Wil jij beginnen met fitness maar geen idee hoe?

beginnen met fitness

Super, jij hebt je fitness motivatie gevonden en hebt besloten om te beginnen met fitnessen! Ik ben in ieder geval onwijs trots op je. Nu vraag je je waarschijnlijk af waar je in godsnaam moet beginnen. Als je op internet rond kijkt word je zo’n beetje dood gegooid met tips en tricks en wat het beste zou werken. Dit brengt verwarring omdat iedere website elkaar tegenspreekt. Geen paniek, ik help je om een beetje een overzicht te krijgen hoe je jouw fitness-journey het beste kunt starten. 

Allereerst een doel bepalen

Je kunt je misschien wel voorstellen dat iemand die moet afvallen heel anders traint dan iemand die spiermassa wilt opbouwen. Het is dus allereerst belangrijk om te bepalen waar je aan wilt werken. Als je niet zo goed weet waar je aan wilt werken, is het lastig om te bepalen hoe je gaat trainen. Als je alle doelen op een rijtje zou zetten, kom je op het volgende uit 

  • aankomen of juist afvallen 
  • blessure herstel
  • conditie opbouwen
  • gespierder worden

Uiteraard zijn er nog wel een aantal anderen maar dit is wel zo’n beetje de brede lijn. Nu zijn deze doelen behoorlijk breed en dus is het belangrijk om ze specifieker te maken en zo maak je ze dus ook meetbaar. Dat maakt dat je dan ook veel duidelijker naar iets toe kunt werken. Stel bijvoorbeeld als doel dat je een bepaalde afstand in een tijd kunt hardlopen of dat je een specifiek aantal kilo wilt afvallen. Hierdoor zie je beter of je vooruitgang boekt.  

Een tijd eraan hangen

Nu je een bepaald doel voor ogen hebt, is het raadzaam om, voordat je gaat beginnen met fitness, daar een tijdsbestek aan te hangen. Je kan dan gemakkelijker stap voor stap ergens naar toe werken. Door bijvoorbeeld jezelf voor te nemen om over 2 maanden, 25 kilo extra te kunnen squaten, heb je een meetbaar en specifiek doel binnen een tijdsbestek. 

Het is niet erg als je je doel niet haalt binnen die tijd dus laat je dat vooral niet afschrikken om te beginnen met fitnessen. Wel helpt het je om duidelijkheid te krijgen in wat voor jou werkt en wat niet werkt. Bovendien schept het motivatie omdat je voortgangen boekt of drijft het je juist om beter je best te doen om je doelen te behalen. Dat is juist de uitdaging wanneer je gaat beginnen met fitness. 

Doelen veranderen

Wanneer je net gaat beginnen met fitnessen zal het misschien eerst gaan om af te vallen of uithoudingsvermogen op te bouwen. Echter zul je je doelen gaande weg moeten aanpassen. In eerste instantie wilde ik eerst afvallen, maar spieren wegen zwaarder dan vet en dus kom je op een gegeven moment weer aan. En dat is lastig en wennen, althans dat was het voor mij. Nu gaat het mij niet meer zozeer om het cijfertje op de weegschaal, maar de manier waarop mijn lichaam eruit ziet en de verhoudingen. 

Je gaat beginnen met fitness. Wat is er nodig om je doel te behalen?

Als je dus echt om een specifieke reden hebt gekozen om te beginnen met fitnessen, is het handig om een plan te maken. Dit maakt het ook realistischer om je doel te bereiken. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een voedingsschema. De juiste voeding bepaald voor 80% of jij je doelstelling wel of niet zal behalen. Veel meer dus dan alleen het sporten.

Voedingsschema’s kun je op laten stellen, maar je kunt er ook voor kiezen om er zelf een te maken. Het is belangrijk om dan wel goed te weten wat je doet en dus zou ik daar als beginner nog niet aan wagen. Je ziet wel is van die grote fitness-fanatiekelingen gewoon eten wat zij willen, maar die sporten dan ook elke dag. Soms wel twee keer op een dag! Die sporten dus voldoende om het “slechte” eten er weer af te sporten. 

Het beginnen met fitnessen

Als je dus je doelen hebt bepaald en je voedingsschema hebt opgesteld, is het moment aangekomen om echt te beginnen met fitness. Ik raad je aan om in eerste instantie een schema op te laten stellen door de sportschool. Op die manier krijg je uitleg over hoe je bepaalde oefeningen moet uitvoeren en weet je zeker dat je een schema hebt dat aansluit op jouw persoonlijke doelen. Na een aantal weken kun je altijd een nieuw sportschema vragen wanneer je erop uit gekeken bent.

Ik wil graag wat basis tips met je delen zodat jij al iets van kennis hebt rondom het sporten.

  1. Probeer een goede ratio van cardio en krachttraining aan te houden in de week. 
    Door deze ratio aan te houden, zorg je dat je van beide voldoende hebt geïmplementeerd. De meningen verschillen er nogal over de hoeveelheden maar ik houd een ratio van 20% cardio en 80% kracht. Als ik 1.5 uur train, gebruik ik in ieder geval ongeveer een half uur voor cardio. Dit verdeel ik over de warming up en de cooling down. 
  2. Vergeet geen warming up en cooling down
    Door een warming up te doen, zorg je ervoor dat je spieren al zijn opgewarmd voordat je met de krachtoefeningen aan de slag gaat. Het is belangrijk om je spieren op te warmen omdat dat spiervermoeidheid tegengaat. Spiervermoeidheid is hetgeen wanneer je spieren helemaal verslapen waardoor je er bijvoorbeeld niet meer op kunt staan. Dat wil je zo lang mogelijk uitstellen.

    Een cooling down zorgt juist dat de verbranding van jouw spieren nog even langer doorgaat na de krachttraining. Hierdoor haal je het maximale uit je spieren. Bovendien helpt het om je hartslag weer omlaag te halen. 
  3. Drink voldoende
    Het is belangrijk om voldoende te drinken. Dit gaat flauwte namelijk tegen. Goed drinken is helemaal belangrijk wanneer je veel zweet  omdat je dan veel vocht verliest. Ik heb ervoor gezorgd dat ik expres veel zweet tijdens mijn workout. Dit doe ik zodat ik meer vocht verlies. Als je wilt weten hoe ik dat doe neem dan een kijkje op deze pagina.  
  4. Neem rust
    Gun je spieren voldoende rust. Helemaal wanneer je net bent begonnen met fitnessen, doe je een aanslag op je spieren. Je krijgt spierpijn en daarom moeten jouw spieren voldoende rust hebben om weer aan te sterken.

    Wil je het liefst iedere dag toch even sporten dan is het verstandig om je spiergroepen af te wisselen en niet te gauw achter elkaar weer dezelfde spieren te trainen. 
  5. Ga niet te zwaar beginnen met fitnessen
    Het is belangrijker om de oefening goed uit te voeren dan om zo zwaar mogelijk te gaan. Wanneer je te zwaar traint, kweek je namelijk blessures. Je kunt de oefening dus beter licht pakken zodat je zeker weet dat je het goed doet. 
beginnen met fitness

Oefening baart kunst!

In het begin had ik de indruk dat ik totaal geen idee had wat ik aan het doen was, maar hoe meer je ermee bezig ben, hoe meer je weet. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen het stikt van de filmpjes, pagina’s en apps waarop veel oefeningen worden uitgelegd. Maak daar dus ook graag gebruik van. Het helpt namelijk niet alleen met je kennis maar ook met je techniek en zelfvertrouwen. Deze tip werkt overigens niet alleen wanneer je net gaat beginnen met fitnessen, maar ook als je al langer ermee bezig bent. Op mijn telefoon staat onder anderen een app voor buispieroefeningen. Ideal om te beginnen met fitnessen!

Nu kun je beginnen met fitness!

beginnen met fitness

SHARE:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Misschien vindt je dit ook interessant?