Afvallen met MyFitnessPal, de virtuele fitness coach

MyFitnessPal

Deel dit artikel:

Op deze pagina lees je het volgende

Om af te vallen of juist om aan te komen, is de juiste voeding en beweging cruciaal. MyFitnessPal is een App die je helpt om inzicht te krijgen in je levensstijl. Je kunt het zien als jouw virtuele fitness coach die je een gedetailleerd overzicht geeft van het aantal calorieën dat je hebt verbrandt, maar ook hebt gegeten. MyFitnessPal helpt je bovendien aan nog veel meer overzichten om bewuster te leven. Het is in ieder geval de App die ik er dagelijks bij pak om betere resultaten te boeken. Ik vertel je graag meer over deze App.

Wat heb je nodig om fitness doelen te bereiken?

Of je nu wilt afvallen of juist wilt aankomen, maar ook bij het opbouwen van spiermassa zijn voeding en beweging cruciaal. Wanneer je een aantal kilo kwijt wilt raken, is het noodzakelijk om ervoor te zorgen dat je meer calorieën verbrandt dan dat je op een dag binnenkrijgt. Bij het opbouwen van spiermassa zijn voldoende eiwitten noodzakelijk. Zo zijn er per fitness doel allerlei verschillende dingen nodig om je doelen te bereiken. Namelijk:

Een gezond en gevarieerd dieet dat past bij jouw behoeften

Om jouw fitness doelen te bereiken is het noodzakelijk om allereerst te weten wat jouw persoonlijke behoeften zijn. Daar is geen kant en klaar antwoord op. Het is namelijk afhankelijk van jouw levensstijl. Wanneer je bijvoorbeeld een actieve baan hebt, beweeg je automatisch al meer dan bij een kantoorbaan. Een andere factor is ook hoeveel calorieën jouw lichaam verbruikt in rust. Ook dat varieert per persoon. Dat is namelijk afhankelijk van je leeftijd, lengte, gewicht en geslacht. Het is dus belangrijk om te weten hoeveel calorieën jij dagelijks nodig hebt. Er zijn verschillende manieren om je calorie behoefte te bereken. De meeste simpele berekening is als volgt:

Formule man: 88,362 + (13,397 x gewicht) + (4,799 x lichaamslengte in cm) – (5,677 x leeftijd in jaren)

Formule vrouw: 447,593 + (9,247 x gewicht) + (3,098 x lichaamslengte in cm) – (4,330 x leeftijd in jaren)

Vervolgens vermenigvuldig je de uitkomst van die berekening met het activiteitenniveau dat het beste bij jouw persoonlijke leven past:

ActiviteitsniveauFactor
Geen tot weinig lichaamsbeweging1,2
Lichte lichaamsbeweging1,375
Normale lichaamsbeweging1,55
Zware lichaamsbeweging1,725
Zeer zware lichaamsbeweging1,9

Wil je afvallen, dan moet je zorgen dat je 10 tot 20% onder je caloriebehoefte zit, maar maximaal 500 calorieën minder. Te snel afvallen is namelijk niet goed voor je lichaam. Wil je juist aankomen, dan kun je het beste 200 tot 300 calorieën meer dan je caloriebehoefte eten. Ga je er nog meer boven zitten, dan heb je de kans dat je juist in spiermassa aankomt. MyFitnessPal rekent dit allemaal automatisch voor je uit. Je kunt namelijk aangeven of je wilt aankomen, afvallen en hoeveel tijd jij jezelf daarvoor geeft.

Je dagelijkse beweging

Verder is beweging dus ook noodzakelijk om fitness doelen te behalen. Dit vindt uiteraard plaats in de sportschool door middel van cardio en krachttraining, maar ook in je dagelijkse leven. Het aantal stappen dat je dagelijks zet, spelen bijvoorbeeld een rol in je dagelijkse calorieverbranding. Jouw baan speelt daar overigens ook een rol bij zoals je hier boven al hebt kunnen lezen.

Het aantal trappen dat je loopt en eventueel een wandeling in de pauze tellen allemaal mee. Ook een baan waarbij je überhaupt veel beweegt, dragen daar aan bij. Het uitlaten van je huisdier of het wandelen met je partner of kind kun je daarbij optellen. Wist je trouwens dat je ook al calorieën verbrandt met het schoonmaken van je huis?

Het is niet voor niets dat in de berekening van je caloriebehoefte ook je activiteitenniveau een rol speelt. Door daar namelijk rekening mee te houden, weet je beter hoe je met jouw voeding daar invloed op kan uitoefenen. Wil je afvallen, dan kan het verstandig zijn om in je dagelijkse leven meer te bewegen of vaker te sporten. In de MyFitnessPal app kun je precies berekenen hoeveel je dagelijks verbrandt.

Doorzettingsvermogen en tijd

Heb je uiteindelijk je caloriebehoefte duidelijk en heb je een gepast trainingsschema is het een kwestie van tijd en doorzetten. Sporten vraagt namelijk mentaal ook heel veel van je om echt resultaten te gaan zien. Vooral in het begin is het noodzakelijk om extra te letten op je voeding en je beweging. MyFitnessPal ondersteunt bij het bijhouden van je voeding en je beweging, maar het mentale stukje komt op jouw schouders terecht. Het is belangrijk om gemotiveerd te zijn, maar nog meer om ook gemotiveerd te blijven.

MyFitnessPal

MyFitnessPal is dus een App die je kunt downloaden op je smartphone of Iphone. De MyFitnessPall App helpt je om gedurende de dag je activiteiten kunt noteren en de voedingsmiddelen die je hebt gegeten of gedronken bij kunt houden. Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat hoe beter je de voedselinname bijhoudt, de kans om af te vallen toeneemt. Zie MyFitnessPal daarom als een eetlogboek en activiteitenlogboek ineen. De App maakt het nu zo ontzettend makkelijk voor je om dit alles gedurende de dag bij te houden, maar daar blijft het niet bij.

MyFitnessPal baseert op basis van je lichaamsgewicht, leeftijd, lengte, activiteitenlevel en gezondheidsdoel hoeveel calorieën je dagelijks zou moeten binnenkrijgen. Bij een kantoorbaan heb je nou eenmaal minder dagelijkse calorieën nodig dan bij een baan waarbij je veel moet lopen. Bij het aanmaken van een account, geef je dus al die gegevens op en kies je een doel waar je aan wilt werken. Je doel kun je ten alle tijde aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan afvallen, aankomen of juist stabiel blijven qua gewicht.

Hoe werkt MyFitnessPal?

Het kan een lastig proces zijn om te berekenen hoeveel calorieën, vetten, suikers en dergelijke je met een maaltijd hebt genuttigd. MyFitnessPal doet dit voor jou. Je kunt simpelweg de QR-code van de producten die je hebt gegeten of gedronken scannen en al die gegevens staan direct in de App. Daarnaast heb je ook een zoek mogelijkheid om jouw specifieke product te zoeken. De chocolademelk van de AH bevat namelijk meer of misschien minder calorieën en vetten, dan die van een ander merk. Bij het zoeken van een product kun je dus ook zoeken op verschillende merken.

Naast de mogelijkheid om een product zelf te scannen en op te zoeken, kun je ook hele gerechten opzoeken. Denk bijvoorbeeld aan macaroni, nasi en stamppot. Op welke manier je ook een bepaald voedingsmiddel hebt ingevoerd, je kunt in alle gevallen ook de grootte van een portie aangeven. Alle voedingsstoffen van dat product wordt dan verrekent naar de verhouding die jouw specifieke portie zou hebben.

Zoals ik eerder al schreef kun je ook alle activiteiten in MyFitnessPal noteren. De activiteiten variëren tussen krachttrainingen en cardio. Ook kun je bijvoorbeeld je Fitbit, stappenteller en allerlei andere fitness app koppelen. Op die manier houdt de App gedurende de dag automatisch bij hoeveel calorieën je hebt verbrandt.

Wat biedt MyFitnessPal?

