Meer vitamines door frozen smoothies

Vitamines

Het is altijd een struggle om te zorgen dat je voldoende vitamines binnen krijgt. Maar nu helemaal met de huidige situatie rondom het Corona virus. In de winkels wordt zo’n beetje gestreden om aan tabletten vol vitamines te komen. De meningen zijn erover verdeeld of het echt zal helpen tegen Corona. Het helpt je lichaam in ieder geval wel om sterker en gezonder te zijn. Wat ik eigenlijk al een langere tijd doe om meer vitamines binnen te krijgen, zijn frozen smoothies. Het zorgt niet alleen voor meer vitamines maar het is daarnaast ook nog is heerlijk en het helpt je tijdens de warme dagen af te koelen. 

Wat zijn frozen smoothies?

Een frozen smoothie of een smoothie is eigenlijk een verdunde puree dat bestaat uit groenten en fruit naar keuze. Dit klinkt misschien wat onsmakelijk, maar je mixt de groenten en fruit zo fijn dat er een puree ontstaat. Om dit te kunnen drinken kun je er water, sap, yoghurt of melk aan toevoegen. Een smoothie is erg gezond omdat je er ook noten, pitten en zaden aan toe kunt voegen. Je kunt ook kiezen voor aanvullende poedertjes, zoals hennep proteïnepoeder. 

Frozen smoothies zijn de ideale manier om meer groenten en fruit binnen te krijgen. Het beste is om bevroren fruit te gebruiken omdat dat ervoor zorgt dat het drankje wat voller is. Je kunt uiteraard ook kiezen voor fruit dat niet bevroren is. Alleen dan is het drankje dunner en zorgt het voor minder verfrissing. Wat ik zelf ook erg fijn vind, is dat het er ook voor zorg dat je fruit en groenten kunt “redden” van bederven. Je kunt namelijk al je fruit en groente op tijd invriezen om ze vervolgens te gebruiken in jouw heerlijke frozen smoothie! 

Wat is het verschil tussen een sapje en een frozen smoothie?

Bij een sap pers je het vocht uit de vrucht en daarmee scheid je vezels van het vocht. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je jus d’ orange maakt. Een sapje zit nog steeds vol vitamines en mineralen. Je lichaam kan dit ook makkelijk opnemen omdat het geen vezels hoeft af te breken. Ook met een sapje kun je creatief zijn en het door middel van een sapcentrifuge ook groenten verwerken. Je kunt bovendien kruiden en specerijen toevoegen om verschillende sapjes te krijgen. Ideaal ook voor kinderen om bepaalde groenten en dergelijke binnen te krijgen. 

Bij een smoothie gaat het juist om geschild fruit en groente. Dit meng je met water, sap, melk, yoghurt, noten en/of zaden. Alle vezels worden op die manier verwerkt in het drankje en dus is het voedzamer dan een sapje. Het kan soms zelfs dienen als een volwaardige maaltijd. Een smoothie is dan ook vaak romiger en voller dan een sapje. Aan smoothies kun je een hoop toevoegen, zoals honing, dadels, superfoods en allerlei gezonde poedertjes. Daarmee verrijk je jouw drankje nog meer en kun je het nog gezonder maken. 

Wat zijn de voordelen aan frozen smoothies?

Er zijn een aantal redenen waarom je frozen smoothies kunt overwegen om extra vitamines binnen te krijgen. Uiteraard is een frozen smoothie simpelweg heel erg lekker. Je kunt kiezen uit allerlei verschillende smaken en kunt het uiteraard volledig zelf samenstellen. Op die manier heb je een verfrissend drankje die gemakkelijk wegdrinkt.

Je krijgt dankzij frozen smoothies makkelijker vitamines binnen

Een frozen smoothie is de ideale manier om extra groenten en vruchten binnen te krijgen. Niet alleen voor volwassenen, maar ook voor kinderen is het soms makkelijker om iets te drinken dan om iets te eten. Wanneer je een smoothie op de juiste manier hebt samengesteld, kun je zelfs sommige vruchten, groenten en noten verbloemen qua smaak. Vooral voor moeilijke eters is dit een geschikte manier omdat je de smaak kunt beheersen. Voor velen is een smoothie dus een goede manier om extra vitamines en mineralen binnen te krijgen. 

Naast de smaak kun je met een frozen smoothie ook de structuur van voeding veranderen. Er zijn een hoop mensen die structuur gevoelig zijn. Je wilt bijvoorbeeld bepaalde voedingsmiddelen vermijden om de structuur die het heeft. Het kan bijvoorbeeld te hard zijn, te zacht of vol pitten zitten. Door dit te vermengen met ander voedsel, hoef je dit niet te kauwen en kun je dus de structuur veranderen. 

Je verkleint de kans op verstikkingen

De kans op aspiratie, oftewel verstikkingen, is bij de één groter dan bij de ander. Aangezien voeding verschillende structuren heeft, kun je met frozen smoothies de kans op verstikkingen verkleinen. Verstikkingen bij het drinken gebeuren namelijk minder snel dan bij het eten. Het kan daarom ook een veiligere manier zijn om voedingsstoffen binnen te krijgen. Dit is uiteraard niet voor iedereen het geval, maar sommige mensen blenderen zelfs hele maaltijden om verstikkingen te verminderen. 

Een frozen smoothie is erg verfrissend in de zomer

Uiteraard is een frozen smoothie ook geweldig in de zomer. Aangezien je bevroren fruit gebruikt, heb je een drankje dat een structuur heeft dat tussen een slush puppy en milkshake inzit. Het is onwijs verfrissend en daarnaast een heerlijke afwisseling tussen de ijsjes en water door. Bovendien is het ook een stuk gezonder om voor een frozen smoothie te kiezen in plaats van ijs. 

Frozen smoothies bevatten vezels en antioxidanten

Bij smoothies hoef je de schil van een vrucht niet te verwijderen. Dit is een groot voordeel omdat het drankje daarmee bomvol zit met vezels. Vezels voorkomen verstoppingen en zorgt voor een verzadigd gevoel. Je hebt dan minder snel honger. Daarnaast verlagen vezels je cholesterol gehalte. Antioxidanten beschermen je cellen en je lichaam. Hierdoor herstel je sneller. Dat is een stuk gezonder dan het nemen van supplementen omdat je lichaam antioxidanten van voedsel makkelijker kan opnemen. 

Is een frozen smoothie gezond?

De meningen zijn erover verdeeld of een frozen smoothie gezond is. Om een inschatting te maken over de gezondheid van frozen smoothies kun je aan een aantal dingen denken. Allereerst hangt er maar net van af waarmee je een frozen smoothie vergelijkt. Het is bijvoorbeeld gezonder dan frisdrank omdat het vol mineralen en vitamines zit, maar het is niet gezonder dan vers fruit. Daarvan is namelijk de structuur niet kapot gemaakt. Bovendien bevat een vers gemaakt frozen smoothie meer vitamines dan de kant-en-klare smoothies in de winkel. 

Ondanks frozen smoothies qua mineralen en vitamines gezonder zijn dan frisdranken, betekent het niet dat een frozen smoothie minder suiker bevat dan een frisdrank. De natuurlijke suikers van fruit tellen namelijk op wanneer je meer fruit aan je smoothie toevoegt. Op die manier kan een frozen smoothie evenveel of zelfs meer suiker bevatten dan een glas frisdrank. Het is dus belangrijk om niet te veel en niet te vaak frozen smoothies te drinken. Zie het als een gezond tussendoortje. 

Tegenwoordig zijn sapkuurtjes onwijs populair. Je zet een sapkuur in om je lichaam te ontgiften van afvalstoffen, maar je kunt dus ook kiezen voor een smoothie kuur. Houd er rekening mee dat je maximaal een kleine week de sapjes drinkt. Je lichaam komt dan namelijk voedingsstoffen te kort en kan het zichzelf gaan afbreken.  Zelfs wanneer je normaal een frozen smoothie drinkt, moet je er rekening mee houden dat het je een minder verzadigd gevoel geeft dan vers fruit. Je lichaam registreert het namelijk niet als voedsel en geeft sneller het gevoel van trek af. 

Hoe maak je frozen smoothies?

Allereerst heb je een blender of nutribullet nodig om je fruit en groenten mee te blenderen. Uiteraard kun je ook andere producten gebruiken zolang je er maar (bevroren) fruit en groenten mee kunt blenderen. 

Wat kun je gebruiken voor frozen smoothies?

  • (Bevroren) fruit 
    Je kunt eigenlijk alle soorten fruit kiezen. Nu kun je ervoor kiezen om je eigen fruit in te vriezen maar je kunt ook voor bevroren fruit uit het vriesvak in de winkel kiezen. De keuze is uitgebreider dan je denkt en het is ook regelmatig in de aanbieding! 
  • Groenten
    Niet iedere groente is geschikt voor een smoothie. Sommige groenten blenderen namelijk niet voldoende waardoor je het niet lekker kunt drinken. Selderij, sperziebonen, venkel en peulen bijvoorbeeld. Bladgroenten zoals spinazie zijn wel heel geschikt!
  • Vruchtensapje of water
    Dit heb je nodig om de iets vloeibaarder te maken. Doordat je bevroren ingrediënten gebruikt, heb je iets nodig om het te verdunnen anders heb je namelijk schaafijs. Dat lijkt mij ook heel lekker maar dat is niet wat ik maak. Overigens is dit een mooi manier om nog meer vitamines in je drankje te verwerken. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor zelf-geperste jus d’orange of een ander sapje. Ik vind mangosap het lekkerste!

    Voeg geleidelijk aan meer van het sap toe als je smoothie te dik is. Het kan namelijk voorkomen dat je blender niet verder komt omdat het te dik is of het mengsel nog te bevroren is. Wat extra vocht toevoegen, zorgt ervoor dat je blender weer verder kan. 

  • Eventueel nog pitten of zaden
    Je kunt er ook voor kiezen om pitten of zaden mee te blenderen. Dat geeft weer extra gezonde vetten en vezels. Je kunt het ook er altijd uit laten. Lijnzaad is een zaad die erg geschikt is voor de blender. 
  • Noten
    Je kunt er ook voor kiezen om noten toe te voegen.  Niet iedereen houdt van stukjes in zijn smoothie(ja, ik ben daar er een van). Een goede oplossing is dan om notenpasta toe te voegen zoals pindakaas, amandelpasta of sojapasta. 
  • Yoghurt
    Naast dit alles kun je ook kiezen om yoghurt aan je frozen smoothie toe te voegen. Dit zorgt voor extra eiwitten en vetten. Yoghurt maakt het drankje daarnaast romig en vol. 
Frozen Smoothie

Probeer bijvoorbeeld is deze frozen smoothies vol vitamines!

Tropical 

  • Mango blokjes
  • Ananas blokjes
  • Passievrucht blokjes
  • Banaan schijfjes
  • Mango sap

Red

  • Aardbeien
  • bosvruchten
  • blauwe bes
  • banaan
  • sinaasappel sap 

Op zoek naar recepten voor frozen smoothies?

Het internet staat vol met verschillende recepten van smoothies en frozen smoothies. Je kunt ook kiezen voor verschillende receptenboeken vol smoothies en sappen. Op Bol.com kom je bijvoorbeeld een hoop verschillende opties tegen. De prijzen variëren van €1,81 tot €172,10. Je kunt hier alle boeken over smoothies en sappen vinden. 

Waar moet je rekening mee houden bij het maken van frozen smoothies?

De ingrediënten van frozen smoothies hebben soms de neiging om bruin te worden wanneer je de ingrediënten te lang niet nuttigt. Banaan en avocado worden bijvoorbeeld vrij snel bruin. Het drankje kan er dan wat onsmakelijk uit komen te zijn. Een beetje citroensap kan dat proces tegengaan. Uiteraard kun je er beter voor kiezen om je frozen smoothie snel op te drinken. Houd daarom rekening met de hoeveelheid die je maakt. Wanneer je drankje bovendien verder smelten en kan het erg waterig worden en is het verfrissende er bijna af. 

Ondanks frozen smoothies perfect zijn om extra vitamines mee binnen te krijgen, staan blenders en nutribullets erom bekend dat het ten koste kan gaan van het vitaminegehalte. Bij het fijnhakken van het fruit, noten en groente maak je namelijk de structuur kapot. Dit maakt dat er vitamines verloren gaan. Om toch aan voldoende vitamines te komen, heb je dus meer nodig dan de normaal gesproken 200-250 gram. 

Welke ingrediënten gebruik je liever niet bij een frozen smoothie?

Ondanks de opties qua fruit, groente, pitten en zaden onwijs uitgebreid is, zijn er ook een aantal ingrediënten die je beter kunt voorkomen of met mate moet gebruiken. Dit kan namelijk je blender beschadigen of er juist voor zorgen dat je het veel moeizamer kunt drinken. Ik loop ze graag even met je door. 

  • Sommige groente worden niet goed verwerkt door een blender, bijvoorbeeld selderij, venkel, sperziebonen en peulen. Hierdoor houd je een vezelrijke en draderige structuur over. Voor sommigen is dat niet heel smakelijk en anderen vinden dat niet vervelend. Houd er dus rekening mee wanneer je groenten toevoegt aan je smoothie. Hetzelfde geldt overigens voor sommige noten en zaden. De blender kan de pitjes namelijk niet altijd even goed fijnmalen waardoor je een korrelige structuur kan overhouden. 
  • Fruitsap is ook een onderdeel dat je met mate moet toevoegen aan je smoothie. Al het fruit bevat namelijk van nature al veel suikers. Met fruitsap kun je extra suikers aan je smoothie toevoegen waardoor het onnodig ongezond kan worden. Het aantal calorieën neemt dan namelijk toe. Je kunt ook voor water kiezen om je drankje te verdunnen. Hetzelfde geldt voor vruchten uit blik. In het blik zit vaak een siroop of zoete sap. Dit zorgt voor onnodige calorieën aan je frozen smoothie.
  • Bieten worden ontzettend onderschat. Het zit bomvol vitaminen, antioxidanten en mineralen. Rauwe rode bieten zijn echter heel moeilijk voor blenders om te vermalen. Sterker nog het kan je blender kapot maken. Je kunt ervoor kiezen om de rode bieten eerst te koken. Daarmee maak je de bieten namelijk zachter voor de blender.

Waarom gaan frozen smoothies en sport goed samen?

Er zijn meerdere onderzoeken geweest naar de effectiviteit van frozen smoothies en sport. Allereerst blijkt dat een frozen smoothie veel energie geeft en bovendien de hersteltijd verkorten. Dat is natuurlijk ideaal wanneer je sport. Het aantal vitamines en mineralen verminderen namelijk ontstekingen waardoor het hersteltijd aanzienlijk verkort en de pijn vermindert. Verder zorgt het drinken voor frozen smoothies voor minder pijn en klachten na het sporten. Het kan dus zeker een voordeel opleveren om als atleet of sporter smoothies aan je dieet toe te voegen.

Wat is een smoothie bowl?

Ben je de normale frozen smoothies of smoothies even zat, dan is een smoothie bowl een leuke afwisseling. De laatste jaren is een smootie bowl onwijs populair geworden. Het verschil is dat een smoothie bowl in een kom zit en gegeten wordt met een lepel en een normale smoothie wordt gedronken uit een glas en eventueel met een rietje. Aan een smoothie bowl kunnen allerlei verschillende toppings worden toegevoegd. Je kunt variëren tussen de toppings en de smoothie zelf. 

Waarom moet je kiezen voor een smoothie bowl?

Een smoothie bowl is een stuk gezonder, voedzamer en gevarieerder dan een smoothie zelf. Dit is dankzij de toppings aangezien je daarmee een volledige maaltijd kunt samenstellen. Bovendien kun je bij de toppings noten, zaden en granen toevoegen. Je hoeft de noten, zaden en granen dan niet aan de smoothie zelf toe te voegen, waardoor je een onprettige structuur voorkomt. Een ander voordeel is dat het verteringsproces van de maaltijd al in de mond kan beginnen, omdat je op de topping moet kauwen. Je lichaam neemt een smoothie bowl dus gemakkelijker op. 

Hoe maak je een smoothie bowl?

Om een smoothie bowl te maken begin je met maken van een normale smoothie. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je het minder vloeibaar moet maken dan een normale smoothie. Gebruik dus minder water, fruitsap, melk en/of yoghurt. Wanneer de basis af is, is het tijd om de toppings toe te voegen. Je kunt kiezen uit knapperige elementen, vers fruit, zoetigheid of voedingswaardeboosters. Bij zoetigheid kun je denken aan honing, dadels, siroop of chocolade. Voedingswaardeboosters zijn lijn of chiazaad, maar ook chiabessen of hennepzaad. 

Benieuwd naar recepten voor smoothiebowls dan kun je ook daar verschillende boeken over aanschaffen. Neem bijvoorbeeld hier een kijkje voor boeken over smoothie bowls. 

Tot slot over deze frozen smoothies

Er zijn een hele hoop frozen smoothie mogelijkheden om meer vitamines binnen te krijgen! Je kunt Google raadplegen voor een hele hoop lekkere frozen smoothie recepten. Er zijn bijvoorbeeld ook frozen smoothies die zuivel, zoals yoghurt, bevatten. Probeer vooral wat dingen uit, want laten we eerlijk zijn de meeste ingrediënten gaan onwijs goed met elkaar! Ik ben ontzettend benieuwd welke varianten jij gaat uitproberen en laat me vooral weten welke frozen smoothies je hebt gemaakt!

Maak jij wel is frozen smoothies?

frozen smoothie

DEEL DEZE PAGINA:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Misschien vind je deze ook interessant?