstaan vaak rond de bovenkant van de borstkas ter hoogte van de 2e, 3e, en 4e rib
  • Wanneer je diep inademt, zucht, niest of hoest doet dit pijn
  • De pijn kan uitstralen naar de rug, de nek, schouder en/of arm
  • Symptomen lijken soms op hartfalen. In veel gevallen is dit niet het geval. Ga voor de zekerheid altijd naar een arts om dit uit te stellen
  • Wanneer je druk zet op de pijnlijke plekken of ontstekingsplaatsen geeft dat extra klachten
  • Het bewegen van de arm, schouder en romp kunnen pijnlijk zijn
  • De hevigheid van de pijn kan wisselen qua aard en uitingsplek en kan soms gekoppeld zijn aan het in- en uitademen
  • Je kunt een benauwd en beklemmend gevoel op of in de borst  ervaren
  • De huid kan op de plek van de zwelling rood kleuren
  • Bij sommige mensen met Tietze blijkt de functie van slokdarm, maag, darmen en longen verminderd te zijn
  • Je kunt maagklachten en zuurbranden ervaren
  • Je kunt last hebben van hartkloppingen
  • Je kunt een paniek aanval met eventuele hyperventilatie ervaren
  • Je kunt door de pijn en klachten algehele vermoeidheid ervaren

Op welke manieren kan het syndroom van Tietze invloed hebben op je leven?

Zoals je kunt begrijpen kunnen al deze symptomen een flinke invloed hebben op verschillende fronten van je leven. Het gaat namelijk veel verder dan enkel pijnklachten. Ook door de symptomen kunnen namelijk ook weer andere klachten ontstaan. Het is dus belangrijk om rekening te houden met de verschillende fronten waarop je leven beïnvloed kan worden. 

Het syndroom van Tietze s’nachts

Het syndroom van Tietze kan een behoorlijke inbreuk doen op je nachtrust. De pijn kan ervoor zorgen dat je slecht slaapt en ook de andere symptomen kunnen een negatief effect hebben op je nachtrust. Pijnmedicatie en ademhalingsoefeningen kunnen ervoor zorgen dat je gemakkelijker in slaap kan komen. Het is van groot belang om een goede nachtrust te hebben. Het heeft namelijk ook een invloed op je herstel. Misschien kunnen deze tips je helpen om in slaap te komen, zodat het syndroom van Tietze s’nachts een minder grote rol speelt. 

Het syndroom van Tietze en zwangerschap

Zoals je eerder hebt kunnen lezen kan een zwangerschap ervoor zorgen dat jij het syndroom van Tietze ontwikkeld. De stress en inspanning komen natuurlijk ook bij een zwangerschap kijken. Heb jij een kinderwens en wil je zwanger worden met het syndroom van Tietze? Wanneer je het syndroom van Tietze hebt, moet je met enige zaken rekening houden. Allereerst kunnen de klachten na de zwangerschap veel erger worden. Een zwangerschap zet een behoorlijke druk op je lichaam. Daarnaast kan niet alle pijnstillers en/of andere pillen bij het syndroom van Tietze samen met een zwangerschap. Daar zul je dan ook mee moeten stoppen. 

Houdt er ook rekening mee dat het syndroom van Tietze erfelijk is. Het kan dus zo zijn dat jij het syndroom van Tieze tijdens je zwangerschap overgeeft aan je ongeboren kindje. Gelukkig zijn er gradaties in de symptomen die iemand kan ervaren. Bovendien is het ook goed mogelijk dat het syndroom van Tietze niet tot uiting komt of niet wordt overgegeven tijdens de zwangerschap. Dit wil niet betekenen dat het syndroom van Tietze op een andere manier kan ontstaan. 

Het syndroom van Tietze en sporten

Wanneer het syndroom van Tietze bij jou is gediagnosticeerd is het belangrijk om goed te blijven bewegen. Ondanks het behoorlijk pijn kan doen om te bewegen, kan het je helpen om minder pijn te ervaren. Daarnaast voorkomt sporten het ontstaan van andere ziektes en/of klachten. Het syndroom van Tietze en sporten gaan dus eigenlijk heel goed samen. Wel vraagt het enigszins een aanpassing in je oefeningen, maar het houdt je lichaam en je hart sterk. Later vertel ik je wat meer over verschillende oefeningen bij het syndroom van Tietze en hoe ik erbij blijf sporten. 

