Of je nu een blogger bent of online ondernemer, je hebt groot belang bij een goede website. Er zitten een hoop voordelen aan, maar misschien nog wel de belangrijkste vraag is wat maakt een goede website. Je wilt natuurlijk online succes behalen en je website is daar cruciaal bij. Een goede website maakt het verschil namelijk bij een succesvolle onderneming. Ik vertel je graag meer over goede websites, het belang van een goede website en hoe je een goede website kunt maken.
Wat is een goede website?
Voordat ik je meer vertel over het belang van een goede website maken, wil ik je eerst meer vertellen over wat een goede website is. Er is namelijk geen zwart-wit antwoord op te geven. Een goede website voor een basisschool is geen gepaste website voor een restaurant of overheidsorganisatie. Iedere doelgroep heeft een andere benadering nodig en vraagt dus ook een andere website. Om een globale beschrijving te geven over een goede website kun je denken aan het volgende:
“Een goede website is een website die gebruiksvriendelijk is, die vindbaar is door middel van zoekmachines en waar bezoekers naar terugkeren “.
Gebruiksvriendelijkheid
Tijdens een goede website maken is het dus van belang tijd te spenderen aan de gebruiksvriendelijkheid van je website. Denk hierbij aan elementen zoals je lettertype, de kleuren die je gebruikt, de structuur van je website en aan de navigatie en zoekfunctie. Onder gebruiksvriendelijkheid kun je bijvoorbeeld ook denken aan voldoende call to actions. Verderop in dit artikel lees je een aantal praktische tips bij een goede website maken.
Vindbaarheid van zoekmachines
Niet geheel onbelangrijk is de vindbaarheid van je website. Je wilt natuurlijk dat bezoekers je website ook kunnen vinden. Dit kun je bereiken door middel van social media, maar ook zoekmachines spelen een belangrijke rol voor een goede website. Zoekmachineoptimalisatie is een belangrijke factor, maar ook het technische gedeelte van je website is bepalend. Je wilt een website die qua code goed in elkaar is gezet en ook op de juiste manier inlaadt. Overigens is het delen van de juiste en actuele informatie ook een belangrijk aspect in zoekmachine resultaten.
Terugkerende bezoekers
Het behalen van bezoekers is onwijs fijn, maar je wilt ook dat bezoekers terugkeren naar je website. Dit kun je bereiken door in ieder geval de juiste informatie te delen. Wanneer de informatie die je deelt uniek is en bovendien kloppend en actueel is, zullen bezoekers eerder terugkeren. Een andere manier om bezoekers terug te laten keren is met voldoende call to actions. Vraag mensen bijvoorbeeld zich in te schrijven op de nieuwsbrief van je website.
Waarom een goede website maken?
Er zijn verschillende redenen waarom een goede website maken verstandig is. Je kunt een goede website eigenlijk zien als een cirkel die enkel voordelen biedt. Goede websites scoren namelijk hoger in zoekresultaten, waardoor je meer bezoekers zult ontvangen op je website en meer bezoekers zorgen voor meer omzet. Genoeg redenen dus om waarom je een goede website moet maken. Later lees je meer over de vraag: wat maakt een goede website?
Een goede website behoudt bezoekers
Wanneer een website overzichtelijk is en goed in elkaar is gezet, zul je ontdekken dat bezoekers langer blijven hangen op je website. Je website moet namelijk gebruiksvriendelijk zijn, overzichtelijk en snel reageren. Wanneer dat allemaal in orde is, zul je ontdekken dat bezoekers langer blijven hangen. Heb je een website die niet naar behoren reageert, zullen bezoekers je website sneller verlaten. Een goede website heeft gebruiksvriendelijkheid als prioriteit. Zorg er daarom voor dat de constructie van je site logisch is. Verwijs intern naar voldoende pagina’s. Ook het technische stukje van je site moet in orde zijn. Denk onder andere aan cache en de laadsnelheid.
Een goede website zorgt voor inkomsten
Een website waar bezoekers langer blijven hangen en waar bezoekers ook regelmatig naar terugkeren, zullen ook voor meer inkomsten zorgen. Wanneer je bijvoorbeeld zorgt voor voldoende call to actions zullen bezoekers op jouw website eerder overgaan tot acties. Komen jouw inkomsten uit reclameblokken of affiliatie links. Ook dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je website snel is en de juiste informatie deelt. Hoe meer bezoekers er namelijk op je website komen, hoe groter de kans dat zij op reclameblokken klikken of een aankoop doen door middel van de affiliatie link.
Een goede website wekt vertrouwen
Een andere reden om een goede website te maken, heeft te maken met het vertrouwen dat je wekt. Met de technologie van nu verwachten bezoekers ook steeds meer van websites. Je wilt een betrouwbare site bezoeken, helemaal als het gaat om een aankoop. Hoe beter je website in elkaar is gezet, hoe eerder bezoekers over zullen gaan op aankopen. Het is dus zeker van groot belang om een website goed te maken. Betrouwbare sites, met bijvoorbeeld certificaten en overzichtelijkheid, wekken meer vertrouwen. Het is namelijk niet alleen de kunst om klanten over te halen tot aankoop, maar ook terug te laten keren naar je website.
Een goede website scoort hoog in zoekresultaten
Ook zoekmachines kijken naar de wijze waarop jouw website in elkaar is gezet. Google kijkt bijvoorbeeld naar de laadtijd van je website. Hoe sneller je website laadt, hoe hoger de website zal eindigen in zoekresultaten. Dat is wat je wilt omdat je dan meer bezoekers zult krijgen. Door ervoor te zorgen dat je website op de juiste manier wordt geladen, kun je invloed uitoefenen op de laadtijd van je website. Ook de afbeeldingen moeten niet te groot zijn omdat het de laadtijd van je pagina kan beïnvloeden.
Hoe ziet een goede website eruit?
Binnen dit artikel heb je al een hele lijst aan eisen voor een goede website kunnen lezen. Je weet inmiddels wat een goede website is en waarom je een goede website moet maken. De vraag is dan natuurlijk wel nog hoe ziet een goede website eruit. Wanneer is een website goed en kun je tevreden zijn? Een website is nooit af en vraagt continu om aanpassingen. Houd daar dus rekening mee.
- Een goede website bestaat uit gepaste kleuren die duidelijk te lezen zijn
- Er wordt gebruik gemaakt van een duidelijk lettertype
- Een goede website is overzichtelijk
- Structuur is belangrijk voor een goede website
- Een goede website straalt rust uit
- Voldoende witruimtes worden gebruikt in een goede website
- Een goede website bevat call to actions
- Gebruiksvriendelijkheid is een belangrijk onderdeel bij een goede website
Het is bij maken van een website belangrijk om rekening te houden dat de kleuren en het lettertype aansluiten bij de doelgroep die je wilt benaderen. Bovendien is het onderwerp van je website natuurlijk ook een belangrijk onderdeel. Heb je een website als advocaat dan is het wellicht niet heel gepast om meerdere vrolijke kleuren te gebruiken. Hele neutrale kleuren sluiten ook niet aan bij een website over een kinderopvang. Houd daarom rekening met welke kleuren je gebruikt voor je website.
Waar moet een goede website aan voldoen?
Een goede website is cruciaal voor jouw onderneming. Online ondernemen is onwijs populair en is natuurlijk ook de toekomst. Het hebben van een eigen website, kan dus zeker een verstandige keuze zijn. Echter is het dan natuurlijk nog wel de vraag wat maakt een goede website? Eerder in dit artikel heb je al het een en ander kunnen lezen, maar ik heb een aantal tips voor een goede website voor je uitgeschreven.
Een duidelijke en overzichtelijke website
Een goede website moet overzichtelijk en duidelijk zijn. Zodra een bezoeker op je website komt, moet hij of zij eigenlijk direct zien waar hij naar op zoek is. Bij het maken van een goede website moet je ook rekening houden met ouderen en slechtzienden. Zorg dus voor duidelijke lettertypes en kies voor kleuren met een duidelijk contrast. De kleur van de achtergrond moet niet te veel lijken op de kleur van het lettertype. Verder is het ook helpend om voldoende witregels en witruimtes te gebruiken. Daarmee maak je een duidelijk onderscheid tussen het een en het ander. Dat maakt het overzichtelijk.
Een website met een duidelijke structuur
Eerder benoemde ik het al even, maar een goede website heeft ook een duidelijke structuur. De structuur van je website gaat aan de ene kant over de inwendige links die je plaatst. Je kunt daarbij denken aan linkjes naar andere artikelen in je blogs, maar ook aan de gerelateerde blogs die onder aan een artikel worden geadviseerd of de tags die je gebruikt op je site. Aan de andere kant gaat het ook om de indeling van je pagina’s. Een bezoeker moet op een pagina alle informatie vinden die hij of zij zoekt. Om een bestelling te kunnen plaatsen is het niet handig als een bezoeker meerdere pagina’s af moet gaan. Zorg ervoor dat een bezoeker altijd alle nodige informatie ziet.
Een website met een goede navigatie en zoekfunctie
Het is ook aan te raden dat je website een navigatie en zoekfunctie heeft. Een kruimelpad bovenaan de pagina is daarbij al een goede stap. Daarmee kan een bezoeker direct zien welk pad hij heeft bewandeld om op de pagina terecht te komen. Ook moet de zoekfunctie goed werken. Neem een bezoeker ook mee in het proces van je website. Heb jij bijvoorbeeld een webshop, dan is het belangrijk dat de bezoeker weet welke stappen hij of zij allemaal moet doorlopen om daadwerkelijk te bestellen.
Een website die helemaal up to date is
Het is ook belangrijk bij een goede website om ervoor te zorgen dat de website helemaal up to date is. Zorg ervoor dat je alle plugins update en natuurlijk ook de nieuwste versie van je website hanteert. Daarmee worden verschillende bugs opgelost, maar daarmee zorg je er ook voor dat je website snel laad en naar behoren blijft werken. Verouderde websites worden namelijk steeds minder gebruiksvriendelijk, maar vertragen ook. Dat kost je bezoekers en daarmee inkomsten.
Een website met een mobiel responsive design
Een goede website werkt bovendien op verschillende apparaten. Je wilt een website die werkt op tablets, laptops, computers en natuurlijk op een mobiel. Steeds meer mensen surfen het web namelijk af met de telefoon. Het is daarom belangrijk dat je website volledig op de telefoon werkt en natuurlijk ook snel laadt op de telefoon. Een mobile responsive webdesign is belangrijker dan je denkt omdat ook zoekmachines je website daarop beoordelen.
Een website met kleine afbeelding bestanden
Wanneer je een goede website gaat maken, is het ook belangrijk om rekening te houden met de foto’s die je gebruikt. De bestanden van de foto ’s kun je namelijk het beste eerst verkleinen om de laadtijd van je website te verbeteren. Voordat ik een afbeelding upload naar mijn website, zorg ik ervoor dat ik hem eerst heb verkleind op Photopea. Je kunt ook gebruik maken van plugins om afbeeldingen in te verkleinen.
Een website met een snelle laadsnelheid
Een goede website bevat dus ook een snelle laadtijd. Het verkleinen van afbeeldingsbestanden kan daarbij helpen, maar er zijn nog vele andere manieren om je website snelheid te verbeteren. Het inladen van je website is daar onder andere een onderdeel van. Je kunt bijvoorbeeld denken aan cache, lazy-loading of het gebruik van een kleiner thema. Een andere manier om je website te verbeteren, is om over te stappen naar een andere server.
Een website die vindbaar is
Je wilt een goede website die natuurlijk ook bezoekers trekt. Het is daarom belangrijk dat je website vindbaar is voor zoekmachines. In Nederland is de meestgebruikte zoekmachine Google, maar je hebt nog vele andere. Denk bijvoorbeeld aan Bing, Yahoo en Ecosia. Er zijn een hoop verschillende zoekmachines in de wereld. Hoe meer zoekmachines jou kunnen crawlen, hoe meer bezoekers je natuurlijk kunt vergaren. Ook de snelheid van je website speelt hier weer een belangrijke rol in, omdat hoe meer pagina ’s een bot kan crawlen in een minuut, hoe beter je resultaten zullen zijn.
Zoekmachine optimalisatie voor je website
Zodra je website vindbaar is door verschillende zoekmachines is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je zo hoog mogelijk scoort. Iedere pagina moet namelijk geoptimaliseerd worden zodat je website nog beter vindbaar is. Er zijn een hoop elementen die onder zoekmachine optimalisatie vallen. Er zijn verschillende plugins die je er erbij kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan Rank Math. Je wilt met je website op zoveel mogelijk zoekwoorden scoren. Zoekwoorden kun je vergelijken met de termen die mensen intypen bij bijvoorbeeld Google. Met zoekmachine optimalisatie kun je daarvoor zorgen.
Wat heb je nodig om een goede website te maken?
Nu je weet waarom een goede website belangrijk is, hoe een goede website eruit ziet en hoe je een goede website maakt, is het tijd om te kijken wat je ervoor nodig hebt om een website goed te maken. Je hebt namelijk het volgende ervoor nodig:
- Budget voor het maken van een website
- Business plan rondom je website
- Een domeinnaam voor je website
- Een webhost
- Een contentmanagement systeem (CMS)
- Eventueel een webdesign programma
- Enige kennis over CMS, coderen en/ of het webdesign programma
- Zoekmachine geoptimaliseerde content om online te posten
Hoe maak je een goede website?
Je kunt ervoor kiezen om een eigen nieuwe website te maken. Het is tegenwoordig niet perse nodig om volledig te kunnen coderen, alhoewel dat natuurlijk ook een manier is om een goede website te maken. Je hoeft tegenwoordig geen kennis meer te hebben over coderen. Met een webdesign programma, zoals Elementor, kun je het namelijk gemakkelijk zelf een website samenstellen zonder te coderen. Onderschat deze manier echter niet, omdat het ook nadelen met zich meebrengt. Je moet namelijk alsnog enige kennis hebben over het webdesign programma om je website goed samen te stellen, zonder overbodige code te implementeren. Dat kan je site namelijk weer vertragen.
Naast je eigen goede website maken, kun je ook kiezen voor een goede website laten maken. Dat kan bij een webdesign bureau. Een webdesign bureau neemt het hele aspect van het bouwen van een website over. Zij zorgen ervoor dat de website responsive is, bij jouw wensen aansluit en bovendien snel reageert. Dit bespaart aanzienlijk veel tijd, maar het kost wel geld om de dienst in te huren. Bovendien ben je vaak afhankelijk van de bouwer, wanneer je veranderingen wilt. Webdesign bureau’s tref je in vele verschillende plaatsen aan. Je kunt bijvoorbeeld zoeken op webdesign Maastricht of webdesign Amsterdam. In iedere plaats is er wel een webdesign bureau die zijn of haar diensten aanbiedt. Mindworkz is een van die bureau’s.
Wat kost een goede website?
Aan een website zitten kosten verbonden en die kunnen variëren per website. Je moet allereerst een webhost inschakelen. Dat is de provider die het stukje opslagruimte levert op hun servers. Een webhost kan qua prijzen erg uiteenlopen. Vaak moet je die kosten jaarlijks of maandelijks betalen. Naast een webhost, moet je ook betalen voor jouw domeinnaam. Ook voor je domeinnaam betaal je per jaar een specifiek bedrag. De kosten van een domeinnaam kunnen ook van bedrijf tot bedrijf variëren.
Hierboven lees je de kosten die verbonden zijn om een website te kunnen maken en natuurlijk te behouden. Verder kun je een goede website maken in verschillende prijscategorieën. Het maken van content kun je bijvoorbeeld uitbesteden, maar je kunt de content ook zelf schrijven. Wanneer je het maken van content uitbesteedt, brengt dat ook kosten met zich mee. Hetzelfde geldt voor je webdesign en het bouwen van een website. Ook die kun je dus uitbesteden en ook daar zijn kosten aan verbonden. In sommige gevallen kun je een pakket laten samenstellen van bijvoorbeeld het webdesign in combinatie met content.
Conclusie over het belang van een goede website
Of je er nu voor kiest om zelf een website te bouwen of er eentje te laten bouwen, een goede website is cruciaal voor je (online) onderneming. Bij een goede website draait het om gebruiksvriendelijkheid, terugkerende bezoekers en de vindbaarheid van je website. Je kunt een hoop verschillende elementen toepassen om je website te verbeteren. Uiteindelijk is natuurlijk nog de vraag of jij zelf een website gaat maken of een goede website laat maken. Dat hangt wellicht ook wel af van het budget dat jij beschikbaar hebt.