Om te zeggen dat het allemaal van een lijden dakje gaat, gaat helaas niet. Er is mij al gezegd dat bloggen iets voor de lange adem is en dat geduld en doorzetten de sleutels zijn tot succes. Ik ben mij hier dan ook zeker wel bewust van. Toch worstel ik met efficiënt te werk gaan en is de tijd mijn grootste vijand. Ik deel graag een aantal punten met jullie waar ik tegenaan loop en ik hoop wellicht op wat handige adviezen.
Mijn situatie tot nu toe
Om mijn situatie een beetje beter te begrijpen, is het natuurlijk belangrijk om te weten hoe die er uitziet. Ik ben nu zo’n 1,5 maand online met deze website. Momenteel beschik ik over een camera, uiteraard een laptop, een studiolamp en een ondergrond om producten op te fotograferen. Ik kom een heel eind met deze spullen. De eerste samenwerkingen komen tot stand en daar ben ik dan ook heel dankbaar en blij mee. Nu kan ik ervoor kiezen om te doen alsof het allemaal top en geweldig gaat, maar ieder verhaal heeft twee kanten. Ik vind het belangrijk om open en eerlijk te zijn in mijn reviews. En dus vind ik dat ik ook open en eerlijk mag zijn over de punten waar ik tegenaan loop.
Oefening baart kunst
Oefening baart natuurlijk kunst en dus zal ik zeker mijn weg uiteindelijk wel erin vinden. Maar waarom het wiel zelf uitvinden als er zoveel geweldige bloggers zijn die al veel ervaringen hebben met het houden van een blog. Ik hoop daarom ook op reacties met handige tips en tricks waarmee ik verder uit de voeten kom. Al het advies is van harte welkom. Ik heb zelf Google al regelmatig geraadpleegd over de punten waar ik tegenaan loop, maar nog niet zoveel succes daarin gehad. En dus gooi ik het boek open.
Dit is waar ik tegenaan loop als blogger:
Het maken van een efficiënte planning
Ik ben zoekende om een efficiënte planning te maken. Ik vind het belangrijk om te reguleren met de categorieën, zodat ik niet kort na elkaar dezelfde onderwerpen post. Naast dat het mij soms wat meer moeite kost om content te verzinnen voor een bepaald artikel, ben ik ook nog een beetje zoekende met de voorbereidingen voor een bepaalde week. Ik moet wel zeggen dat nu zo’n 1,5 week, mijn planning beter word. Inmiddels heb ik in het weekend alle artikelen grotendeels af voor de aankomende week. Toch wil ik graag efficiënter werken, op die manier houd ik meer rust en tijd over. Ik denk dat dit een kwestie is van ervaring en plannen.
Bovendien heb ik nog wel is de neiging om af te dwalen. Wanneer er een mailtje binnenkomt, ga ik die toch bekijken en beantwoorden en voor ik het weet zit ik weer op mijn Instagram te liken en te reageren. Hoort allemaal natuurlijk ook bij het werk, maar het maakt het niet altijd even efficiënt. Ik hoop daarom daar iets meer structuur en rust in aan te kunnen brengen. Dit zal mij helpen om efficiënter te werken.
De promotie van de artikelen
Ik ben erg veel tijd kwijt aan het promoten van mijn artikelen. Ik maak gebruik van allerlei social media kanalen en zet die ook in om bezoekers naar mijn website te trekken. Toch ben ik erg veel tijd kwijt aan het promoten van die artikelen. Nu zijn er allerlei tricks die je in kunt zetten, die automatisch voor je posten, zoals Tailwind. Mocht je trouwens een programma die hetzelfde doet als Tailwind, maar dan voor Facebook? Laat dat even achter in de comments, je zou me ermee echt uit de brand helpen. Ik ben namelijk veel tijd kwijt aan het posten van mijn artikelen in Facebook-groepen.
Waar ik tegenaan loop is gebrek aan vergelijking
Wat ik bovendien erg lastig vindt, is dat ik niet kan vergelijken met anderen. Vooral mijn eerste weken, had ik geen idee of de concrete cijfers die Google Analytics mij liet zien, “goed” of “slecht” waren. Uiteraard moet je ergens beginnen, maar door het gebrek aan vergelijking met anderen, vind ik het (nog steeds) lastig in te schatten of ik goed op weg ben. Ik kwam toevallig een blog tegen waarin iemand had beschreven in haar eerste maand 600 bezoekers te hebben en veel van de reacties daarop waren dat dit goede cijfers zijn voor een eerste maand. Ik heb dat dus als een grens genomen als een goede blog.
De juiste materialen
Ik loop ook aan dat ik niet altijd de juiste materialen heb om mijn werk efficiënt te kunnen doen. Gelukkig heb ik inmiddels wel wat meer spullen in huis, maar nog altijd niet alles. Eerder had ik geen tweede accu voor mijn camera waardoor ik continu moest wachten totdat de accu vol was om verder te kunnen. De standaard die ik had voor mijn camera was ook niet praktisch. Ook daar heb ik inmiddels een betere voor aangeschaft. Toch zijn er nog steeds een aantal producten die ik nog moet hebben. Zoals een bluetooth knopje voor mijn camera om gemakkelijker foto’s te maken. Ik kan het nu op mijn telefoon doen, maar die moet ik dan weer verstoppen. En dan kost een fotoshoot best veel tijd.
Daarnaast mis ik nog een een manier waarmee ik mijn papierwerk bij kan houden. Ik twijfel nog of ik dit digitaal wil doen of toch old fashion een map en een agenda ga aanschaffen. Ik wil bijvoorbeeld bij kunnen houden wanneer welke pagina en van welke categorie online komt, mijn aankoopbonnen en mijn facturen.
Dit is waar ik tegenaan loop
Dit waren in ieder geval alle dingen waar ik tegenaan loop als blogger. Ik hoop dat jullie een aantal te gekke tips en tricks voor mij hebben om mijn werk efficiënter mee in te richten. Alle adviezen zijn welkom, uiteraard ook over de punten die hier nog niet besproken zijn. Ik ben jullie in ieder geval ontzettend dankbaar!
Herken jij waar ik tegenaan loop?
13 reacties
Hoi Kim, ik zou me niet te druk maken over de vergelijking met anderen hoor! Als je al na 1,5 maand met de eerste samenwerkingen aan de slag kan, ben je goed bezig? Ken je Hootsuite? Of Buffer? Beide hebben een gratis versie waarmee je social media posts kunt inplannen, o.a. FB. Ik gebruik zelf Hootsuite. Met de gratis versie kun je steeds 30 posts ingepland hebben staan, maar daarmee kom je echt een heel eind!
Oh wat ben ik onwijs blij met jouw reactie zeg! Ik ga er zeker naar kijken! Dat is zo erg wat ik nodig heb!
Ik denk dat je vooral geduld moet hebben en niet direct te hoog in wil zetten. Natuurlijk zijn samenwerkingen heel erg leuk, maar uiteindelijk draait het bloggen vooral om het plezier dat je er zelf in hebt en dat straal je dan ook weer uit in je blog.
Herkenbaar. Wat fijn dat het alles goed gaat met je blog. Ga zo door
Super herkenbaar dit! Het planning gedeelte heb ik ook nog steeds.. en inderdaad het stukje vergelijken. Ik probeer het nu op te lossen door mijn eigen resultaten te vergelijken met de vorige maand of dezelfde maand vorig jaar. Aan de hand daarvan probeer ik doelstellingen op te stellen en bepaal ik hoeveel ik per maand wil groeien. Zelf vind ik dat erg handig! Ik kijk er aan het eind van iedere maand naar!
Mooie openhartige en heel herkenbare blogpost! En aan de professionaliteit van je blog kun je zien dat je over alles goed hebt nagedacht. Mijn complimenten! Wat ik me wel afvraag; je blogt over heel veel onderwerpen, maar welke van die onderwerpen gaat je nou echt het meest aan het hart, waar ligt nou echt je passie?
Mmm, adviseer je om een aantal onderwerpen te verwijderen of wellicht te bundelen onder een overkoepelend categorie?
Bloggen is best iets van de lange adem. Maar je bent al goed bezig volgens mij.
het is inderdaad een kwestie van doorzetten en discipline. Ik zou in dit stadium ook nog niet teveel naar de cijfers en naar anderen kijken. Eerst er maar even “inkomen”
Heel herkenbaar,vooral dat plannen is hier vaak een dingetje..ik ben sinds Januari begonnen…vind t nog steeds erg leuk maar ben veel tijd kwijt aan het promoten van de postst..dat moet dus efficiënter
Je bent zeker goed op weg! Ik merk wel dat ik niet echt mij houd aan een planning, tenzij er echt met een bedrijf een datum wordt afgesproken voor het plaatsen. Ik heb zelf geen programma die automatisch deelt op social. Maar weet ook niet of er gratis programma’s zijn?
Wat fijn dat de samenwerkingen al op gang komen, dat is al een begin en nu je naam verder uitbreiden!
Hey, heel goed geschreven deze post!
Ik wil je ook nog meedelen dat ik mezelf ook herken in deze punten, mijn grootste probleem is dat is snel mijn geduld verlies als iets niet lukt precies hoe dat ik het wil en dan laat ik het eff liggen aan de kant… resultaat? Tijd verlies en het gaat niet vooruit soms
Maar ja, beetje per beetje, stap per stap, komt het wel in orde, zeker? En heel veel werk insteken natuurlijk!