Meer vitamines binnen krijgen?

Vitamines

Het is altijd een struggle om te zorgen dat je voldoende vitamines binnen krijgt. Maar nu helemaal met de huidige situatie rondom het Corona virus. In de winkels wordt zo’n beetje gestreden om aan tabletten vol vitamines te komen. De meningen zijn er over verdeeld of het echt zal helpen tegen Corona. Het helpt je lichaam in ieder geval wel om sterker en gezonder te zijn. Wat ik eigenlijk al een langere tijd doe om meer vitamines binnen te krijgen, zijn frozen smoothies. Het zorgt niet alleen voor meer vitamines maar het is daarnaast ook nog is heerlijk en het helpt je tijdens de warme dagen af te koelen. 

Frozen Smoothies

Dit is een ideale manier om meer groenten en fruit binnen te krijgen. Het beste is om bevroren fruit te gebruiken omdat dat ervoor zorgt dat het drankje wat voller is. Je kunt uiteraard ook kiezen voor fruit dat niet bevroren is, het drankje wordt dan alleen wat dunner en zorgt voor minder verfrissing. Wat ik zelf ook erg fijn vindt, is dat het er ook voor zorgt dat je fruit en groenten kunt “redden” van bederven. Je kunt namelijk al je fruit en groente op tijd invriezen om ze vervolgens te gebruiken in jouw heerlijke smoothie! 

Hoe maak je het?

Allereerst heb je een blender of nutribullet nodig om je fruit en groenten mee te blenderen. Uiteraard kun je ook andere producten gebruiken zolang je er maar (bevroren) fruit en groenten mee kunt blenderen. 

Wat zijn de ingrediënten voor deze bom vol vitamines?

  • (Bevroren) fruit 
    Je kunt eigenlijk alle soorten fruit kiezen. Nu kun je ervoor kiezen om je eigen fruit in te vriezen maar je kunt ook voor bevroren fruit uit het vriesvak in de winkel kiezen. De keuze is uitgebreider dan je denkt en het is ook regelmatig in de aanbieding! 
  • Groenten
    Niet iedere groente is geschikt voor een smoothie. Sommige groenten blenderen namelijk niet voldoende waardoor je het niet lekker kunt drinken. Selderij, sperziebonen, venkel en peulen bijvoorbeeld. Bladgroenten zoals spinazie zijn wel heel geschikt!
  • Vruchtensapje of water
    Dit heb je nodig om de iets vloeibaarder te maken. Doordat je bevroren ingrediënten gebruikt, heb je iets nodig om het te verdunnen anders heb je namelijk schaafijs. Dat lijkt mij ook heel lekker maar dat is niet wat ik maak. Overigens is dit een mooi manier om nog meer vitamines in je drankje te verwerken. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor zelf-geperste jus d’orange of een ander sapje. Ikzelf vind mango-sap het heerlijkst!

    Voeg geleidelijk aan meer van het sap toe als je smoothie te dik is. Het kan namelijk voorkomen dat je blender niet verder komt omdat het te dik is of het mengsel nog te bevroren is. Wat extra vocht toevoegen, zorgt ervoor dat je blender weer verder kan. 

  • Eventueel nog pitten of zaden
    Je kunt er ook voor kiezen om pitten of zaden mee te blenderen. Dat geeft weer extra gezonde vetten en vezels. Je kunt het ook er altijd uit laten. Lijnzaad is een zaad die erg geschikt is voor de blender. 
  • Noten
    Je kunt er ook voor kiezen om noten toe te voegen.  Niet iedereen houdt van stukjes in zijn smoothie(ja, ik ben daar er een van). Een goede oplossing is dan om notenpasta toe te voegen zoals pindakaas, amandelpasta of sojapasta. 
Frozen Smoothie

Probeer bijvoorbeeld is deze drankjes vol vitamines!

Tropical 

  • Mango blokjes
  • Ananas blokjes
  • Passievrucht blokjes
  • Banaan schijfjes
  • Mango sap

Red

  • Aardbeien
  • bosvruchten
  • blauwe bes
  • banaan
  • sinaasappel sap 

Tot slot over deze vitaminebom

Er zijn een hele hoop smoothie mogelijkheden om meer vitamines binnen te krijgen! Je kunt Google raadplegen voor een hele hoop lekkere smoothie recepten. Er zijn bijvoorbeeld ook smoothies die zuivel, zoals yoghurt, bevatten. Probeer vooral wat dingen uit, want laten we eerlijk zijn de meeste ingrediënten gaan onwijs goed met elkaar! Ik ben ontzettend benieuwd welke varianten jij gaat uit proberen en laat me vooral weten welke smoothies je hebt gemaakt! 

Hoe krijg jij extra vitamines binnen?

vitamines

SHARE:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email