Syndroom van Tietze en werken

In principe gaan het syndroom van Tietze en werken prima samen. De meeste mensen met het syndroom van Tietze hebben namelijk lichte klachten en/of slechts bepaalde periodes last van pijnklachten. Er zijn helaas ook uitzonderingen. Wanneer je klachten chronisch zijn en dus niet meer weggaan, kan de pijn zo extreem zijn dat bij het syndroom van Tietze werken niet meer mogelijk is. Je kunt dan voor een deel of helemaal werkongeschikt verklaard worden. In dat geval is de pijn zo extreem dat focussen niet meer gaat, vermoeidheid hoog is en de symptomen te overheersend zijn. Je kunt hier een arbeidsongeschiktheidsverklaring aanvragen. 

Kun je blijven werken, dan vraagt het syndroom van Tietze en werken wel wat aanpassingen. Het kan zijn dat de symptomen van het syndroom van Tietze ervoor zorgen dat je wat vaker moet verzuimen. Dat kan weer zijn effect hebben op jouw positie in een team. Trek op tijd aan de bel wanneer de pijn te heftig wordt. Het is belangrijk om te leren omgaan met de pijn bij het syndroom van Tietze en werken. Er zijn verschillende behandelingen die kunnen helpen om gemakkelijker om te gaan met de pijn. Wil je meer weten over het syndroom van Tietze en werken, kijk dan op Arbeidsparticipatietool

De behandeling van het syndroom van Tietze

Het syndroom van Tietze verdwijnt in de meeste gevallen van zelf. Zelfs wanneer het na enkele maanden opnieuw terugkomt, verdwijnt het vaak weer. Hierdoor bestaat er geen behandeling voor het syndroom zelf. Wel is er van alles mogelijk om de symptomen en pijn te verminderen. Zo wordt er geadviseerd om voornamelijk paracetamol te slikken tegen de pijn. Dit zou moeten helpen om te bewegen en te slapen. Is paracetamol niet voldoende, stap dan over naar diclofenac, naproxen of ibuprofen. 

Bij het syndroom wordt geadviseerd om te blijven bewegen. Het letten op het aannemen van de juiste houding, kan de pijnklachten aanzienlijk verminderen. Zorg ervaar dat je rug recht is, je schouders ontspannen en je ademhaling niet vast staat. Wanneer je last hebt van pijn, ben je geneigd om een andere houding aan te nemen. De kans dat je dan langdurige blessures ontwikkeld is groot. Het kan dan zijn dat je langdurig naar fysiotherapie moet om de aangenomen houding af te leren en de bijhorende klachten weer te verminderen. Hoe pijnlijk ook, probeer dus een normale houding aan te nemen. 

Sommige behandelaren bieden wel daadwerkelijke behandelingen aan bij chronische klachten van het syndroom van Tietze. Hierbij kun je denken aan zenuwblokkades of plaatselijke verdovingen. Daarnaast behoort ook fysiotherapie tot een mogelijkheid. Daarbij leer je om een neutrale houding aan te nemen en ademhalingsoefeningen. Als laatste kun je ook een warmtebehandeling krijgen of een massage van de pijnlijke plekken. Het aanslaan van de behandelingen voor het syndroom van Tietze kan erg wisselend zijn per persoon. Bij de een werkt een behandeling wel en bij de ander juist niet. Bovendien kunnen de klachten terugkeren. 

Syndroom van Tietze oefeningen 

Zoals je hier boven hebt kunnen lezen, zijn er een aantal oefeningen die je bij de fysiotherapie voor het syndroom van Tietze leert. De oefeningen voor het syndroom van Tietze leren je dus om het bewegen zo pijnloos mogelijk te maken. Het helpt je te ontspannen en zorgt ervoor dat je minder last hebt van de klachten. Er zijn een aantal oefeningen bij het syndroom van Tietze die je worden aangeleerd. 