Je houdt dagelijks je voedselinname en activiteiten bij

Het hele doel van MyFitnessPal is natuurlijk om je voedselinname en activiteiten bij te houden. Elke dag kun je de categorieën ontbijt, middageten, avondeten, tussendoortjes, trainingen, water en notities invullen. Zo heb je dagelijks een overzicht van niet alleen je voeding, maar ook je lichaamsbeweging en je vochtinname. Aan het einde van de dag kun je het dagboek voltooien en geeft MyFitnessPal aan of je voldoende heb gegeten en dat als je hetzelfde dieet van die dag blijft hanteren hoeveel je dan weegt over 5 weken. Dat houdt je scherp. Je ontvangt herinneringen per maaltijd, zodat je niet vergeet om je maaltijden in te voeren. Bovendien kun je de tijd van de herinnering aanpassen.

MyFitnessPal biedt overzichten rondom je gezondheid en je persoonlijke doelen

Je kunt dagelijks je gewicht invoeren. Op basis van die gegevens maakt MyFitnessPal een grafiek. Super handig om je ontwikkelingen bij te houden. Naast een overzicht van je gewicht, kun je ook elke dag je voedingsstoffen inname bekijken en of jij je doelen daarin behaalt. Denk bijvoorbeeld aan het aantal eiwitten, koolhydraten, vezels, vetten en meer. MyFitnessPal geeft aan hoeveel je per voedingsstof totaal hebt binnen gekregen, wat je doel is en hoeveel je dus nog kunt eten. Zo heb je inzicht in of jij je lichaam voorziet van alle voedingsstoffen.

Hoe werkt MyFitnessPal?

Voeg standaard recepten, maaltijden en voedingsmiddelen toe

Heb je standaard recepten, maaltijden en voedingsmiddelen die je regelmatig nuttigt? Je kunt die instellen en toevoegen aan je receptenboek. Je kunt dan nog sneller een maaltijd aan je ontbijt, middageten, avondeten of als tussendoortje toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan specifiek recept die je zelf hebt samengesteld of wellicht eet je elke dag hetzelfde als ontbijt. Met een paar klikken voeg je die toe aan je recepten- en maaltijdenboek. Je houdt dan nog makkelijker je eetlogboek bij.

Koppel Apps en toestellen toe aan MyFitnessPal

Je kunt Apps en toestellen koppelen aan MyFitnessPal om een compleet beeld te krijgen van je activiteiten en calorieverbranding. Het houdt bijvoorbeeld je dagelijkse stappen bij en verrekent hoeveel calorieën je ermee hebt verbrandt. Daarmee krijg je een nog completer overzicht van je dagen. Momenteel kun je MyFitnessPal onder andere koppelen met de volgende Apps: Fitbit, Garmin Connect, VeSync, Renpho Health, Strava, MapMyRun, Runkeeper. Er zijn er nog heel veel meer.

Leg contact met anderen

Je hebt inzage in de community van MyFitnessPal. Dat is een gratis dieet- en activiteitenforum waar je diëten, lijnen, voedingsadvies, fitnessroutines, activiteiten en meer kunt vinden. Een forum waar je niet alleen een hoop van kunt leren, maar ook contact kunt leggen met anderen. Je kunt ook vrienden toevoegen aan je persoonlijke account. Samen aan gezondheidsdoelen werken, kan erg motiverend werken. Je kunt namelijk statussen en foto’s delen met je vrienden. Dit principe kun je vergelijken met Facebook. Daarnaast kun ook privéberichten sturen naar je vrienden en op die manier contact houden.

MyFitnessPal versus…

Naast deze fitness app zijn er nog vele andere apps en technieken die hetzelfde of iets vergelijkbaars aanbieden. Echter zijn er natuurlijk altijd verschillen. Het kan helpen om eerst eens goed te kijken naar de verschillen van een aantal mogelijkheden die er zijn. Op die manier kun je gepaster een keuze maken.

MyFitnessPal vs Fitbit

Het grootste verschil tussen MyFitnessPal en Fitbit is dat Fitbit een technische tool op zichzelf is dat je activiteiten monitort. Denk aan het aantal stappen, het aantal uren dat je slaapt en je hartslag. MyFitnessPal is een App op je telefoon waarbij jij je voeding en activiteiten handmatig moet invoeren. Fitbit monitort het zelf voor jou zolang jij bij je draagt. Een fitbit lijkt op een horloge. Je draagt het namelijk om je pols.

MyFitnessPal vs Lose it

Lose it heeft hetzelfde principe als MyFitnessPal. Je kunt er namelijk je voeding mee bijhouden en in het bijzonder het aantal calorieën. Het verschil zit hem dus in de details. Beide Apps maakt het mogelijk om de barcode van een product te scannen. Ook hebben beide Apps een uitgebreide database met voeding. Echter kun je bij MyFitnessPal meer gerechten van specifieke restaurants vinden. Beide Apps hebben daarentegen een gratis en premium versie. Het is dus maar net welke App jij het makkelijkst vindt in gebruik.

Wat ontbreekt er bij MyFitnessPal?

MyFitnessPal is een hele fijna App om je fitness journey bij te houden. Toch zit er ook MyFitnessPal een aantal nadelen. Er zijn namelijk een aantal elementen die wat mij betreft ontbreken aan de App. Het is wel belangrijk om te beseffen dat het wellicht niet voor iedereen ontbreekt. Het kan zomaar zo zijn dat jij deze punten niet als nadelen ervaart of zelfs helemaal niet mist.

Je emotionele gezondheid bij houden

Wat er wat naar mijn mening erg ontbreekt is een mogelijkheid om ook je emotionele gezondheid bij te houden. Emoties en hormonen kunnen ook een groot effect hebben op je lichaam. Wanneer je ook dat kunt bijhouden in de App kun je een completer beeld bijhouden van je gezondheid. Bovendien kan het ook een hoop ontwikkelingen rondom je gewicht verklaren. De fitness App biedt wel de mogelijkheid om elke een notitie te maken. Je kunt er dus voor kiezen om je informatie daar bij te houden, maar het maakt er geen grafiek van. Tracken is daarom heel moeilijk.

De calorieverbranding bij krachttraining

Het handige van de MyFitnessPal app is dat je zowel je voeding als je trainingen kunt invoeren. Bij de cardiotrainingen rekent de app automatisch uit hoeveel calorieën je met een bepaalde training hebt verbrand. Op dit moment rekent de app nog niet uit hoeveel calorieën je eventueel hebt verbrand met krachttraining. Dat vind ik een groot nadeel aangezien het daardoor niet een realistisch beeld geeft van je trainingen. De MyFitnessPal calorie calculator is dus vrij beperkt.

Jouw persoonlijke gezondheidssituatie

MyFitnessPal houdt er tot op een bepaald level rekening met jouw persoonlijke situatie. Denk aan jouw persoonlijke fitnessdoelen, gewicht en je levensstijl. Er zijn echter nog meer factoren die invloed hebben op je gezondheid. Denk aan eventuele ziektes, medicatie of aandoeningen. Het is natuurlijk vrij lastig om dit allemaal in de MyFitnessPal app te kunnen bouwen. Iedere ziekte en aandoening komt namelijk bij ieder mens anders tot uiting. Toch is het wel iets dat ik momenteel mis in MyFitnessPal.

Wat als het niet lukt om je doelen met MyFitnessPal te behalen?

Naar mijn mening heerst er een verkeerd beeld in de fitness en gezondheidszorg. Uiteraard geldt voor velen het feit dat je minder calorieën moet binnenkrijgen dan dat je op een dag verbrand om af te kunnen vallen. Echter is dat niet voor iedereen het geval. Er kunnen een hoop redenen zijn waarom dat niet wil lukken. Dit heeft vaak te maken met je lichamelijke gezondheid. Een aantal redenen zijn bijvoorbeeld:

Het bijhouden van data

Het spreekt misschien voor zich om alle informatie in te voeren bij MyFitnessPal. Tocht is het soms lastiger dan je denkt. Je vergeet misschien om de olie in te voeren die je bij gebruikt om je kip in te bakken. Daarnaast vergeet je misschien om je glazen frisdrank en sapjes in te voeren. Probeer geen enkel element over het hoofd te zien. De details maken namelijk juist het verschil bij het behalen van fitness doelen.

Lichamelijke ziektes en/of aandoening

Een van de redenen waarom bijvoorbeeld afvallen niet lukt, kan liggen bij het feit dat je een onderliggende aandoening of ziekte hebt. Zo heb ik bijvoorbeeld een ovarium borderline cyste gehad en wat ik ook deed, mijn buik bleef groeien en mijn gewicht bleef toenemen. Je weet dus maar nooit wat er in je lichaam allemaal aanwezig is of aan de hand is waardoor je gewicht niet afneemt. Een andere aandoening die bijvoorbeeld ook een groot effect heeft op je metabolisme is bijvoorbeeld Polycysteus Ovarium Syndroom. Meer dan de helft van de vrouwen met die aandoening hebben namelijk overgewicht omdat er een te hoge insulineproductie is.

Medicatie

Medicatie heeft een groter effect op je lichaam dan dat je denkt. De bijwerkingen van sommige soorten hebben een groot effect op je metabolisme. Wanneer je metabolisme om wat voor reden dan ook wordt vertraagd, zul je gewicht minder snel verliezen. Er zijn een aantal tips en tricks online te vinden om je metabolisme te versnellen, maar het zal minimaal effect hebben wanneer je bepaalde medicatie blijft slikken. Uiteraard is het niet altijd een optie om medicatie te stoppen, maar je kunt wel het gesprek erover aangaan met de arts. Wie weet is er inmiddels een alternatief dat minder bijwerkingen geeft. Stop je medicatie nooit zonder er eerst met een professional over te spreken.

Psychische aandoeningen

Ook psychische aandoeningen hebben een groot effect op je lichaamsgewicht. Er zijn ook een hoop wetenschappelijke onderzoeken naar geweest. Dit geldt niet alleen voor mensen met overgewicht, maar ook voor mensen met ondergewicht. Ben je heel erg benieuwd naar het onderzoek van het RIVM over overgewicht en psychische problemen, neem dan hier een kijkje. Wanneer je gebukt gaat onder psychische problemen, ervaar je meer stress en heb je wellicht last van allerlei andere dagelijkse problemen. Kleding past bijvoorbeeld minder goed, activiteiten lukken minder makkelijk en wellicht ervaar je een deuk in je zelfbeeld. Dit heeft allemaal een negatief effect op je lichaamsgewicht om het moeilijker is om jezelf te motiveren voor alledaagse dingen.

Eetstoornissen

Naast lichamelijke en psychische aandoeningen, wil ik eetstoornissen even apart benoemen. Eetstoornissen zijn onwijs complex en hebben op meerdere elementen in je leven een grote invloed. Het is onwijs lastig om aan je lichaam te werken wanneer alle impulsen in je lichaam aangeven het niet te willen. Ik raad je dan ook aan om daar professionele hulp bij te zoeken. Hoe dan ook is het met eetstoornissen moeilijk om bepaalde doelen te werken. Denk bijvoorbeeld aan boulimia nervosa, waarbij je regelmatig de controle verliest en een stuk meer eet dan normaal gesproken. Het is dan lastig om een bepaald dieet vol te houden.

MyFitnessPal downloaden

Je hebt de keuze uit een gratis account en een premium account. Ik heb al jarenlang een gratis account en red mezelf daar prima mee. Er zitten echter een aantal verschillen tussen een gratis en premium account. Zo heb je met een premium account bijvoorbeeld geen advertenties en kun je bestanden exporteren. Je hebt twee verschillende opties bij een premium account. Namelijk: maandelijks een bedrag betalen van 9,99 of jaarlijks 49,99. Download MyFitnessPal door middel van de volgende knop:

Conclusie over MyFitnessPal

Ben je op zoek naar een App om je fitness doelen te bereiken, dan is MyFitnessPal zeker een goede App om op je telefoon te hebben. Het helpt je bij het berekenen van je caloriebehoefte op basis van je lengte, leeftijd, levensstijl, geslacht en fitness doelen. In de MyFitnessPal App kun je per maaltijd dagelijks bij houden hoeveel calorieën je hebt gegeten. Alle macro ‘s, vitaminen en mineralen worden ook in de App bij gehouden. Je weet dus precies of je voldoende eet en hoeveel je nog van een bepaalde stof moet nuttigen. Niet alleen je voeding, maar ook je dagelijkse calorieverbranding en gewicht kun je in de App bijhouden. Zo weet je precies of je op schema zit bij het behalen van je fitness doelen.

Deel dit artikel:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Bekijk ook eens deze berichten: