Je eetlust in de zomer + mijn lekkerste zomer gerechten

De lekkerste zomer gerechten

De zomer is aangebroken en dat betekend natuurlijk tijd voor een lijstje met gerechten die ik echt heerlijk vind in de zomer. Niets gaat boven een heerlijke lichte maaltijd op een zwoele zomerse avond. Toch is het soms lastig om aan zomer gerechten te komen waar je ook daadwerkelijk trek in hebt. Je eetlust is vaak minder in de zomer en dus is help ik je graag aan een aantal heerlijke zomer gerechten. 

Eetlust in de zomer

Als ik mijn eetlust in de zomer vergelijk met die in de winter is hij toch vaak een stuk minder in de zomer. De goed gevulde gerechten in de winter zijn dan wat mij betreft veel te zwaar. Ik vroeg me af waarom dit eigenlijk zo is en ben op onderzoek uitgegaan. Je lichaam verbruikt veel energie om je eten te verteren. Allerlei processen worden in werking gezet om alles af te breken en te verwerken. Hierdoor komt er warmte vrij en je hebt het al warm door het weer. 

Daarnaast vraagt het je lichaam energie om je lichaam af te koelen bij warm weer. Grote en zware gerechten zorgen er dus voor dat jij het nog warmer krijgt. Dat is juist wat je niet nodig hebt. Je lichaam heeft vocht nodig om niet uit te drogen en heeft daarom meer behoefte aan water. Het kost je lichaam namelijk veel meer energie om je lichaam op te warmen, dan om het af te koelen. 

Wat zijn de gevaren? 

Veel mensen raken in paniek wanneer zij ineens minder eten. Toch kan het geen kwaad om een keer een maaltijd te laten staan wanneer je gezond bent. De gevaren zijn ervoor mensen die een zwakkere weerstand hebben, in een oudere leeftijdscategorie zitten en voor mensen die normaal gesproken al moeite hebben met eten. Voor hen is het belangrijk om voldoende eten te blijven nuttigen. Het is raadzaam om dan meerdere kleine porties te eten. 

Of je nu gezond bent of niet, iedereen kan wel wat extra fruit en groenten gebruiken. De eiwitten die in kaas en vlees zitten, kost jouw lichaam het meeste energie om te verteren. Veel mensen hebben daarom in de zomer geen trek in dit soort ingrediënten. Vitamines en mineralen komen wij grotendeels te kort en dus is de zomer uitermate geschikt om een extra vitamine-boost tot je te krijgen. Kijk dus is naar zomer gerechten met veel fruit en/of groenten. 

Sporten in de zomer / eiwitten in de zomer

Sporters staan natuurlijk bekend om hun eiwit inname. Moet je dan nu veel eiwitshakes gaan nuttigen om toch aan je eiwitten te komen in de zomer? Dat kan, maar hoeft niet perse. Eiwitten komen in veel verschillende producten voor. Je kunt bijvoorbeeld ook denken aan noten, linzen, yoghurt en vleesvervangers. Het is belangrijk om niet te veel eiwitten tot je te nemen. Een te veel aan eiwitten is schadelijk voor je nieren, botmassa en kan voor gewichtstoename zorgen. 

Zomerse seizoensingrediënten

Net als in ieder seizoen, zijn er ook in de zomer een aantal ingrediënten die specifiek in de zomer te krijgen zijn, alhoewel de mogelijkheden van tegenwoordig het mogelijk maakt om alles het hele jaar door te eten. Mensen raken echter steeds meer in lijn met de natuur. Er zijn simpelweg een aantal ingrediënten die gewoon niet zo goed smaken in de winter als in de zomer. Op www.boodschappen.nl vindt je allerlei gerechten die deze heerlijke zomerse seizoensingrediënten bevatten. Zomerse seizoensingrediënten zijn onder andere: zomer seizoensgroenten

  • andijvie
  • bosui
  • bleekselderij
  • courgette
  • paksoi
  • peultjes
  • rode biet
  • zeekraal
  • rabarber
  • kers
  • aardbei
  • bes
  • pruim
  • framboos
  • braam
  • pruimen

Meer inspiratie nodig rondom zomer gerechten? 

