Seo optimalisatie – Hoe word ik vindbaar?

seo optimalisatie

Deel dit artikel:

Op deze pagina lees je het volgende

Een eigen website hebben is leuk maar als je niet vindbaar bent in zoekmachines dan levert het alsnog niets op. Seo optimalisatie is daar voor nodig. In het Engels staat dit voor Search Engine Optimization maar wij kennen het als zoekmachine optimalisatie. Het is belangrijk om iedere pagina en bericht van jouw website zoekmachine vriendelijk in te richten en daarvoor is dus seo optimalisatie nodig. Ik vertel je er graag meer over, zodat jij meer bereik kunt halen met jouw website. 

Wat is seo optimalisatie?

Om aan seo optimalisatie te voldoen (en er het meeste uit te kunnen halen), is het verstandig om iets meer te weten over seo optimalisatie. Allereerst raad ik je aan om hier zo vroeg mogelijk mee te beginnen. Het scheelt je een hoop werk als je ervoor zorgt dat al je pagina’s vanaf het moment dat je begint seo-vriendelijk zijn. Hierdoor hoef je namelijk niets handmatig weer te veranderen. Al je pagina’s, berichten, categorie en tag pagina’s en zelfs je foto’s kun je seo-vriendelijk maken. Door dit te doen, scoor je uiteindelijk hoger in Google en word je dus beter gevonden. 

Wat valt er precies onder seo optimalisatie?

In eerste instantie keken zoekmachines alleen naar je tekst, maar tegenwoordig zijn daar een aantal dingen bijgekomen, namelijk: content, techniek en autoriteit. Je kunt dus op drie manieren je ranking proberen te beïnvloeden. En hier lees je wat er met die drie factoren wordt bedoelt.  

Content

Dit spreekt eigenlijk al een beetje voor zich. Dit is de letterlijke tekst die bezoekers zien en lezen. Uiteindelijk scoort iedere pagina een bepaalde ranking bij keywords en daarmee wordt je pagina dus ook beoordeeld op relevantie. Zoekmachines zijn tegenwoordig ook steeds beter in het herkennen van synoniemen waardoor je op meerdere zoekwoorden kunt scoren. Gooi je tekst nu niet helemaal vol met zoekwoorden want dat keuren zoekmachines juist af. 

Techniek

Hier komen eigenlijk de codes, snelheid en de server van je website kijken. Zoekmachines kijken namelijk ook naar de gebruiksvriendelijkheid van jouw pagina’s. Hierbij moet je ook denken aan hoe jouw website intern werkt. Werken bijvoorbeeld je interne links en hoe zit het met je widgets. Aangezien mensen steeds meer gebruik maken van telefoons en tablet is het ook belangrijk om je website daarop in te in te richten.

Autoriteit 

Als laatste kijken zoekmachines naar de autoriteit van je pagina’s. Hierbij moet je eigenlijk denken aan het feit of jouw tekst wel relevant is voor mensen. Wanneer andere websites jouw website benoemen, kun je dat zien als een boost die een website jou geeft. Zoekmachines zien dan namelijk dat jouw website wordt benoemd door anderen. Het helpt ook om in te spelen op het aantal keren dat jouw pagina wordt gedeeld en de interactie op social media kanalen. Wil jij mij en mijn website een handje helpen? Volg mij dan op de volgende social media kanalen. 

Seo optimalisatie Plugins

Tegenwoordig zijn er allerlei plugins die zo’n beetje alles van je website voor je regelen. En ook voor seo optimalisatie zijn er plugins. Welke het beste voor jou werkt hangt af van wat je graag zou willen. Ik heb er hieronder twee benoemd maar er zijn er nog zoveel meer. 

Yoast Seo – gratis en premium

Een van de bekendste seo optimalisatie plugins is Yoast Seo . Met meer dan 5 miljoen actieve installaties is het dan ook een van de grootste. Yoast Seo biedt een gratis en premium variant aan, waardoor je in beide gevallen goed uit de voeten kunt. De premium versie biedt onder anderen de mogelijkheid tot meer keywords.

Ik vind de prijs van €89,- voor slechts één website behoorlijk duur om de premium versie aan te schaffen, als je dezelfde opties bij andere plugins gratis kan krijgen. De reden dat ik deze plugin heb verwijderd is echter omdat hij niet handig samenwerkt met Elementor, de pagebuilder die ik gebruik. Ik werd behoorlijk moe van het heen en weer geklik. 

Rank Math Seo – De enige op de markt geschikt voor elementor

Zoals ik net al benoemde werd ik het heen en weer geklik, van mijn pagebuilder naar het normale dashboard van nieuwe berichten, ontzettend zat. Het kost simpelweg te veel tijd. Ik heb daarom ook lang gezocht naar een geschikte vervanger voor Yoast Seo. Ik kwam uit op Rank Math Seo, bij het downloaden van deze plugin, komt er een apart tabblad in Elementor te staan, zoals je op de afbeelding kunt zien.

Deze seo optimalisatie plugin biedt gratis de mogelijkheid om meerdere keywords toe te voegen (iets waar je dus bij Yoast Seo voor moet betalen). Je ziet direct je score en kunt helemaal personaliseren hoe jouw bericht eruit komen te zien in zoekmachines en sociale media shares. Iets waar je bij andere seo plugins voor moet betalen. Het is dan ook een van de meest complete gratis plugins. Het heeft wel aanzienlijk veel minder downloads, slechts 200.000+. 

Rank Math Seo

Een aantal seo optimalisatie tips

Ondanks een seo optimalisatie plugin een hoop elementen voor je uit handen neemt, moet je wel het een en ander op de juiste manier instellen. Nu hoop ik dat ik je kan helpen om een aantal punten niet over het hoofd te zien met deze tips. 

Vergeet je URL’s niet aan te passen. Dit kun je doen bij de wordpress editor van je pagina of je bericht. Maak ze niet te lang en niet te kort. Eigenlijk moet een bezoeker aan je URL al kunnen zien waar de pagina over zal gaan. Neem dus één of twee trefwoorden op in je URL. Dit helpt niet alleen bezoekers maar ook zoekmachines begrijpen waar je pagina overgaat.

Juist: 

kimsharesall.nl/onderwerpen

onjuist:

kimsharesall.nl/?p=1683&preview_id=1683&preview_nonce=789cf0ea45&preview=true

Zorg er ook voor dat er geen stopwoorden, zoals een, het en de, in je URL voorkomen. Dit maakt hem onnodig lang.

Onjuist:

kimsharesall.nl/de-onderwerpen

Probeer ook parameters zoveel mogelijk te vermijden. 

Onjuist: 

kimsharesall.nl/?p=1683&preview_id=1683&preview_nonce=789cf0ea45&preview=true

Je kunt ervoor kiezen om je categorieën en tags wel of juist niet te laten indexeren. Wanneer die pagina’s vooral bestaan uit een verzamelplek waar al jouw artikelen zijn te vinden, maar verder geen content bevatten, dan is het verstandiger om ze niet mee te laten tellen. In mijn praktijk scoren die pagina’s juist heel goed en laat ik ze dus wel mee tellen. Je kunt in de instellingen die pagina’s namelijk seo vriendelijk maken. Dit doe je door bijvoorbeeld tekst en uitgelichte foto’s toe te voegen. 

Nu kun je eigenlijk ieder woord instellen als keywoord voor jouw pagina. Je kunt 100% scoren volgens de seo optimalisatie plugin, maar als niemand op het zoekwoord zoekt dan heb je er nog niets aan. Zoekwoordonderzoek is dus nodig om uit te zoeken waar jouw doelgroep naar zoekt. En daar heb je een aantal manieren voor. Google trends helpt je om niet alleen uit te zoeken hoeveel er naar een bepaald woord wordt gezocht, maar zelfs waar een specifieke regio het meeste naar zoekt.

Ikzelf gebruik graag Ubersuggest omdat die ook suggesties geeft zoals gerelateerde vragen, vergelijkingen enz. Dat biedt weer inspiratie om bepaalde tekst te behandelen in je pagina. Ook kun je hiermee kijken hoe hoog jouw concurrenten scoren op bepaalde zoekwoorden. Dat biedt dus de mogelijkheid om beter te scoren dan hen. 

Door de komst van Siri, Alexa en Google Assistant zijn mensen anders gaan zoeken. Doordat ze het nu kunnen inspreken gebruiken ze dus ook andere zoekwoorden. Door deze nieuwe technieken kunnen mensen veel specifieker zoeken. In plaats van enkele woorden, spreken mensen complete vragen en/of zinnen in. Aangezien jouw pagina beoordeelt wordt op relevantie is het dus verstandig om specifiekere pagina’s te maken of specifieke vragen te behandelen in je pagina’s. Door middel van Ubersuggest kun je dus die specifieke vragen achterhalen.

De rich snippet is eigenlijk de wijze waarop jouw pagina verschijnt in zoekmachines zoals je hier onder kunt zien. Je ziet de URL, de titel en de meta beschrijving. Met de meta beschrijving kun je kun je mensen eigenlijk persoonlijk aanspreken met het doel dat zij op jouw pagina zullen klikken. Maak deze zo aantrekkelijk mogelijk dus. 

rich snippet

Ook je afbeeldingen tellen mee in de ranking. Pas allereerst de naam aan waarmee de afbeelding  is opgeslagen op jouw computer. Zowel jij als ik hebben geen idee wat er met 20200309_124634.jpg word bedoeld, een robotje dus ook niet. Pas het aan naar het zoekwoord waar jouw pagina overgaat. Wil je meerdere woorden in de beschrijving gebruiken, scheid de woorden dan met een streepje. De alt-tekst is het aller belangrijkste voor de afbeelding. Dat komt namelijk in de code te staan. Voor blinden en slecht horende word dit woord ook uitgesproken wanneer zij op pagina voorlezen drukken en dus is het belangrijk om daar wel een duidelijk woord te hebben staan. 

Hoe zit het met seo optimalisatie van oudere pagina's?

Aan seo optimalisatie komt eigenlijk nooit een einde. Je kunt pagina’s continu blijven verbeteren. Het kan namelijk zomaar zijn dat een pagina eerst goed scoort en daarna toch weer in positie naar beneden zakt. Elke seconde komt er namelijk nieuwe informatie op het internet te staan, waardoor posities van pagina’s continu veranderen. Daar moet je op inspelen en dat betekent je de seo optimalisatie up to date houden. Zoekmachines zijn namelijk dol op nieuwe informatie. Hierdoor is het belangrijk om je pagina’s nieuw en actueel te houden. 

Google Search Console biedt dan echt de oplossing. Daarmee kun je kijken hoe jouw website scoort, maar ook wat de positie is van een desbetreffende pagina’s. Je kunt daarmee ook achterhalen hoe een pagina scoort in vergelijking met de afgelopen maand, of afgelopen maanden. Sterker nog met de juiste instellingen kun je achterhalen hoe jij scoort op alle zoekwoorden, en ook die kun je vergelijken met de vorige maand en dergelijke. Dat is precies wat je nodig hebt voor seo optimalisatie. Je kunt dan namelijk precies weten op welke zoekwoorden je nog ruimte hebt om te verbeteren.

Zodra je weet op welke zoekwoorden je scoort en waar je dus nog op kan verbeteren, is het noodzaak om te kijken hoe je een pagina kunt verbeteren. Daarmee komt Ubersuggest van pas. Je kunt namelijk precies opzoeken waar mensen naar zoeken en dus heb je genoeg inspiratie om jouw pagina te verbeteren, uit te breiden en verder te ontwikkelen. Seo optimalisatie gaat verder dan zoekwoorden en content, maar het is wel een groot deel waar je zelf invloed op kunt uitoefenen. 

Hoe gebruik je Google Search Console voor seo optimalisatie?

Ik heb net al een kleine indruk gegeven hoe je Google Search Console kunt inzetten, maar het vraagt natuurlijk wel een aantal stappen om er het meeste uit te halen. Wanneer je jouw domein hebt gekoppeld aan Google Search Console dan houdt de website precies het aantal klikken, indrukken en de positie van jouw website bij. Om die te kunnen zien, druk je op prestaties. De gemiddelde positie is in eerste instantie nog niet zichtbaar, die moet je namelijk zelf nog selecteren. Als je naast de datum opnieuw drukt heb je de keuze uit zoekopdrachten, pagina’s, landen, apparaten en zoekopmaak. 

Om te weten waar je op in kunt spelen met seo optimalisatie kies je voor een pagina. Voer vervolgens de URL in om te weten hoe de pagina scoort. Vergeet niet om de gemiddelde positie te selecteren. Daarna druk je periode waar je voorheen opnieuw hebt gedrukt. Je kunt daarna kiezen op filter of op vergelijken en kies je een tijdsbestek. Onder de grafiek kun je zien hoe de pagina scoort. Vergeet niet om het totaal aantal klikken te verwijderen of het totaal aantal vertoningen. Op die manier komt de positie tevoorschijn. Google Search Console is dus zeker een handige seo optimalisatie tool. 

Stap 1 Seo optimalisatie met Google Search Console

Stap 1 seo optimalisatie met Google Search Console

Stap 2 Seo optimalisatie met Google Search Console

Stap 2 seo optimalisatie Google Search Console

Stap 3 Seo optimalisatie met Google Search Console

Stap 3 Seo optimalisatie Google Search Console

Stap 4 Seo optimalisatie met Google Search Console

Stap 4 Seo optimalisatie met Google Search Console

Hoe zet je Ubersuggest in voor seo optimalisatie?

Ook deze website heb ik al eerder genoemd, maar het is een handige website om in te zetten bij seo optimalisatie. Allereerst helpt de website dus om inspiratie op te doen voor verschillende zoekwoorden. Het laat per land zien hoeveel mensen er op een specifiek zoekwoord, maar het laat ook andere suggesties, gerelateerde zoekwoorden, specifieke vragen met het zoekwoord, maar ook voorzetels en vergelijkingen. Bovendien geeft de website aan hoe vaak er naar de woorden wordt gezocht, hoe moeilijk of gemakkelijk je erop kan scoren en hoeveel betaalde reclame erop zit. 

Daar blijft het niet bij want de website geeft ook aan welke websites er goed scoren op het zoekwoord. Zo weet je exact wat concurrenten doen en hoe jij dus beter kunt scoren op die woorden. Het handige is dat je precies kunt zien of je op een zoekwoord moeilijk of makkelijk kunt scoren. Dit is dus zeker een handige seo optimalisatie tool.

Naast al deze informatie helpt Ubersuggest ook de seo optimalisatie van je website te verbeteren. Je kunt namelijk een seo analyse doen. De website scant dan jouw website en geeft aan waar je op kan verbeteren. Het geeft bijvoorbeeld aan welke kritische fouten er in je website zitten, of je website traag of snel is en of de seo optimalisatie verbeterpunten van verschillende pagina’s. Op die manier weet je precies waar je kunt verbeteren en dergelijke. De perfecte seo optimalisatie tool voor iedere website. 

Hoe werk jij aan seo optimalisatie?

Deel dit artikel:

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Bekijk ook eens deze berichten: