De mentale en fysieke voordelen van sporten voor je gezondheid

De mentale en fysieke voordelen van sporten voor je gezondheid

Deel dit artikel:

Op deze pagina lees je het volgende

Vanaf jongs af aan wordt er al geroepen dat sporten gezond is, maar waarom is dat dan precies? Er zijn een hoop voordelen van sporten op te noemen, zowel mentale als lichamelijke voordelen. In dit artikel staan de belangrijkste voordelen van sporten alvast op een rijtje.

De mentale voordelen van sport

Sporten vergroot je zelfvertrouwen

Een niet geheel onbelangrijk voordeel is dat het je zelfvertrouwen aanzienlijk vergroot. Het kan in het begin wel wat onwennig aanvoelen. Bijvoorbeeld wanneer het een nieuwe sport of activiteit is die je oppakt. Geef het echter wat tijd en in een mum van tijd sta jij zelfverzekerd te bewegen. Doordat jij je beter gaat voelen en je sterker wordt, zul je merken dat je zelfvertrouwen groeit.

Sporten geeft je plezier

Door beweging nemen neurotransmitters in je lichaam toe. Neurotransmitters spelen onder andere een rol in het tegengaan van pijnprikkels en zorgen voor een fijn gevoel. Het is dus een lichamelijke reactie om je vrolijker te voelen na het sporten. Uiteraard zijn er weleens dagen dat je geen motivatie hebt om te sporten. Het plezierige gevoel zal op die dagen dan ook een stuk minder zijn. Je zult moeten kijken hoe jij je motivatie zo hoog mogelijk kan houden. 

Beweging zorgt voor een betere nachtrust

Tijdens het sporten, bijvoorbeeld bij krachttraining, maak je kleine scheurtjes in je spieren. Je lichaam begint vrijwel direct aan het herstellen van die scheurtjes, maar het meeste herstel vindt plaats wanneer je slaapt. Doordat je lichaam ’s nachts dus gaat herstellen, kom je in een veel diepere slaap terecht. Wanneer je beter slaapt, zul je merken dat je overdag meer energie hebt.

Sporten bevordert je cognitie

Een ander voordeel van sporten is dat het je cognitie verbetert. Je kunt met een betere cognitie beter omgaan met mentale processen in het dagelijks leven. Denk bijvoorbeeld aan je geheugen, problemen oplossen en nieuwe dingen aanleren. Ook helpt het je om flexibel om te gaan met situaties en kun jij je beter focussen.

Beweging verbetert je stressregulatie

Ook is beweging een belangrijk onderdeel om stress tegen te gaan. Dankzij het vrijkomen van endorfines krijg je namelijk een geluksgevoel. Automatisch zorgt dat ervoor dat je cortisol-level (stresshormoon) omlaag gaat. Stress heeft namelijk een sterk lichamelijk component en dus kun je de lichamelijke tegenhanger daar goed voor inzetten. 

De fysieke voordelen van sporten

Sporten verbetert je conditie

Een van de fysieke voordelen van sporten is dat het je conditie verbetert. Wanneer je regelmatig beweegt, went je lichaam namelijk aan fysieke inspanning. Dat zorgt ervoor dat de volgende training makkelijker aanvoelt. Je kunt bijvoorbeeld net iets langer rennen of fietsen. Door je conditie op te bouwen, kun je onder andere in het dagelijks leven een stuk makkelijker activiteiten ondernemen. Een goede conditie helpt je ook om makkelijker te herstellen na inspanning.

Beweging verbetert je stofwisseling

Een ander fysiek voordeel van sporten is dat het je stofwisseling verbetert. De stofwisseling is het lichamelijke proces dat plaatsvindt om de bruikbare stoffen uit je voeding te halen en om te zetten. Je kunt dan denken aan eiwitten, vetten, koolhydraten, mineralen en vitamines. Wanneer je stofwisseling beter werkt, helpt het je uiteindelijk om gewicht te verliezen. Je kunt daar invloed op uitoefenen door bijvoorbeeld aan krachttraining te doen. Grotere spieren gebruiken namelijk meer voedingsstoffen. Daarmee verbrand je dus meer en zal je lichaam minder snel overige voeding opslaan in vetten.

Sporten verbetert je balans

Je motoriek en balans kun je door sporten ook aanzienlijk verbeteren. Daarom bestaat er bijvoorbeeld ook fysiotherapie. Een fysiotherapeut helpt namelijk onder andere ook om je balans te vergroten. Een betere balans zorgt ervoor dat je minder snel valt. Daarmee kun je ongelukken voorkomen. Veel ouderen hebben baat bij een betere balans, maar het geldt natuurlijk ook voor alle andere leeftijdsgroepen.

Sporten gaat ziektes tegen

Eigenlijk alle voordelen van sporten samen zorgen ervoor dat je beter bestand raakt tegen ziektes. Onder andere een goede conditie voorkomt namelijk ziektes. Denk bijvoorbeeld aan hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en sommige vormen van kanker. Overigens kan beweging de klachten van sommige aandoeningen verminderen. Denk bijvoorbeeld aan artritis, maar ook het syndroom van Tietze.

Tot slot over de voordelen van sporten

Wist je dat je ook sociale voordelen van sporten kunt ervaren. Allereerst leer je bijvoorbeeld door het sporten andere mensen kennen. Helemaal wanneer je aan teamsport doet, krijg je contact met anderen. Daardoor kunnen vriendschappen ontstaan. Een voordeel is dat je meer energie krijgt van het sporten en daardoor heb je meer energie over om met mensen uit je sociale kring iets te ondernemen. Ook door middel van competities kun je anderen ontmoeten. Je kunt dan niet alleen sportprijzen winnen, maar ook vriendschappen.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Bekijk ook eens deze berichten: