Wat is branding en waarom is het belangrijk?

Branding

Deel dit artikel:

Op deze pagina lees je het volgende

De indruk die je op iemand achterlaat is voor ieder mens, maar ook voor ieder bedrijf, erg belangrijk. Branding heeft alles te maken met wie jij als organisatie bent en dat dan vervolgens ook uitdragen naar de buiten wereld. Het vraagt namelijk een helder branding plan om jouw standpunten, visie en missie over te brengen naar de wereld. Maar voordat we ons druk maken over hoe we dat naar buiten wereld kunnen uitdragen, staan we eerst stil bij de vraag: wat is branding precies? Volgens marketing termen is branding de manier om brand value op te bouwen. Ik vertel je er graag meer over.

Wat is branding?

Branding wordt al jarenlang ingezet om aan te geven dat iets van jou is. Denk bijvoorbeeld aan het letterlijk branden van dieren, maar ook de logo’s op brieven, vaten en producten. Iedereen die een product met jouw logo in handen krijgt, weet dat het tot jouw bedrijf hoort. Tegenwoordig doet ieder bedrijf nog steeds aan branding, maar dan op andere manieren. Branding heeft zich namelijk uitgebreid tot meer dan enkel logo’s, huisstijlen en advertenties. Het draait bij branding om de identiteit van je bedrijf. Oftewel de persoonlijkheid van je bedrijf. Daarover lees je later meer.

Om tot een goed branding marketing plan te komen, is het belangrijk om na te denken over de merkwaarden van je bedrijf. Vervolgens vertaal je die waarden naar je logo, website, winkels en advertenties. Een merkwaarde kan bijvoorbeeld gezellig, geloofwaardig of relevant zijn. Ik vertel je later graag meer over het opstellen van je merkwaarden. Branding is een steeds belangrijker element voor je bedrijf. Het is namelijk door middel van branding marketing dat jij jouw bedrijf kunt onderscheiden van anderen.

De Persoonlijkheid van je bedrijf

Branding heeft alles te maken met de persoonlijkheid van jouw bedrijf. Om dit duidelijk uit teleggen, neem ik je mee in de wereld van de markt van fysieke producten. Maar in principe werkt deze theorie ook voor bedrijven die geen fysieke producten aanbieden. Je hebt vast wel is van de uitdrukking:  “de concurrentie is moordend” gehoord. Ieder bedrijf vindt dat hij of zij het beste product heeft die erop de markt te vinden is.

Goedkoop, van top kwaliteit én, niet onbelangrijk, het ziet er ook nog is goed uit. Maar iemand die een product gaat aanschaffen kijkt maar zelden naar productkenmerken. Sommige hebben de kennis over de producten niet of vinden het uitzoeken van de beste productkenmerken van specifieke merken teveel tijd kost. Tegenwoordig maakt het dus ook steeds minder uit wat jouw dienst of product precies is. 

Sleutels tot succes

Belangrijker is wat jouw bedrijf anders doet dan andere bedrijven. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Om dat te beantwoorden moeten we ons verdiepen in hoe het publiek al die verschillende merken bekijkt, afweegt en uiteindelijk een beslissing neemt. Laten we namelijk eerlijk zijn wanneer jouw mobiel is gesneuveld, koop jij 9 van de 10 keer bij het merk waar jouw vorige telefoon ook van was. Dit heeft te maken vertrouwen en positieve ervaringen. Die twee sleutelwoorden zijn namelijk de sleutels tot succes.

Mensen bouwen namelijk een band met elkaar op door middel van vertrouwen en positieve emotionele reacties. En dat willen we dus voor ons bedrijf. Het is dus noodzaak om jouw branding plan zo persoonlijk mogelijk te maken. Mensen willen gezien worden als mens en niet als een zoveelste nummertje. Ook wanneer het gaat om een niet fysieke dienst of product, zoals een website of een blog. Maar hoe krijg je dat nou precies voor elkaar? 

Je merkwaarden bepalen voor je branding marketing plan

Eerder noemde ik al eventjes dat de merkwaarden belangrijk zijn voor je bedrijf. Bij merkwaarden kun je denken aan de wijze waarop (potentiële) klanten jouw bedrijf zien. Met de kernwaarden wordt jouw bedrijf meestal omschreven. De merkwaarden van je bedrijf verklaren namelijk waarom je als bedrijf bepaalde keuzes maakt. Het zijn dan ook geen termen die heel oppervlakkig zijn en voor meerdere bedrijven van toepassing kunnen zijn. De merkwaarden zeggen echt iets over jouw individuele bedrijf en niet iets over de branche waar jouw bedrijf toe behoort.

Stel je zelf de vraag af wat maakt dat jouw bedrijf anders is dan anderen. Wat is het voordeel dat jouw bedrijf biedt, wanneer een klant jouw bedrijf vergelijkt met die van een ander. Overigens komen de merkwaarden vaak uit de klant, maar dat betekent niet dat jij er geen invloed op hebt. Vindt jij het kernwaarde bijvoorbeeld belangrijk om een maatwerk te leveren, dan kun je als merkwaarde bijvoorbeeld stellen dat je oprechte interesse toont in je klant. Neem in dat geval bijvoorbeeld tijd voor je klanten en stel voldoende vragen.

De kernwaarden voor je branding marketing plan

Ook je kernwaarden zijn een belangrijk element voor je branding marketing. Eerder kwam de term al eventjes voorbij. De kernwaarden van je bedrijf beschrijven de identiteit van een bedrijf. Het zijn over het algemeen hele brede termen en zijn ook niet altijd even persoonlijk. Je kunt denken aan klantvriendelijk of deskundig. Dat zijn termen die je in principe op ieder bedrijf kunt plakken. In tegenstelling tot merkwaarden zegt niet zo heel veel jouw bedrijf.

Het is wel belangrijk om over je kernwaarden na te denken. Ondanks kernwaarden namelijk heel breed zijn, kun je ze zeker wel heel persoonlijk proberen te maken voor jouw bedrijf. Kernwaarden kun je namelijk baseren op de visie en missie van je bedrijf. Op die manier kun je de branding van je bedrijf wat completer maken, aangezien je missie en visie onderdeel zijn van je branding. Het zegt namelijk iets over jouw bedrijf en huisstijl.

Branding tips voor jouw bedrijf

  1. Wat is je doel?
    Het is verstandig om een helder doel te hebben. Wat wil je eigenlijk bereiken en wat wil je de wereld eigenlijk bieden met jouw dienst of product? Mensen willen graag dat hun leven beter en gemakkelijker wordt. Door helder uit te dragen wat jouw product hen oplevert, wek je interesse. 
  2. Heb helder welke kernwaarden jouw bedrijf hanteert 
    Waar staat jouw bedrijf voor? Denk hierbij aan bijvoorbeeld biologisch, veiligheid, oprechtheid, creativiteit, enz. Maak het jezelf niet te gemakkelijk door te staan voor bijvoorbeeld voor klantgerichtheid te gaan. Van ieder bedrijf wordt dit namelijk verwacht. Laat je fantasie de vrije loop. Hier kun je jouw bedrijf echt in laten uitblinken. Think outside the box! 
  3. Een bedrijfscultuur
    Het is belangrijk om een bepaalde bedrijfscultuur te hebben die matcht bij de stijl en kernwaarden van jouw bedrijf. Een bedrijfscultuur roept namelijk een bepaald gevoel bij jouw doelgroep op. Staat jouw bedrijf voor creativiteit? Dan is het passend om bijvoorbeeld je flexibel op te stellen en mee te bewegen met de klant. Normen en waarden komen hierbij om de hoek kijken. 
  4. Wat maakt jouw brand uniek? 
    Bijvoorbeeld een bepaalde signature voor jouw bedrijf maakt jouw brand uniek. Hierbij kun je denken aan een deel van je opbrengsten te doneren aan een goed doel of bij iedere bestelling een klein presentje meesturen. Wanneer de natuur erg belangrijk is voor jouw bedrijf, is het een leuke touch om een aantal zaden mee te sturen zodat iemand een plantje kan planten. 

Oké, ik heb een branding plan en wat nu?

Na het kiezen van een hostingpakket en uiteraard een domeinnaam hebben we nu dus ook een persoonlijk branding plan voor jouw eigen bedrijf. Kan je dan nu jouw online stem laten horen door je website online te zetten? Uiteraard kun je ervoor kiezen om op ieder moment online te gaan en gaande weg jouw website aan te passen en van alles te posten. Echter raad ik je dit niet aan.

Er zijn nog een hoop stappen te zetten voordat je jouw professionele site online kunt zetten. Aan een lege site heeft namelijk niemand iets. Zorg er eerst voor dat jouw website eerst helemaal kloppend is bij jouw visie.  Dit kost even tijd maar zal uiteindelijk zijn vruchten afwerpen. Niet alleen de look, de feel maar ook het materiaal is doorslaggevend. Een website die maar half werkt, zorgt niet voor vertrouwen in jouw bedrijf. Wat is dan nu de volgende stap om verder te komen? 

De lay-out van jouw website. Hoe maak je jouw website precies zoals jij het wilt hebben en helemaal kloppend bij de branding die jij voor ogen hebt? Ik leg je graag het een en ander erover uit. 

Wat heb jij in jouw branding plan opgenomen?

Deel dit artikel:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Bekijk ook eens deze berichten: