Weetabix cheesecake recept – hoog in proteïne

Weetabix cheesecake recept - hoog in proteïne

Deel dit artikel:

Op deze pagina lees je het volgende

De laatste tijd spendeer ik veel meer aandacht aan mijn voeding. Ik doe aan krachttraining en dus is het erg belangrijk om voldoende proteïne binnen te krijgen. Voor mij is dat niet altijd even makkelijk omdat ik niet een makkelijke eter ben. Juist daarom experimenteer ik regelmatig met lekkere proteïnerijke recepten om op creatieve manieren aan mijn eiwitten te komen. Deze weetabix cheesecake is een van mijn favoriete gerechten. Ik deel hem graag met jou.

Wat is een Weetabix cheesecake?

Allereerst is de naam een beetje misleidend. Een cheesecake wordt namelijk vaak in de oven gebakken en dat is bij de Weetabix cheesecake niet het geval. Ik noem het een cheesecake omdat de smaak volledig wordt na gemaakt in het recept. Met maar liefst 35,3 gram eiwitten per portie begin je dag direct goed. De volledige proteïne cheesecake bevat verder maar 304 calorieën, 30,5 gram koolhydraten en 6 gram vet. Het hoeft dus geen strijd meer te zijn om aan je eiwitten te komen.

Weetabix cheesecake voedingswaarden
Voedingswaarden van de weetabix cheesecake

Weetabix cheesecake recept

Weetabix cheesecake proteïne

Proteïne: 35,3 gram

Calorieën: 304

Koolhydraten: 30,5 gram

Vet: 6 gram

Een weetabix cheesecake is een heerlijke combinatie van een eiwitrijk kwarkmengsel met een knapperige of zachte bodem. Het is helemaal aan jou om te besluiten wat voor structuur je de bodem van de weetabix cheesecake geeft. De topping kun je ook helemaal zelf kiezen, daarover lees je verderop in dit artikel een aantal alternatieven. Hoe je de proteïne cheesecake ook maakt, het is ideaal om je dag goed te beginnen.

🕛 Bereidingstijd: 5 minuten

🍴Aantal porties: 1 portie

🍽 Soort maaltijd: ontbijt, lunch of snack

Ingrediënten voor de Weetabix cheesecake

Wat heb je nodig voor de bodem?

  • 1 blok weetabix
  • Een eetlepel Canderel heerlij zoet
  • Eventueel een schuitje melk naar keuze

Wat heb je nodig voor crème?

Hoe maak je de Weetabix cheesecake?

  1. Verkruimel een blok weetabix in een schaaltje
  2. Vermeng de weetabix met een eetlepel stevia
  3. Je kunt eventueel een scheutje melk aan het weetabix mengsel toevoegen, als je houdt van een smeuïge bodem
  4. Pak een apart bakje om de kwark in te mengen
  5. Vermeng de kwark met een scoop Myprotein Impact Whey Protein vanille poeder
  6. Vul twee volle pipetjes FlavDrops cheesecake door het kwark mengsel
  7. Je kunt eventueel vloeibare zoetstof aan het mengsel toevoegen om het iets zoeter te smaken. Dit is echter volledig naar smaak
  8. Giet het kwarkmengsel over de weetabix bodem
  9. In een klein bakje kun je Lotus Biscoff pasta in de magnetron smelten (ongeveer 20 seconden). Het kan eventueel ook in een pannetje op het fornuis
  10. Zodra de lotus pasta is gesmolten kun je dit over je kwark mengsel heen gieten
  11. Eet smakelijk!
Vind je dit recept leuk? Deel het recept dan eventjes:

Bewaartip voor de Weetabix Cheesecake

Je kunt de weetabix proteïne cheesecake de avond van te voren al klaarmaken. Daarmee bespaar je tijd en kun je de dag meteen goed beginnen. Ondanks de weetabix cheesecake binnen 5 minuten te maken is, kun je dus wel 5 minuten langer blijven liggen. Kies je ervoor om de proteïne cheesecake al eerder te maken, dan kun je de lotus pasta eventueel vlak voordat je het gaat eten erover heen gieten. Je kunt er ook voor kiezen om de proteïne cheesecake alvast klaar te zetten voor na het sporten zodat je direct je eiwitten binnen krijgt als je thuis komt. Uiteraard is de weetabix cheesecake ook goed mee te nemen naar kantoor, school of naar een andere plek.

Waar kun je de ingrediënten voor de Weetabix cheesecake aanschaffen?

Een aantal van de ingrediënten voor de weetabix cheesecake zijn misschien wat minder bekend. Toch zijn alle ingrediënten goed te vinden in de supermarkt. Om je wat meer te vertellen over de ingrediënten heb ik ze allemaal eventjes voor je op een rijtje gezet. Zo hoef je niet stad en land af te zoeken voor de ingrediënten. Alle producten, behalve de FlavDrops en de proteïne shake van Myprotein, kun je bij bijna iedere plaatselijke supermarkt aanschaffen.

Weetabix

Dit is een ontbijt product dat gemaakt is van granen. Meestal worden weetabix gebruikt als ontbijt. Je kunt het namelijk laten weken in een beetje yoghurt of melk. Er vormt dan een soort papje. Het bevat veel vezels en ijzer. In Nederland is het niet heel populair. In het buitenland kom je het wel vaker tegen. Je hebt namelijk ook een specifieke Weetabix met meer proteïne, waar dus extra eiwitten in zitten verwerkt. Die is in Nederland vrij moeilijk te krijgen. Via Amazon kun je hem wel aanschaffen. Je hebt dan 6 pakken voor €33,78. Wat ik vrij prijzig vind.

Je kunt de normale weetabix in het cornflakes schap aanschaffen bij de Albert Heijn of Jumbo. Voor €3,80 heb je een pak met 440 gram weetabix. Op zich is dat ook wel prijzig, maar je kunt er vrij lang mee doen. Je hebt namelijk maar 1 blokje nodig per weetabix cheesecake.

Canderel heerlijk zoet

Canderel is een bedrijf dat suikervervangers aanbiedt. In plaats van geraffineerde suikers, kun je dus voor deze variant kiezen. Heerlijk voor in koffie of thee, maar is ook geschikt voor desserts en andere gerechten. Canderel bevat geen suikers, waardoor het een gezondere optie is. Per koffielepel bevat canderel slechts 2 calorieën. Ideaal dus om alsnog van een zoete smaak te kunnen genieten. Een hele pot bevat 80 gram en kost €2,53. Met een pot kan je vrij lang doen, omdat je maar een beetje nodig hebt.

Magere Franse kwark

Magere kwark spreekt natuurlijk een beetje voor zich. Die kun je in iedere supermarkt wel vinden. Let je wat minder op de calorieën, kun je ook voor een andere variant kiezen. De prijzen voor magere kwark kunnen nogal uiteen lopen. Bij de Jumbo heb je een kilo magere Franse kwark voor €1,49. De prijs hangt meestal af van het merk en van de hoeveelheid die je koopt.

Myprotein impact whey protein Vanille

Ik gebruik momenteel de eiwitpoeder van Myprotein. Het merk is vrij goedkoop en is laag in calorieën. In principe kun je ook een ander merk proteïne poeder gebruiken. Het hoeft zelfs niet in de smaak vanille te zijn. Je kunt namelijk ook andere smaken gebruiken voor de weetabix cheesecake. Myprotein Impact whey protein kun je al aanschaffen voor €10,99. Je hebt dan een zak van 250 gram. Myprotein biedt inmiddels bijna 40 verschillende smaak aan. Je hebt dus in ieder geval voldoende variatie.

FlavDrops Cheesecake

Ook dit ingrediënt kun je bij Myprotein aanschaffen. Ik heb voor de weetabix cheesecake uiteraard gekozen voor de smaak cheesecake, maar er zijn nog vele andere smaken waar je uit kunt kiezen. Ook een aantal van de andere smaken kun je gebruiken voor de weetabix cheesecake. Het voordeel van deze FlavDrops is dat ze 0 calorieën bevatten, maar je gerecht wel een heerlijke smaak geven. Je kunt kiezen uit meer dan 15 verschillende smaken. Een flesje FlavDrops schaf je aan voor €7,99 en bevat 50 ml.

Vloeibare zoetstof

Om de weetabix cheesecake wat zoeter te maken, heb ik ervoor gekozen om ook wat vloeibare zoetstof toe te voegen. Dit kun je eventueel overslaan. Vloeibare zoetstof is ideaal om je gerechten net wat zoeter te maken, zonder daar suiker voor te hoeven gebruiken. Het bevat bovendien geen calorieën. Je kunt bij iedere supermarkt vloeibare zoetstof aanschaffen. Ik heb mijn flesje aangeschaft bij de Jumbo voor €2,96 voor 125 ml. Je kunt vrij lang met een flesje doen omdat je maar een klein beetje nodig hebt.

Lotus Biscoff pasta

Ook de lotus Biscoff pasta kun je tegenwoordig bij bijna alle supermarkten aanschaffen. Het is niet alleen heerlijk voor op een boterham, maar ook als topping op een maaltijd. Wat mij betreft onmisbaar voor de weetabix cheesecake. Je kunt een pot Lotus Biscoff pasta aanschaffen voor verschillende prijzen, afhankelijk van de hoeveelheid. Een pot met 400 gram pasta kun je aanschaffen voor €2,80 bij de Albert Heijn.

Proteïne cheesecake weetabix

Verschillende mogelijkheden om de Weetabix cheesecake te maken

In principe is de basis van de weetabix cheesecake, dus uiteraard weetabix, kwark en een topping. Het gerecht is zo flexibel dat je eigenlijk steeds weer opnieuw een andere variant kan maken. Denk bijvoorbeeld aan een chocolade variant of een vruchten variant. Ik heb in ieder geval een aantal elementen uitgeschreven waarmee je kunt variëren.

De bodem van de weetabix cheesecake

Eigenlijk zijn er verschillende manieren om deze proteïnerijke cheesecake te maken. Je kunt de bodem namelijk vochtig maken met bijvoorbeeld een beetje melk wanneer je meer houdt van een smeuïge bodem. Volle melk, sojamelk, amandelmelk en havermelk zijn verschillende opties waar je aan kunt denken. Vind je een bite lekker dan zou ik de melk achterwege houden. De weetabix zorgt namelijk voor een knapperige bodem. Mijn voorkeur gaat daar persoonlijk naar uit. Kies je ervoor om de weetabix cheesecake in de koelkast te bewaren, dan is de kans groot dat de weetabix het vocht uit de kwark opneemt en alsnog wat zachter wordt. Houd daar rekening mee.

De vulling van de weetabix cheesecake

Gebruik je liever een andere smaak proteïne, dan is dat natuurlijk ook goed mogelijk. In principe kun je voor iedere smaak kiezen. Denk bijvoorbeeld aan chocolade, cheesecake, banaan of aardbei. In principe kun je alle smaken wel gebruiken. Wil je liever helemaal geen proteïne poeder gebruiken, dan kun je dat ook achterwege laten. De voedingswaarden worden dan natuurlijk wel wat anders. Je kunt de magere kwark met de flavour drops op smaak brengen.

De topping van de weetabix cheesecake

Ook de topping voor de weetabix cheesecake kun je aanpassen. Ik gebruik vooral de lotus pasta, maar je kunt ook chocolade pasta of pindakaas gebruiken. Verder kun je natuurlijk ook vers fruit, chocolade stukjes of (caloriearme) sauzen gebruiken. Je kunt eigenlijk je fantasie volledig de vrije loop laten. Sterker nog, je kunt zelfs een extra laag tussen de weetabix en het kwarkmengsel toevoegen. Daarmee kun je de maaltijd nog wat rijker maken als daar jouw behoefte ligt.