Aangezien Nederland niet bepaald bekend staat om de beste keuken voor zomer gerechten, is het soms lastig gerechten te verzinnen die aansluiten bij de zomer. Nederland staat bekend om de stampotten, aardappelen en dergelijke. Niet echt geschikt om in de zomer te nuttigen. Gelukkig bestaat de wereld uit allerlei culturen die wel bekend staat om hun zomer gerechten. Bijvoorbeeld de Afrikaanse, Aziatische en Thaise keuken. Daarnaast is uiteraard de originele Italiaanse keuken en Spaanse keuken uitermate geschikt. 

Mijn favoriete zomer gerechten

Eten is een van mijn favoriete bezigheden en dit doe dat dan ook graag. Een echte bourgondiër zoals ze zeggen. Je moet er alles aan doen om van het leven genieten want je leeft maar een keer. Eten is daar wat mij betreft toch wel een groot onderdeel van. Ik deel graag met jou mijn favoriete zomer gerechten: 

Tapas als zomer gerechten

Ik ben dol op een tafel vol met hapjes. Ik ga dan ook graag bij La Cubanita eten, zoals in Utrecht en in Gouda. Naast dat ik dol ben op tapas restaurants, maak ik met alle liefde ook tapas thuis. Er zijn een aantal gerechten die ik absoluut niet kan missen, wanneer ik tapas ga eten. Wanneer er bijvoorbeeld een geweldige livestream van een festival is, maak ik graag verschillende soorten hapjes. De volgende zomer gerechten staan dan ook standaard op het menu: 

  • Gehaktballetjes in tomatensaus
  • Nacho’s met gesmolten kaas, zure room, tomatensalsa en guacamole
  • Brood met tomaten bruschetta, kruidenboter en aioli
  • Calamaris met aioli 

Nacho’s als zomer gerecht

Eigenlijk is dit een van de zomer gerechten die ik het hele jaar wel kan eten. Ik maak nacho’s het liefste met gehakt, maar met kip is het ook net zo lekker. Eens in de zoveel tijd pak ik een nieuw nacho gerecht en probeer hem met alle liefde uit. Het is maar goed dat er een hoop nacho recepten te vinden zijn. Neem bijvoorbeeld is een kijkje tussen deze zomer gerechten van nacho’s. De volgende ingrediënten doe ik er het liefste doorheen

  • Gehakt
  • Ui
  • Tomaat
  • Tomatensalsa
  • Mais
  • Knoflook
  • Geraspte kaas
  • Mexicaanse kruiden
  • Chilipoeder

Smoothies als zomer gerecht

Ik heb al eerder een uitgebreid artikel over smoothies geschreven, ik ben er echt dol op. Je kunt verschillende zomer ingrediënten aan  je smoothie toevoegen. Overigens vind ik dat mango, avocado, ananas en perzik het ook heel goed doen in  een smoothie. Op www.boodschappen.nl vind je overigens ook een uitgebreide lijst aan smoothies. Het volgende recept is een van mijn favoriete: 

  • Perzik
  • Avocado
  • Mango
  • Ananas 
  • Cranberry’s
  • Bessen

Barbecue als zomer gerechten

Uiteraard kan de barbecue in dit rijtje niet ontbreken. In de zomer wil ik niets liever dan buiten eten en de barbecue maakt dat natuurlijk mogelijk. Ik vind het onwijs leuk als de tafel vol eten staat en je van alles kan pakken. Salades, broodjes, sausjes en verschillende soorten zomer gerechten staan bij de barbecue op tafel. Het liefste eet ik de volgende dingen

  • Saté 
  • Spareribs
  • Pulled pork
  • Hamburger
  • Fruitspiesje
  • Geroosterde groente

Fruitsalade als zomer gerecht

In veel zomer gerechten wordt fruit verwerkt. Het bevat veel vocht en is ook nog is verfrissend. Ik maak dan ook graag een heerlijke fruitsalade om de warme dagen door te komen. Uiteraard bevatten die salades de zomer seizoensingrediënten, maar vaak doe ik er ook de producten in die niet perse in de zomer groeien. Om een indruk te geven wat ik er in doe:

  • Banaan
  • Meloen
  • Watermeloen
  • Kiwi
  • Sinaasappel
  • Peer

Tot slot over zomer gerechten en de vochtbalans in je lichaam

Uiteraard zijn er nog veel meer zomer gerechten die heerlijk zijn om van te genieten. Waar je ook voor kiest, het moeten gerechten zijn die voornamelijk het vochtgehalte in je lichaam in balans houden. Je lichaam bestaat voor 70% uit water. Water is nodig in alle onderdelen van je lichaam, het is namelijk voor bijna alles de basis. Wanneer je structureel vocht te kort komt, kun je chronische klachten ontwikkelen. Voldoende water is dus een belangrijk onderdeel van je gezondheid. 

Aangezien ieder lichaam anders is, is de behoefte ook bij iedereen anders. 70% bij iemand van 110 kilo, is nou eenmaal meer dan bij iemand van 60 kilo. Gelukkig is er een simpel rekensommetje die ervoor zorgt dat jij exact weet hoeveel ml water jij nodig hebt. Je doet namelijk je gewicht in kilo x 30ml water. De uitkomst daarvan is het aantal ml dat jij elke dag zou moeten nuttigen. 

De nodige mineralen in zomer gerechten

De mineralen in je eten en drinken spelen ook een belangrijke rol in de vochtbalans van je lichaam. Mineralen zorgen voor een goede gezondheid, groei en ontwikkeling. Je lichaam is niet instaat mineralen zelf aan te maken en dus is het afhankelijk van de voeding die je eet. Er zijn essentiële mineralen die je lichaam elke dag nodig heeft. Hierbij kun je denken aan: calcium, magnesium, fosfor en kalium. 

Naast mineralen zijn er ook een aantal stoffen die spoorelementen heten. Je lichaam kan ook die stoffen niet zelf aan maken en de inname is dus afhankelijk van je voeding. Onder deze stoffen vallen onder anderen koper, zink, fluoride en ijzer. Het voedingscentrum heeft over mineralen en spoorelementen een uitgebreid artikel geschreven. Het artikel kan je hier vinden. 

Ook bij mineralen geldt dat er een goede balans moet zijn met de inname. Een teveel aan mineralen en spoorelementen is niet goed. Dit kan voorkomen wanneer je ervoor kiest om extra voedingssupplementen te slikken. Krijg je juist te weinig mineralen binnen dan is dat ook weer niet goed. Je lichaam kan zich dan niet goed ontwikkelen. In westerse landen komt dit enkel voor bij chronisch medicijngebruik, langdurige ziekte en bij eenzijdige eetgewoonte.

Op veel voedingsverpakkingen staat aangegeven wat de aanbevolen hoeveelheid is voor bepaalde mineralen en vitamines. Over het algemeen is deze hoeveelheid een goede leidraad. Er zijn uitzonderingen waarbij je lichaam een grotere hoeveelheid nodig heeft. Je hebt bijvoorbeeld meer ijzer nodig wanneer je erg jong bent, zwanger bent, hevig menstrueert en wanneer je borstvoeding geeft. Volg je een streng dieet en val je daar veel mee af, controleer dan even of je wel voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt. Hetzelfde geldt overigens wanneer je een vegetariër bent of veganistisch leeft. 

Wat zijn jullie favoriete zomer gerechten?

zomer gerechten

DEEL DEZE PAGINA:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Misschien vindt je dit ook interessant?