Ik ben een echte koukleum

Ik ben een echte koukleum

Als mensen mij zouden omschrijven dan is een van de eerste dingen die ze opnoemen: een echte koukleum. Ik heb het bijna altijd koud. “Zelfs met deze warme dagen?” hoor ik je zeggen, zelfs dan komen er momenten voor dat ik het koud heb. Gelukkig zijn er allerlei manieren om warm te worden zodat ik me toch comfortabel voel. Ik vertel je graag een aantal tips tegen de kou voor de echte koukleumen onder ons. Natuurlijk hebben de niet-koukleumen ook wat aan deze tips tegen de kou.

Ik ben een koukleum

Zelfs in de zomer douche ik het liefste met warm water en slaap ik graag onder een deken. Ik heb het liever warm dan koud en dat is eigenlijk altijd zo geweest. Uiteraard heb ook ik momenten dat het me net even te warm is, maar dat heb ik alsnog liever dan dat ik het koud heb. Een echte koukleum dus. In mijn familie zijn er nog veel meer koukleumen zijn, alhoewel er ook een hoop mensen zijn die de zomer liever overslaan. Bij mij thuis is het altijd wel een strijd geweest om de temperatuur en dus heb ik van alles geprobeerd om mijzelf op te warmen zonder de verwarming hoger te moeten zetten. 

Bestaande én nieuwe tips tegen de kou heb ik dan ook regelmatig uitprobeert. Niets is vreselijker dan het koud te hebben. Ik kom dan moeilijk in slaap, verstijf al mijn spieren en kan mij niet focussen. Iedere koukleum herkent het denk ik wel. Later op deze pagina vertel ik je graag een aantal tips tegen de kou. 

Wat is kou?

Wanneer je een koukleum bent, kun je behoorlijk wat klachten ervaren tijdens koude dagen. Het kan het behoorlijk pijn doen wanneer je langdurig wordt blootgesteld aan kou. Je blaas en je rug kunnen behoorlijk gaan irriteren. Misschien ken je het wel dat al je spieren helemaal verstijven wanneer je het koud hebt. Kou is voor iedereen anders. Het is het beste te omschrijving als een daling van de lichaamstemperatuur en wanneer de balans in het lichaam wordt verstoord. Dit gebeurt bij de een eerder dan bij de ander.

De gevaren van kou

Ondanks het misschien voor sommige aanstellerij is, is kou behoorlijk gevaarlijk. Vooral voor ouderen, zwangere vrouwen, mensen met een chronische ziekte of handicap. Je kunt namelijk de controle over je lichaam verliezen waardoor er eerder een ongeluk kan gebeuren. Bovendien kan onderkoeling en bevriezing voor onprettige en zelfs gevaarlijke situaties zorgen. Bijvoorbeeld dat je vingertoppen minder gemakkelijk functioneren of zelfs geamputeerd moeten worden. Er zijn drie verschillende stadia bij kou:

  1. Lichte onderkoeling, bij een lichte onderkoeling ril je oncontroleerbaar en kan je suf en moe zijn. Bovendien is de ademhaling snel en oppervlakkig, maar wordt steeds langzamer.
  2. Zware onderkoeling, wanneer het rillen stopt is er sprake van een zware onderkoeling. Het bewustzijn van de persoon zakt weg. Daarnaast is de persoon stijf en heeft verminderde reflexen.
  3. Bevriezing, net als bij verbranding heb je bij bevriezing graden.Het is afhankelijk van de soort graad hoe de symptomen eruit zien. Graad 1 is namelijk roodheid en zwellingen en graad 4 is ernstige interne bevriezingen. Bij die laatste is amputatie de enige oplossing.

Gevoelstemperatuur en omgevingstemperatuur

Een koukleum kan het vaak al van te voren incalculeren. Wanneer er op nieuws wordt aangegeven dat het 10 graden buiten is, voelt het sowieso aan alsof het vriest. Ik houd altijd rekening met het feit dat het buiten veel kouder voelt dan dat het daadwerkelijk is. De regen, wind en luchtvochtigheid spelen een grote rol in de omgevingstemperatuur. Bovendien kan dat ook weer verschillen per regio. Bij het strand is het vaak kouder dan midden in het land. Maar dat hoef ik echte koukleumen niet te vertellen.

Wat gebeurt er met je lichaam tijdens de kou?

Je lichaam doet er van alles aan om te overleven ook bij mensen die geen koukleum zijn. Een van de dingen waar de mensheid een kei in is, is aanpassing aan de omstandigheden. Alhoewel het soms voor koukleumen lijkt als je lichaam niets doet. Om ervoor te zorgen dat onderkoeling en bevriezing zolang mogelijk worden uitgesteld, doet je lichaam het volgende:

  1. Lichaamstemperatuur
    Uiteraard zal je lichaamstemperatuur dalen. Dit is een automatisch gevolg omdat je lichaam in een omgeving zit waarbij de temperatuur aanzienlijk lager is. De zweetdruppels op je lichaam zorgen ervoor dat je afkoelt en de droge en koude lucht maakt het je lichaam moeilijk om weer op te warmen. Daarvoor heeft je lichaam namelijk vochtigheid nodig die normaal gesproken in de lucht te vinden is.
  2. Bloedvatvernauwing
    Je lichaam is genoodzaakt om zolang mogelijk de warmte vast te houden. Hierdoor blijven je interne organen goed doorbloed. Dit is tegelijkertijd de reden waarom je handen en voeten als eerste gevoelloos worden. Het bloed gaat namelijk in mindere maten naar je vingers en tenen dan normaal gesproken. Daarnaast willen je spieren in beweging blijven. Beweging betekend namelijk warmte. Om die warmte op te wekken, ga je rillen. Dit kun je niet tegengaan en daardoor raak je vermoeid.
  3. De ademhaling
    Zoals je bij punt 1 kunt lezen, heeft kou ook een grote invloed op je ademhaling. Doordat de lucht minder vocht bevat en koud en droog is, ga je veel dieper en vaker ademhalen dan bij warme lucht. Dat maakt dat je nog meer warmte verliest en je lichaam nog verder uit balans raakt. Je ademhaling heeft namelijk grote invloed op de hormoonhuishouding van je lichaam.
  4. De huid droogt uit 
    Je huid droogt uit door de koude en droge lucht. De wind en kou zorgen ervoor dat het vocht sneller verdwijnt uit je huid. De aanvulling van de luchtvochtigheid is er namelijk niet tot zelden. De kans op uitdroging is dus hoog. Naast dat het zweet op je lichaam gemakkelijker verdampt, voel je ook minder goed dat je dorst hebt. Bij bevriezing kan de huid ook behoorlijk stug gaan aanvoelen.
  5. De mentale gezondheid
    Je kent het vast wel, de wereldberoemde winterdip. Dit alles heeft te maken met het gebrek aan vitamine D. De zon zorgt er namelijk voor dat je vitamine D binnen krijgt. In de winter en tijdens koude dagen, is er een gebrek aan vitamine D. Bij een gebrek aan zonuren is het dus verstandig om voedingssupplementen te gebruiken om vitamine D aan te vullen en zo de winterdip tegen te gaan.
  6. Verkleuring
    Wanneer je een onderkoeling hebt, kunnen blauwe lippen ontstaan. Ook kan de kleur uit je gezicht helemaal wegtrekken. Ook je oren en vingers kunnen helemaal blauw gaan kleuren door de kou. Dit heeft te maken met het bloed dat naar de interne organen gaat. Die zijn namelijk cruciaal om in leven te blijven. Bij bevriezing kan je huid juist weer heel erg rood, wit of juist blauw kleuren. Wanneer je te lang in een koude omgeving blijft, kan je huid afsterven en wordt het zwart.
  7. Vermoeidheid
    Doordat je lichaam veel energie verbruikt om jou op te warmen en je moeilijker ademhaalt, raak je snel vermoeid. Hierdoor kan je geheugen achteruit gaan en raak je zelfs verward.
  8. Stekende pijn
    Wanneer je lichaam echt aan het bevriezen is, ervaar je eerst tintelingen en een branderig gevoel. Al snel veranderd dat in stekende pijn. Dit ervaar je vooral bij belasting van je spieren.
  9. Blaren en zwellingen
    Wanneer er sprake is van bevriezing kunnen er blaren op je lichaam ontstaan. Deze blaren bevatten donker vocht. Bovendien kunnen er allerlei zwellingen ontstaan. Koukleumen, dit is een erg pijnlijk gevolg van de kou.

Koukleum, hier heb je een aantal tips tegen de kou

Of je het nu snel koud hebt of niet, kou is onwijs vervelend en kan behoorlijk wat gevolgen hebben. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Iedere koukleum heeft zijn eigen tips tegen de kou. En ik heb de mijne. De een werkt beter dan de ander en dat is ook logisch. Het hangt maar net van de weersomstandigheden af. Hier volgen mijn tips tegen de kou:

  1. Fleece dekens
    Welke koukleum heeft ze eigenlijk niet in huis? Ik heb er mega veel. Niets is fijner dan onder een fleece deken een van deze geweldige Netflix of Videoland series te bekijken. Het liefste heb ik er eentje van 2 bij 2 meter dan kan ik er helemaal in rollen.
  2. Eten en drinken
    Eten en drinken kan echt het verschil brengen voor koukleumen. Je lichaam verbrandt veel meer calorieën tijdens koude dagen en dus mag je best wat meer eten en drinken. Het extra vet en calorieën worden gebruikt om je energiepijl op niveau te houden en de warmte in je lichaam te behouden. In de koudere maanden zijn er voldoende voedingsmiddelen te vinden met een verwarmend effect. Denk maar aan: peper, nootmuskaat, kaneel, boerenkool, pastinaak, zoete aardappelen en pompoen. Ook thee, soep en warme smoothies zijn ideaal om mee op te warmen.

    Koukleum of niet, het is belangrijk om voldoende B12 en ijzer binnen te krijgen. B12 is namelijk verantwoordelijk voor het aanmaken van rode bloedcellen. Ijzer is een stof die je rode bloedcellen nodig hebben om zuurstof te vervoeren door je lichaam. En de zuurstof bevat weer de warmte die je lichaam nodig heeft. Vlees, vis en zuivelproducten bevatten B12. Ijzer is te vinden in vruchten, kip, noten, peulvruchten en groene bladgroente.

  3. Maak een kruik
    Voor de echte koukleumen zal een kruik een lifesaver zijn Niet alleen helpt het ontzettend tegen menstruatie pijn, het warmt je lichaam ook zeker goed op terwijl je slaapt. Vul een kruik met kokend water en leg het tegen je aan terwijl je slaapt. Je zal versteld staan hoelang een kruik warm blijft.
  4. Draag laagjes
    Het dragen van verschillende lagen kleding is een goede manier om de kou tegen te gaan. Om het meeste effect van het dragen van laagjes te hebben, is het noodzakelijk dat de onderste laag zweet absorberend en warm is . Daarnaast moet de buitenste laag wind- en waterproof zijn. Alleen dan ben je goed beschermd tegen de kou.
  5. Je huis opwarmen of juist afkoelen
    Een vrij logische gedachte is om de verwarming hoger te zetten. Tegenwoordig heb je allerlei apparaten om dat te kunnen doen, zoals het opbranden van houtpellets. Je moet enkel wel rekening houden met je gevoelstemperatuur en de omgevingstemperatuur. Wanneer je in de zomer in een koud zwembad springt, gaat je innerlijke temperatuur omhoog omdat je lichaam je wilt opwarmen. Met als resultaat dat jij het eigenlijk nog warmer hebt dan voor het zwemmen. Bij in een keer te veel hitte, gaat je lichaam zich  juist afkoelen.

    Probeer dus tijdens dagen dat jij het niet koud hebt, je verwarming lager te zetten. Op die manier train jij jouw lichaam om zelf de juiste gevoelstemperatuur te hanteren. Overigens helpt het ook om koud te douchen. Je lichaam is dan prima instaat om zichzelf op te warmen. Geen pretje voor koukleumen, maar kan op lange termijn wel helpen.
  6. Voldoende beweging
    Wanneer je het koud hebt, wil je het liefste wegkruipen onder een deken. Heerlijk uiteraard, maar het is verstandiger om juist in beweging te komen. Hierdoor stimuleer jij de bloedsomloop en komt er warmte vrij omdat je energie verbruikt. De ideale manier om warm te worden. Overigens helpen massages ook heel goed om het warmer te krijgen. Koukleum, zorg er dus voor dat je bloedsomloop goed functioneert.
  7. Je slaap is belangrijk
    Je slaap is een stuk belangrijker dan je denkt. Wanneer je structureel slecht slaapt, heeft dit grote invloed op je innerlijke thermostaat. Slaaptekort zorgt ervoor dat je bloedsomloop vertraagt en dat willen we juist niet. Tijdens het slapen daalt je temperatuur en wanneer je wakker bent, stijgt hij weer. Wanneer dat ritme te vaak wordt verstoord, raakt je lichaam uit balans.
  8. Laat alcohol staan
    Het is belangrijk om alcohol te laten staan. Veel koukleumen zeggen wel is dat een borreltje je helpt om op te warmen, maar dat is niet waar. Het is namelijk bewezen dat alcohol je lichaam juist afkoelt. Doordat het bloed verdunt, kan het minder goed de warmte vasthouden.
  9. Geschikte handschoenen en schoenen
    De juiste handschoenen en schoenen kunnen ervoor zorgen dat de warmte niet via je vingers of voeten verdwijnen. Veel koukleumen kennen het wel dat de kou als eerste voelbaar is bij je vingers en je tenen. Als die eenmaal koud zijn dan volgt de rest van je lichaam. Schoenen met een goed profiel helpen je om de warmte vast te houden.
  10. Ademhaling (meditatie)
    Waarbij ik eerder al schreef dat je ademhaling kan helpen om beter te slapen, kan het je ook helpen om je lichaamstemperatuur te controleren. De officiële term om je lichaamstemperatuur te controleren heet Tummo-techniek. De kunst is om twee technieken te beheersen. Allereerst moet je door middel van je ademhaling thermosgenese bereiken. Daarnaast moet jij je inbeelden dat er vlammen bij je ruggenwervel zitten. In het filmpje hieronder zie je er meer over.

Ben jij ook een koukleum?

koukleum

SHARE:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Misschien vindt je deze ook interessant?