Ik heb het syndroom van Tietze + uitleg

  1. Ademhalingsoefening bij het syndroom van Tietze
    Bij het syndroom kan zelfs ademhalen behoorlijk pijn doen. Om de pijn te voorkomen kan het voorkomen dat je haastiger of juister minder gaat ademen. Dit heeft op zijn beurt weer negatieve gevolgen voor je gezondheid. Het is dus belangrijk om met je ademhaling aan de slag te gaan. Zorg ervoor dat je ontspannen gaat zitten. Adem in door je neus en voel hoe de lucht richting je buik gaat. Probeer dus niet te hoog te ademen, maar door uw buik. Leg een hand op je buik en voel hoe hij opblaast bij het inademen en leeg wordt bij het uitademen. Probeer dit zo’n 5 minuten te doen. 
  2. Het aannemen van de juiste zithouding bij het syndroom van Tietze
    Zoals ik eerder al had omschreven kun je dus een hele andere houding aannemen bij het syndroom van Tietze. Je gaat gespannen bewegen om de pijn te voorkomen. Dit wil je voorkomen om blessures en dergelijke te vermeiden. Probeer je houding iedere keer opnieuw te corrigeren. Ga zitten op een stoel en maak je rug recht. Houdt je hoofd ook recht en maak je onderrug hol. Je borst komt dan naar voren en je schouders gaan omlaag en naar achter. 
  3. Rekoefeningen bij het syndroom van Tietze
    Deze oefening is voornamelijk om je rug te ondersteunen. Ga op je knieën en handen staan. Maak je rug bol en leg je hoofd in je nek. Daarna bol je je rug en leg je je kin op je borst. Deze en bovenste drie oefeningen zijn op advies van Bewegenzonderpijn.com.
  4. Borstspieren rekken
    Fitplan beschrijft dat het kan ook helpen om je borstspieren iets op te rekken. Maak hierbij gebruik van een deurpost. Ga in de deurpost staan en beug je armen op schouderhoogte en wijs met je handen naar boven. Plaats je onderarmen tegen de deurpost aan en zet een been naar boven. Leun iets naar boven, tegen de deurpost aan, tegen je onderarmen. Houdt het 30 seconden vast en herhaal dit 3 keer. 
  5. Pectoralis rekken
    Maak opnieuw gebruik van een deurpost. Strek je elleboog en ga met je schouder op een hoek van 90 graden staan. Draai je boven lichaam vervolgens iets weg van je schouder. Houdt deze houding ongeveer 30 seconden aan en herhaal het 3 keer. 

Het syndroom van Tietze en medicijnen

Je kunt er dus voor kiezen om paracetamol, diclofenac, naproxen of ibuprofen als pijnstiller te slikken. In sommige situaties is dat simpelweg niet voldoende en wil je medicijnen bij het syndroom van Tietze. Je keuze is beperkt wat dat betreft. Wanneer je een hele heftige vorm van het syndroom van Tietze hebt, kun je ervoor kiezen om cortison injecties te nemen. Dit is en injectie dat ontstekingsremmer bevat. Dat biedt tijdelijk verlicht, maar zodra de injectie is uitgewerkt komen de klachten terug. Overigens worden cortison injecties slechts 4 keer per jaar toegediend. 

Stress en het syndroom van Tietze staat nauw met elkaar verbonden. Het kan dus ook helpen om je stress niveau te verlagen. Je kunt rustgevende tabletten nemen, aan yoga doen of rustgevende thee nemen. Wanneer je onder teveel stress staat, verergeren de klachten en heb je veel meer pijn. Hoe rustiger je bent, hoe dragelijker je klachten zijn. Je kunt ook voor een meer homeopathische of alternatieve aanpak gaan. Zo slik ik bijvoorbeeld Atroson tabletten, maar je kunt ook kiezen voor bijvoorbeeld natuurlijke antidepressiva.   

Welk syndroom van Tietze medicijn bij het jou het beste aansluit is moeilijk te stellen. Alle behandelingen en medicijnen werken maar tijdelijk. Hierdoor is het maar net hoe een behandeling aanslaat. Overigens hopen veel behandelaren op een placebo effect. Geen enkele behandeling heeft namelijk voldoende wetenschappelijke resultaten om effectief te helpen. Desondanks moet het placebo effect niet onderschat worden. Het kan een krachtig syndroom van Tietze medicijn zijn. 

Wat is mijn ervaring met het syndroom van Tietze?

Bij mij zijn de klachten voor het eerst opgekomen in september 2018. Ondanks september normaal gesproken nog een redelijke warme maand is, herinner ik het me als een maand waarin de kou alweer om de hoek kwam kijken. Waarschijnlijk hielpen de wisseldiensten, met het vroege opstaan (5 uur) en het laat thuiskomen (00.30), niet mee met de temperaturen. De pijn van mijn borstkas kwam steeds vaker voor en het belemmerde mijn werk, mijn fitness en mijn dagelijkse leven. De pijn-steken zaten bij mij aan de kant van mijn hart, waardoor jij je toch gaat afvragen of er iets mis is met je hart. 

De dokter kon al vrij snel stellen dat het ging om het syndroom van Tietze. Ik heb geen onderzoeken of testen moeten ondergaan. Het advies was om paracetamol te slikken. In november van dat jaar zou ik naar Thailand gaan en dus baalde ik ervan dat ik dagelijks paracetamol moest slikken. Ik zou 18 dagen naar Thailand gaan en na ongeveer 7 dagen, merkte ik dat de pijn was verdwenen. Ik hoopte dat de warme temperaturen mij goed hadden gedaan. Slechts enkele dagen na thuiskomst was de pijn weer terug. In maart van 2019 verdween de pijn weer. Waarop het tijdens de koudere maanden weer terug kwam. 

Ik ga er dus vanuit dat het weer ook een grote invloed heeft op mijn klachten. Ik kan vrij slecht tegen de kou dus dat vind ik ook niet zo gek. Tijdens de warme maanden heb ik dus geen klachten. Verder heb ik het wel enigszins getroffen met de afwezigheid van de andere klachten van het syndroom. 

Syndroom van Tietze en fitness, hoe ga ik ermee om?

Degene die mij al een tijdje volgen weten dat ik fanatiek sport. Ik ga zo’n 5 tot 6 dagen in de week naar de sportschool en zoals ik eerder al zei heeft het syndroom van Tietze een invloed op je bewegingsvrijheid. Hoe zit het dus met sporten en het syndroom van Tietze? Tijdens de koudere maanden houd ik extra rekening met krachttraining. Ik train niet zo heel vaak mijn borstkas, maar als ik het doe dan probeer ik niet te zwaar te trainen. Spierpijn én de pijn die je ervaart van het syndroom is een te pijnlijke combinatie. 

Daarnaast heb ik gemerkt dat te zwaar trainen de pijn erger maakt. Dat is ook niet zo gek want de druk van zware inspanning heeft een rol bij het syndroom van Tietze. Het is dus verstandig om niet te veel kracht te zetten om de spieren van je borstkas te ontzien. Ook bij het trainen van bicep en tricep houd ik er rekening mee. Tijdens de maanden dat ik geen klachten heb, probeer ik wel op mijn volle kracht te trainen. Ik heb het idee dat het helpt om ervoor te zorgen dat de spieren rondom je borstkas sterk zijn. Dit is enkel mijn eigen ervaring. 

Wat heeft mij geholpen bij het syndroom van Tietze?

Ik zag er niet zo veel in om dagen lang paracetamol te slikken en dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Iets dat minder schadelijk is voor je lichaam. Het was een gokje, maar het heeft heel positief uitgepakt voor mij. Namelijk deze Atrosan tabletten van A.Vogel. A.Vogel schrijft hier geen producten te hebben die geschikt zijn bij het syndroom van Tietze, maar deze tabletten hebben mij extreem geholpen. De pijn werd namelijk aanzienlijk minder. Eigenlijk zijn deze tabletten voor milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Wat het syndroom van Tietze dus eigenlijk niet is. Desondanks werkte het uitstekend. 

Syndroom van Tietze ervaringen

Ben jij op zoek naar meer ervaringen met het syndroom van Tietze? Graag deel ik met jou wat handige links op het gebied van het syndroom van Tietze en de ervaringen. Rondom het gebruik van medicatie, adviseer ik je deze link. Hier zie je welke medicatiesoorten het beste helpen bij verschillende gebruikers. Hier vindt je een forum met allerlei ervaringen met het syndroom van Tietze. Je kunt overig ook lid worden van de Vereniging van Tietze en costochondritis patiënten om in contact te komen met anderen. Ben je benieuwd welke voordelen het nog meer biedt om lid te worden, klik dan hier.  

Tot slot, het syndroom van Tietze en voeding

Sommige natuurgeneeskundigen hebben ook een aanbeveling wanneer je het syndrom van Tietze hebt. Zij gaan ervan uit dat je lichaam moeite heeft met het uitscheiden van zuren. Normaal gesproken worden zuren door middel van je nieren, huid en longen uit je lichaam verwijderd. Wanneer je lichaam geen mogelijkheid heeft om de zuren goed uit te scheiden, zit er niets anders op dan dat je spierweefsel, gewrichten en pezen de zuren opnemen. Op die manier ontstaat er gewrichtspijn. Zij raden daarom aan om meer basisch voedsel te eten. 

De voedingsmiddelen die tot basisch worden gezien zijn vette vis, groente, rauwkost en fruit te eten. Door hier meer van te eten dan normaal gesproken, wordt de balans in je lichaam tussen basisch en zuren weer bereikt. Daarnaast is de eeuwenoude traditie van kruidenthee drinken nog altijd een goede keuze. Voornamelijk van berkenblad, heermoes, kattendoorn, jeneverbes, brandnetel en guldenroede. 

Heb jij wel is van het syndroom van Tietze gehoord?

syndroom van tietze

DEEL DEZE PAGINA:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Misschien vindt je dit ook interessant?