Stress – Hoe kun je toch gerust slapen?

stress

Stress is een echte boosdoener want het zorgt voor allerlei problemen. Het zorgt voor hartkloppingen, lusteloosheid, somberheid en het kan leiden tot overmatig eten. Het zorgt bij mij dus voor een slechte nachtrust.  Of je nu een koele kikker bent of een grote piekeraar, iedereen heeft wel is een keer in zijn leven last van stress. Als ik een stressvolle periode heb dan kan ik altijd onwijs slecht slapen. Graag deel ik met jou hoe ik toch snel in slaap kom en de nacht rustig door slaap.    

Wat is een normale nachtrust?

Voordat ik je meer vertel over stress, is het belangrijk om eerst is te kijken naar wat een normale nachtrust is. Het is tegenwoordig bekend dat de ene persoon goed functioneert op 7 uur slaap en de ander juist goed functioneert op 8 uur slaap per nacht. Er zijn zelfs mensen die meer dan 10 uur slaap nodig hebben om te functioneren. De verschillen komen voort uit biologische factoren. Je leeftijd, geslacht en gezondheid spelen een grote rol in de hoeveel slaap dat je nodig hebt. Daarnaast speelt ook hoe actief je bent op een dag een grote rol. 

Wat is stress?

Naast de symptomen die ik hierboven heb genoemd zijn er nog veel meer symptomen die tot uiting kunnen komen. Je kunt ze onderverdelen in drie categorieën. Namelijk, lichamelijk, geestelijk en gedrag. Hierdoor komen stressgerelateerde klachten bij iedereen anders tot uiting. Maar op welke manier het zich ook uit, bij iedereen is de boodschap hetzelfde. Je hebt teveel spanning in je leven. Het hoeft niet altijd negatief te zijn. Stress is namelijk ook een overlevingsmechanisme dat ervoor zorgt dat jouw lichaam klaar is om te handelen. Het maakt je scherp, geconcentreerd en effectief. Zolang jij voldoende balans hebt in je leven, is het allemaal nog prima. 

Als je meer draaglast dan draagkracht hebt, spreken we pas van problemen. De balans is dan uit je leven waardoor je vaker last hebt van de problematische klachten. Ondanks iedereen er wel is mee te maken heeft, zijn er dus factoren waardoor je een stuk gevoeliger bent voor stress. Bijvoorbeeld wanneer je perfectionistisch en/of ambitieus bent, moeilijk je gevoelens kunt uiten en wanneer je moeilijk je grenzen aan kunt geven. Om de balans weer terug te krijgen is het onder andere belangrijk om weer meer plezier in je leven te implementeren. 

stress en slapen

Hoe beïnvloed stress je slaap?

Hoe gaan stress en slapen eigenlijk samen? Stress heeft namelijk een grote invloed op je slaap. Het gaat eigenlijk twee kanten op. Stress veroorzaakt slechte slaap, slechte slaap veroorzaakt stress. Laten we bij het eerste puntje beginnen. Piekeren blijft namelijk een van de grootste redenen van slechte slaap. Helaas is piekeren enorm globaal. De een piekert om zijn werk, de ander om zijn gezondheid en weer een ander kan niet stoppen met nadenken over de “gekke” uitspraken die hij die dag heeft gedaan. Stress kan dus voortkomen uit allerlei factoren.

Daarnaast kan slechte slaap ook stress geven. Wanneer je niet in slaap kan komen, bouwt de stress zich langzaam op. Je kent het vast wel, dat gevoel van irritatie dat zich ontwikkelt wanneer je niet in slaap kunt komen. Ieder uur op de klok komt voorbij en uiteindelijk geef je het op en ga je toch maar tv kijken. Wanneer je dagenlang niet in slaap kunt komen, heeft dat zijn effect op je dag. Je kunt geïrriteerd raken, het heeft effect op je concentraties, emoties en eigenlijk op je gehele functioneren. 

Wanneer zorgt stress voor alarmerende slaapproblemen?

Je hebt wel is een periode waarbij je niet goed slaapt. Een of twee nachten is nog geen reden voor paniek. Pas wanneer je dagen achter elkaar niet goed slaapt, is er sprake van slaapproblematiek. Op dat moment kan het schade geven aan je gezondheid en dus is belangrijk om een arts te raadplegen. Je kunt spreken van slaapproblemen bij de volgende situaties: 

  1. Je kunt niet in slaap komen, dit duurt langer dan een half uur
  2. Je slaapt niet de hele nacht door
  3. Je slaapt te kort of juist te lang
  4. Je wordt moe wakker
  5. Je wordt voor je wekker afgaat wakker
  6. Je hebt moeite om dingen te onthouden of om langdurig bezig te zijn
  7. Je hebt een slechtere weerstand

Stress en slapen? Een aantal tips om goed te slapen!

Onderstaande tips kunnen helpen om beter in slaap te komen. Ben je op zoek naar nog meer tips om te slapen, dan kun je hier een kijkje nemen. Ik deel daar 8 tips voor een betere nachtrust. 

  1. Hartcoherentie – of te wel ademhalingsoefeningen

    Een van de dingen die mij het meeste helpt, is om op mijn ademhaling te letten. Zodra ik in mijn bed lig en ik merk dat ik ga piekeren en nadenken, start ik er al mee. Het is eigenlijk vrij simpel. Je ademt 5 seconden in en vervolgens 5 seconden uit. Het helpt mij om in mijn hoofd mee te tellen. Ik ben dan gefocust op het ademen en tellen, in plaats van de zaken waardoor ik niet kan slapen.

    Overigens kun je deze techniek ook op andere momenten implementeren in je dag. Het is bewezen dat deze tactiek werkt omdat het de hormoonhuishouding in je lichaam in balans brengt. Als je namelijk je oorlel of je vinger koppelt aan een apparaat waarmee je je hartslag kan meten, zie je dat je hartslag steeds meer synchroon gaat kloppen. Wil je meer weten over hartcoherentie? Bekijk dan deze pagina.  

  2. Workout om je stress te doen vergeten

    Het klinkt misschien cliché, maar een goede workout helpt mij om veel beter te slapen. Ik merk het meteen als ik een dagje niet gesport heb. Ik kom dan veel moeilijker in slaap en slaap ook veel minder goed door. Het helpt mij om mijn lichaam goed uit te putten, zodat ik aan het einde van de dag niet in bed ga zitten piekeren.

    Niets is lekkerder na een lange en productieve dag in je bed te mogen stappen. Heb je geen mogelijkheid om naar de gym te gaan, ga dan een avondwandeling maken of ga thuis trainen

  3. Kopje thee voor het slapen

    Een kopje thee werkt altijd rustgevend en dus kan het heel erg helpen om een kopje warme thee te drinken voor je gaat slapen. Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten thee dus er zit er vast eentje tussen die je lekker vind. Ik raad je wel aan om voor een thee te gaan waar geen cafeïne in zit, want anders zit je misschien met een energieboost. En dat wil je juist niet als je wilt slapen.

    Je kunt dan het beste gaan voor een kruidenthee, zoals kamille en sterrenmix. Wil je graag een andere soort kruidenthee neem dan een kijkje op deze website. Ook rooibosthee valt onder de categorie cafeïne vrij.  

rustig slapen

En nog wat meer over stress en slapen...

Doordat iedereen anders reageert op stress, vraagt iedereen ook een andere manier om ermee om te gaan. Bovenstaande tips zijn dingen die bij mij goed werken. Uiteraard zijn er nog zoveel meer dingen die je kunt uitproberen. Dat het bij mij niet werkt, wilt niet zeggen dat het niet zou werken. Allereerst kun je aan mindfulness denken. Mindfulness zou namelijk na enkele dagen al rustgevend te werken. Probeer het vooral even uit omdat het je leven echt een stuk kunt verrijken.

Daarnaast is het belangrijk om je grenzen aan te geven zodat je de druk die je op jezelf legt, laag kunt houden. Als je veel te veel op je bord neemt, houd je namelijk minder rustmomenten over. Dat zorgt weer voor extra spanning. Heb je al van alles geprobeerd en toch langdurig slaapproblemen? Raadpleeg dan een arts en wie weet kun je er iets voor krijgen of psychische hulp krijgen. Schaam je je daar niet voor! De een heeft problemen met lezen of schrijven en de ander heeft psychische problemen. Zo heeft iedereen wel wat. 

Hoe zorg jij dat je rustig kan slapen?

stress

DEEL DEZE PAGINA:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Misschien vind je deze ook interessant?