De strijd rondom voeding

Of je nu doet aan krachttraining of niet, ons lichaam kan niet zonder eiwitten. Wanneer je gaat letten op of jij wel genoeg eiwitten binnenkrijgt, zul je ontdekken dat dat niet het geval is. Bij veel voedingsmiddelen gaat het tegenwoordig om smaak en minder of je wel binnenkrijgt wat je nodig hebt. Voor mij was het in ieder geval een hele strijd om meer te letten op mijn voeding. Ik ben een vrij moeilijke eter en daarnaast houd ik onwijs van zoetigheid. Dat zijn de smoesjes waar ik jarenlang achter heb gescholen.

Totdat ik anders naar voeding ben gaan kijken. Ik wil creatiever omgaan met voeding zodat ik alsnog hetgeen kan eten wat ik lekker vind, maar wel binnen krijg wat ik nodig heb. Op het internet kun je onwijs veel voedzame recepten vinden die daarnaast ook nog eens heel erg lekker zijn. In plaats van voeding compleet uit je dieet te weren, kun je beter kijken naar een goede vervanger om alsnog het gerecht te kunnen eten wat je lekker vind. Daarmee houd je de aanpassingen in je dieet ook nog eens langer vol.

In plaats van vast te houden dat gezonde voeding niet lekker is en niet voedt, probeer ik nu te kijken naar wat ik nu al eet en daar gezondere alternatieve voor te vinden. Deze weetabix cheesecake bijvoorbeeld is onwijs lekker en geeft een vol gevoel. Het is ook nog eens makkelijk te maken.

Waarom heb je proteïne nodig?

Ieder mens heeft naast koolhydraten en vetten ook eiwitten nodig. Je lichaam gebruikt namelijk eiwitten om alle cellen in je lichaam te vernieuwen. Eiwitten bestaan uit allerlei aminozuren die je lichaam nodig heeft om spierweefsel aan te maken. Cruciaal wanneer je aan krachttraining doet, maar ook wanneer je dat niet doet. Naast intensieve sporters hebben met name ook ouderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven extra eiwitten nodig. Ook wanneer je ziek of een grote wond hebt, zijn eiwitten cruciaal.

Wanneer je intensief sport kun je het beste tussen 1,2 en 1,8 gram eiwitten per lichaamsgewicht aanhouden. Je kunt het aantal eiwitten het beste over de dag heen verspreiden. Op die manier heeft je lichaam bij iedere maaltijd een bepaald gehalte aan eiwitten. Ik houd persoonlijk ongeveer 30 tot 40 gram eiwitten per maaltijd aan. Verder probeer ik gedurende de dag nog wat extra eiwitten in de vorm van snacks, shakes en dergelijke te nuttigen. Met de weetabix cheesecake heb je al 35 gram eiwitten per portie. Ideaal om bijvoorbeeld als ontbijt, lunch of snack in te zetten. Het is ook een heerlijk toetje trouwens.

Conclusie over de weetabix cheesecake

Ben je op zoek naar een manier om meer eiwitten binnen te krijgen, dan is dit recept voor weetabix cheesecake ideaal voor jou. Met maar liefst 35 gram eiwitten en slechts 304 calorieën is er bijna geen beter recept te vinden. Daarnaast kun je erg creatief zijn met dit eiwitrijke cheesecake recept. Je kunt namelijk verschillende toppings aanbrengen om elke dag weer een nieuwe variatie van de weetabix cheesecake te proeven. Ook kun je steeds weer variëren in smaak.

Ga jij de weetabix cheesecake maken?

Deel dit artikel:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Bekijk ook eens deze berichten: