Freelancers komen in vele beroepen voor. Het is een specifieke vorm die wordt gebruikt bij het aannemen van werkgerelateerde opdrachten. Ze zijn niet officieel in loondienst, maar zijn tijdelijk in dienst van een opdrachtgever. Officieel kun jij je bij de Kamer van Koophandel niet inschrijven als freelancer, maar toch wordt de term vaak gebruikt bij zzp’ers. Binnen dit artikel wordt er ingezoomd op freelance tekstschrijvers. Tekstschrijvers die dus (tijdelijk) hun kunsten inzetten voor de onderneming van een ander.
Freelance tekstschrijvers verdienen hun geld door middel van het schrijven van teksten voor verschillende bedrijven. Het grootste verschil tussen normale schrijvers, redacteurs en freelance tekstschrijvers, zit hem in dat freelance tekstschrijvers voor verschillende opdrachtgevers werken en redacteurs en normale schrijvers in loondienst zijn bij een bedrijf. Doordat de opdrachtgevers verschillend zijn, is het werk óók uiteenlopend. Het ligt er maar net aan wat een opdrachtgever voor tekst wilt ontvangen. Over het algemeen kun je denken aan het verzorgen van PR- en communicatiewerkzaamheden, journalistieke rapportages en tekstbijdrages.
Ondanks de opdrachten kunnen verschillen, zijn er tekstschrijvers die volledig generalistisch zijn en dus over alle onderwerpen iets pakkend op papier kunnen zetten, maar er zijn ook specialisten. Dat zijn de schrijvers die zich volledig vast hebben gebeten in een bepaalde sector, thema en/of vakgebied. Daarnaast kan ook de schrijfstijl van schrijvers flink uiteenlopen. Waar de een juist meer nonchalant schrijft, schrijft de ander juist heel zakelijk. Een goede schrijver kan beide schrijfstijlen hanteren en zich aanpassen aan de opdracht.
Er zijn een aantal manieren om freelance tekstschrijver te worden. Je kunt ervoor kiezen om een opleiding te doen als journalist of op het gebied van communicatie, taal of media. Op die manier heb je een HBO of universitaire achtergrond en doe je tijdens je opleiding ervaring op door middel van stage’s en praktijkopdrachten. Het mooie daaraan is niet alleen de ervaringen die je opdoet, maar ook de contacten die je ermee opbouwt.
Andere tekstschrijvers rollen als het ware in het werk. Hiermee kan je zonder een passende opleiding, toch aan de slag als copywriter, tekstschrijver en/of redacteur. Overigens wilt het niet zeggen dat je zonder opleiding niet nét zo ver kunt komen, wel kan het zo zijn dat opdrachtgevers een passende opleiding een vereiste vinden. Welke weg je ook bewandelt, als zelfstandig tekstschrijver ben je verplicht om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Veel platforums waar jij je als tekstschrijver kunt laten registeren, vragen ook altijd een btw-nummer en/of KVK-nummer.
Er zijn een aantal afwegingen die je in gedachten moet houden. Net als aan alles, zit er namelijk ook aan dit beroep voor- en nadelen.
Schrijfopdrachten kunnen worden onderverdeeld in een aantal soorten, namelijk offline en online opdrachten. Ondanks er nog steeds veel wordt gedrukt in bladen en kranten, is er online ook ontzettend veel vraag naar tekstschrijvers. Graag splits ik de mogelijke teksten voor je op.
Vooral wanneer je gespecialiseerd bent in SEO-teksten ben je erg gewild. Zoekmachineoptimalisatie zorgt er namelijk voor dat bedrijven beter worden gevonden, in bijvoorbeeld Google, en dat zorgt voor meer organische groei. Hoe hoger je scoort bij zoekopdrachten, hoe beter natuurlijk. Bedrijven zijn continu opzoek naar manieren om beter gevonden te worden en betalen daarom ook graag tekstschrijvers die zeggen dat te kunnen realiseren. Het vraagt namelijk nogal wat kennis om zoekwoorden op zo’n manier in je tekst te verweven dat het niet onprettig leest en dat het ook nog is scoort op een goede relevantie voor zoekopdrachten.
Bij informatie teksten schrijven schrijvers bijvoorbeeld een handleiding van jouw dienst en/of product, maar je kunt ook denken aan een informatief boek zoals een schoolboek of een gebruikshandleiding. De teksten geven iemand instructies, verdiepende informatie of een extra uitleg. Het is belangrijk dat hier geen fouten in vermeldt staan. De geloofwaardigheid van boeken gaan dan achteruit of mensen begrijpen jouw handleiding niet. Dit kan je klanten kosten omdat je wilt dat gebruikers een positieve ervaring hebben met jouw dienst.
Er zijn natuurlijk ook een hoop teksten die mensen kunnen amuseren, denk maar is aan een amuserend boek, korte verhalen, gedichten, stripverhalen, toneelstukken en dergelijke. Het leuke aan dit soort teksten is dat het op zo’n manier beschreven is dat de grap overkomt. Je leeft mee met het personage, je kunt voelen en inbeelden hoe de situatie zou zijn. Zonder deze emotionele ervaring, zullen mensen geen fan zijn van jouw teksten.
Er zijn ook schrijvers die beschouwende teksten schrijven. Hierbij kun je denken aan recensie, discussiestuk of beschouwing. Dit kan soms over hele gevoelige onderwerpen gaan die veel lezers kunnen raken. Het is dus belangrijk om de juiste woordkeuzes te kiezen en de zinnen op de juiste manier samen te stellen. Wanneer je iets op de verkeerde manier beschrijft, kan het standpunt van jouw tekst verkeerd begrepen worden. Hierdoor kun je een hoop mensen tegen het harnas in jagen. Wees dus bewust van je woordkeuzes.
Wanneer je een overtuigende tekst gaan schrijven, moet je denken aan een betoog, ingezonden brief of debattekst. Jij wilt een bepaald thema op tafel leggen. Ook hierbij is het van cruciaal belang om de juiste woorden voor de teksten te kiezen. Een verkeerde woordkeuze kan ervoor zorgen dat jouw tekst onderuit wordt gehaald. Wees dus ook hier bewust van je woorden.
Schrijvers kunnen ook activerende teksten schrijven. Folders, verkiezingsaffiches, reclame en advertenties behoren tot de activerende teksten. Je wilt de lezer tot iets toe aanzetten. Er zijn namelijk bepaalde woorden die onbewust ervoor zorgen dat mensen bereid zijn om datgene te gaan doen wat jouw activerende tekst wilt. Bijvoorbeeld stemmen op een bepaalde partij, een bepaalde actie kopen of iets dergelijks.
Er is geen inkomen, zonder opdrachten en dus is het elke keer weer opnieuw een opgave om aan opdrachten te komen. Er zijn een hoop websites waar jij opzoek kunt naar freelance tekstschrijver opdrachten. Hierbij kun je denken aan je Textbroker, Fiver en Freelance.nl. Door middel van die platforums kun jij aan betaalde opdrachten komen, die zij voor je vinden en bemiddelen. Daarnaast kun je zelf actief op zoek gaan naar opdrachten. Dit kun je doen door bedrijven te benaderen en door vacaturesites te doorzoeken. Je vindt regelmatig een mooie vacature voorbij komen op bijvoorbeeld Indeed en de Nationale Vacature Bank.
Verder draait het volledig om netwerken. Zo zijn er bijvoorbeeld Facebookgroepen waarin af en toe oproepen voorbij komen, social media kanalen waarmee jij jezelf op de kaart kunt zetten en uiteraard je eigen website waarmee jij je vindbaarheid kunt vergroten. Lever je goed werk, dan kan mond op mond reclame ook zeker wonderen voor je verrichten.
Eigenlijk zijn er drie manieren waarop schrijvers hun tarieven kunnen bepalen. Je kunt een bepaald bedrag per woord rekenen, je kunt een uurtarief vaststellen en je kunt ervoor kiezen om per project een bedrag te bepalen. Alle opties hebben natuurlijk voor- en nadelen en dus hangt het af van de situatie.
Het is vrij normaal om een bedrag per woord te rekenen. Een vrij gangbare prijs is 0,03 of 0,05 cent, maar er zijn ook tekstschrijvers die €0,01 of juist €0,25 cent vragen per woord. Voor een tekst van 500 woorden en een tarief van €0,03, verdien je dus €15,-. Voor de klant is dat natuurlijk ontzettend goedkoop voor een goed stuk tekst, maar de schrijver moet hier al zijn kosten van betalen. Je moet dan dus flink wat opdrachten binnen slepen om rond te kunnen komen. Bij een tarief van €0,25 en nog steeds 500 woorden, verdien je €125,-. Een tekstschrijver doet er soms lang over om een tekst goed te laten lopen en met €125,- kun je in ieder geval al gemakkelijker de kosten betalen.
Een andere manier dat freelance tekstschrijvers gebruiken, is een uurtarief bepalen. Net als voor het bedrag per woord, lopen ook hier de prijzen uiteen. De ene schrijver vraagt €20,- en de ander juist €125,-. Aan de ene kant is het een eerlijke manier aangezien je betaald krijgt voor de uren die je erin stopt, maar aan de andere kant is het helemaal niet eerlijk. De ene schrijver schrijft veel sneller dan de ander en dus hoe langzamer je schrijft, hoe meer je betaald krijgt. Helemaal als het uurtarief goedkoper lijkt, kan een goedkopere tekstschrijver meer kosten dan een “duurdere” tekstschrijver. Het is dus een risico voor de klant om te bepalen welke tekstschrijver hij het beste kunt kiezen.
Een tekstschrijver kan er ook voor kiezen om een projectprijs op te stellen. Van te voren bepaal je dan, hoeveel tijd je denkt kwijt te zijn aan een bepaalde opdracht. Dat bedrag doe je vervolgens keer het uurtarief dat je opstelt. Dat is dan het bedrag dat de tekstschrijver verdient voor een bepaald project. Blijkt dan dat je als schrijver er langer of juist er korter over doet, is dat een meevaller of juist tegenvaller. Het kan dus zijn dat je uiteindelijk meer of minder verdiend dan je uurtarief.
In principe kun je zelf beslissen op welke manier jij je tarief als freelance tekstschrijver wilt hanteren. Het ligt er maar net aan hoeveel ervaring je hebt, welke diensten jij levert en hoe de overeenkomst met de klant eruit komt te zien. Heb je een overeenkomst liggen dat meerdere artikelen/teksten bevat, dan is het verstandig om en projectprijs te hanteren. Hierdoor weet de klant precies wat het hem of haar gaat kosten. Gaat het om een eenmalig artikel dan is het misschien niet helemaal passend om een projectprijs te hanteren, maar juist voor een uurtarief of bedrag per woord te gaan.
Er zijn een aantal redenen om een freelance tekstschrijver aan te nemen. Ze lijken misschien voor de hand liggend, maar toch wil ik ze even benoemen.
Allereerst bespaart het bedrijf er zelf behoorlijk wat tijd mee. Het kost een hoop tijd om goede teksten te schrijven die ook online goed scoren. Door dit uit te besteden kunnen bedrijven/ondernemers zich gaan focussen op wat zij het liefste doen. Wanneer je niet weet wat je doet, zullen je teksten niet goed gaan scoren. Er zijn namelijk al duizenden zoekresultaten op bepaalde zoekwoorden. Je teksten moeten uitblinken om goed te scoren. Een bedrijf bespaard dus tijd.
Ondanks ondernemers en bedrijven veel van hun vakgebied afweten, is het hele andere koek om het ook nog daadwerkelijk op te schrijven. De tijd die jij stopt in het schrijven van een nette en het liefste foutloze tekst, kan jij niet stoppen in je onderneming. De juiste woorden vinden, de juiste toon aanslaan en ook nog goed vindbaar worden, is niet zo makkelijk als het lijkt. Wanneer je geen plezier ervaart in het schrijven van teksten, is het uitbesteden een logische en slimme stap.
Bij het onderhouden van een website, komt meer kijken dan enkel wat teksten. Je hebt namelijk steeds meer teksten nodig om vindbaar te zijn en te blijven. Daarnaast moet je website ook nog goed in elkaar worden gezet. Tekstschrijvers kunnen dit vaak voor je regelen zodat jouw teksten vanuit technisch aspect ook aan zullen slaan.
Naast mijn eigen blog, bied ik mijn diensten ook aan als freelance tekstschrijver voor anderen. Als je benieuwd bent naar mijn werk dan kun je de alinea hieronder lezen. Ik ben vrij inzetbaar voor verschillende soorten opdrachten, maar ik ben met name gespecialiseerd in SEO teksten. SEO is namelijk een grote factor voor mijn blogwebsite. Ik heb mijn ervaring en kennis daarover daarom flink ontwikkeld om de beste resultaten te kunnen behalen. Naast webteksten ben ik ook gespecialiseerd in onderzoeken. Tijdens en na mijn HBO-opleiding heb ik meerdere onderzoeken uitgevoerd en uitgewerkt, zowel in het Engels als in het Nederlands.
Zoals je eerder hebt kunnen lezen, zijn er dus drie manieren om je tarieven te bepalen. Uiteraard hangt het van een aantal factoren af. Wil je mijn tarieven als tekstschrijver weten, dan kun je altijd contact met mij opnemen. Je kunt contact opnemen door het contactformulier onderaan deze pagina in te vullen.
Mijn werk is onder andere te vinden op Alstu.nl. Ik schrijf in opdracht van hen als copywriter wekelijks een artikel over verschillende onderwerpen. Daarnaast vindt je mijn werk uiteraard op deze website. Alle teksten op Kim Shares All heb ikzelf geschreven. Hierdoor heb je een indicatie van mijn schrijfstijl. Hieronder vind je mijn laatste drie artikelen. Daarnaast ben ik mede-schrijver/onderzoeker aan het onderzoek: on becoming an good probation worker.
Je kunt mij inhuren als freelance tekstschrijver. Neem contact met mij op door het contact formulier hieronder in te vullen.
DEEL DEZE PAGINA:
Laat je e-mailadres hieronder achter en blijf op de hoogte van nieuwe blogs op Kim Shares All